מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר ו- SQ בסיכום הרבעון השלישי של 2012: הכי ביורוקרטי לעסקים - משרד הפנים, הכי נוח - משרד התחבורה

מסיכום הרבעון השלישי לשנת 2012 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה", וגיאוקרטוגרפיה, עולה כי המדד רשם ברבעון זה ירידה קלה במגמת השיפור בשירות לעומת הרבעון הקודם, והציג תוצאה נמוכה (6.77) מהרבעון הקודם (6.80). נתון זה מצביע על מגמת ירידה זוחלת זה רבעון שני ברציפות מהציון הפותח של השנה שעמד על  6.84.

לין: "מצר על כך שעל אף שנתניהו הצהיר לא אחת כי יש לצמצם הרגולציה, לא התקבלה הצעת איגוד לשכות המסחר להקפיא כל רגולציה לתקופה בת חצי שנה שבמהלכה ינופו הוראות רגולטוריות שאינן משרתות באופן אמיתי את ההגנה על האינטרס הציבורי " 
 
שנת 2012 נפתחה בצורה טובה עם שיפור (ציון שיא של 6.84) וחזרה למגמות עליה לעומת הרבעון האחרון של 2011 (ציון מדד 6.59) השנה, ואילו ברבעון השני נבלמה המגמה והסתמנה יציבות יחסית כאשר הציון הכללי עמד אז על 6.80. כעת בסיכום רבעון 3 עם ציון של 6.77 נראה כי מגמת השיפור לא ממשיכה ואף קיימת ירידה זוחלת בציונים.   
 
מניתוח המדד לרבעון השלישי של 2012 עולה עוד כי משרד התחבורה מוביל במדד עם ציון של 7.36 המהווה אף שיפור לעומת שני הרבעונים הקודמים. משרד התמ"ת והביטוח הלאומי שאף הם מתבלטים בהשקעה לצמצום הבירוקרטיה איבדו ברבעון הזה נקודות וירדו לכיוון ציון מדד של 6.87 ו- 6.89 בהתאמה. מערכת בתי המשפט מציגה במדד זה מגמת שיפור רבעון שני ברציפות עם ציון 6.6 אחרי השפל של 5.53 ברבעון המקביל בשנה שעברה. משרד הבריאות ומשרד האוצר שומרים על יציבות עם ציון מדד  6.85 ו- 6.84 בהתאמה אחרי שהציגו שיפור יפה השנה לעומת השנה שעברה. משרד הפנים יורד במעט ברבעון הזה וציון המדד שלו עומד על 6.4. ירידה זו ממקמת אותו במקום האחרון במדד ברבעון זה.
 
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מחיר הביורוקרטיה למשק גבוה מאד ופוגע במידה רבה בהתנהלות העסקית. "אני מצר על כך שעל אף שראש הממשלה הצהיר יותר מפעם אחת שהוא רוצה להתמודד עם צמצום הרגולציה, לא התקבלה ההצעה הפשוטה והאפקטיבית של איגוד לשכות המסחר להקפיא כל רגולציה לתקופה של 6 חודשים ובמהלך זמן זה לנפות 10% לפחות מכלל ההוראות הרגולטוריות הקיימות, שניתן להגדירן כעשבים שוטים, דרישות דווקניות ומכבידות שאינם משרתות באופן אמיתי את ההגנה על האינטרס הציבורי. רק מהלך דרמטי כזה יכול להביא למפנה ולשינוי תפיסה."
 
לדברי שי חיון, מנכ"ל SQ "השירות הממשלתי תקוע ב-2012 ולא מצליח להתרומם מעבר לתקרת ה – 6.85. אחרי ששנת 2011 התאפיינה בבירוקרטיית יתר עם ציון מדד של 6.6, התחילה 2012 עם סימנים של שיפור – 6.84, אך מהרבעון השני של השנה נראה כי מגמת השיפור לא ממשיכה אלא אפילו מציגה ירידה זוחלת.
 
המדד בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
 

"מדד הביורוקרטיה", המתפרסם אחת לרבעון, פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד - רק 6.5. ברבעון האחרון של 2008 נראו סימנים של עליה לכיוון של 6.61, ועם החלפת הממשלה, ברבעונים הראשון והשלישי של 2009, חלה ירידה לרמות שפל של 6.35 ו 6.36. ברבעון הראשון של 2010 חל שיפור במדד והוא עלה לשיא של 6.79, שנת 2011 לעומת זאת הסתכמה בירידה בציוני משרדי הממשלה.
 
מי המשרד הכי ביורוקרטי? 
 
1.        במקום הראשון, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד התחבורה (7.36). נראה כי משרד זה מפנים את ביקורתו של המגזר העסקי וזהו הרבעון השלישי ברציפות בו הוא מצמצם את רמת הבירוקרטיה שלו ומטפס הפעם למקום הראשון מבין משרדי הממשלה. חיון מדגיש כי "ניתן לראות את משרד התחבורה כדוגמה טובה למשרד שמשקיע באופן רצוף בשיפור השירות ושיפור תהליכים ולכן גם משרד זה מוביל במדד עם ציון של 7.36 שמהווה אף שיפור לעומת שני הרבעונים הקודמים.
2.        במקום השני ובפער משמעותי מהמקום הראשון, נמצא הביטוח הלאומי עם ציון מדד של 6.89. גוף זה מתבלט בהשקעה למען צמצום הבירוקרטיה אך רושם ירידה רצופה מהרבעון הראשון בו זכה לציון שיא של 7.49. עם זאת העובדה כי הוא מצוי כעת במקום השני מעידה על רמתו הגבוהה.
3.        במקום השלישי-  משרד האוצר עם ציון מדד של 6.87. משרד זה דומה בציוניו למשרד הבריאות וגם הוא חוזר לציונו ברבעון הראשון ובכך מתקן ירידה מהרבעון הקודם.
4.        במקום הרביעי משרד הבריאות עם ציון מדד של 6.85. ציון זה זהה לציון אותו קיבל המשרד ברבעון הראשון של השנה והוא מתקן כעת ירידה שהייתה לו ברבעון השני בה קיבל ציון של 6.66
5.      במקום החמישי נמצא משרד התמ"ת (6.84) שרשם ירידה (לעומת 7.26  ברבעון קודם)
6.        במקום השישי מערכת בתי המשפט עם ציון מדד של 6.6. מערכת זו ממוקמת בצורה עקבית מאז כניסתה למדד בתחתית הטבלה.
7.        במקום השביעי והאחרון נמצא משרד הפנים עם ציון 6.4, ירידה בולטת לעומת הרבעון הקודם (6.8) ובעצם עם הציון הנמוך ביותר של המשרד מאז שנת 2009.
 


 

 

2008

2009

2010

2011

רבעון 1

רבעון 2

רבעון 3

2012

2012

2012

כלל המשרדים

6.56

6.36

6.69

6.59

6.84

6.80

6.77

1.  

משרד התמת

6.75

6.35

6.41

7.20

7.27

7.26

6.84

2.  

משרד התחבורה

6.27

6.29

7.24

7.09

6.90

7.22

7.36

3.  

ביטוח לאומי

6.50

6.38

6.45

6.62

7.49

7.16

6.89

4.  

משרד הפנים

6.46

6.30

7.10

6.77

6.51

6.80

6.40

5.  

משרד הבריאות

6.64

6.48

6.44

6.30

6.85

6.66

6.85

6.  

משרד האוצר-רשות המסים

6.78

6.34

6.52

6.42

6.83

6.64

6.87

7.  

מערכת בתי המשפט

 

 

 

5.80

5.89

6.08

6.60


 
תהליכים ביורוקרטיים - זמן התהליך מהווה מדד מעכב לכל סוגי העסקים:
 
מה מעכב כל משרד?
ברבעון 3 העסקים ממשיכים להלין על זמן תהליך הטיפול בפנייה למשרדי הממשלה.
הפרמטרים המעכבים בכל המשרדים קשורים לזמני הטיפול כאשר בביטוח הלאומי, מערכת בתי המשפט, משרדי הפנים והתמ"ת זמן התהליך הינו פרמטר מעכב. במשרדי האוצר, הבריאות והתחבורה, זמינות הנציגים הינו פרמטר מעכב של חווית השירות. מנגד, מקצועיות ואיכות הפתרונות הינם הפרמטרים המקדמים בכל המשרדים.
 
איזה משרד מבזבז הכי הרבה זמן?
"מדד הביורוקרטיה" של לשכת המסחר ת"א והמרכז, המבוצע באמצעות חברת SQ, מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות (2.70), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על מעל לחודשיים (8.68 שבועות).
 
נתוני המדד מעלים כי הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של כמעט 24 שבועות (כחצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך כשבעה שבועות בלבד (בדומה לרבעונים קודמים).
 
נתוני המדד מראים כי הסחבת במשרד הבריאות ממשיכה גם ברבעון הנוכחי. העסקים מדווחים כי הטיפול במשרד הבריאות לוקח  5.13 שבועות בממוצע לטיפול בתהליך לעומת 2.80 שסבורים העסקים שאמור לקחת).
 
במשרד האוצר זמן הטיפול בפועל עומד על 4.88 שבועות לעומת 1.40 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים. המשרד עשה שיפור משמעותי מאז נתוני 2010 בהם עמד המשרד על זמני טיפול של 10 שבועות ומעלה.
 
הפונים לביטוח הלאומי מדווחים על זמני טיפול ארוכים בחודש (4.96 שבועות) מהזמן הסביר (1.19 שבועות) בעיניהם.
 
במשרד הפנים קיים הפער הגדול ביותר בין הזמן הנתפס כסביר (1.77 שבועות) לזמן הטיפול בפועל (8.33)  וקיים הבדל של פי 4.7 לזמן בפועל לעומת הזמן הסביר בעיני העסקים.
 
במשרד התמ"ת משך הטיפול הממוצע ארוך כמעט פי 3 (11.60 שבועות לעומת 3.95 שבועות לדעת בעלי העסקים). בדומה למשרד האוצר גם במשרד התמ"ת חל שיפור משמעותי ביחס לזמני טיפול ברבעונים הראשונים של המדידה.
 
במשרד התחבורה זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר מבין המשרדים ועומד על 1.79 שבועות לעומת 0.67 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים. זמן טיפול זה הולם את ציפיות בעלי העסקים (קיים פער של שבוע בלבד בין השניים).
 
באיזו מידה הביורוקרטיה פוגעת בעסקים?
 
מנתוני מדד הביורוקרטיה עולה כי כ 35% מהעסקים בישראל סבורים כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם, כאשר הביורוקרטיה במשרד הפנים היא הפוגעת ביותר בעסקים - קרוב למחצית (46%) מהמנהלים טוענים כי הביורוקרטיה במשרדים אלו פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד.
 
ניתן לצפות בנתונים בזמן אמת באתר  www.sqm.co.il , כניסת לקוחות -  שם משתמש: biro  , סיסמא: biro

למידע נוסף בתחום זה