לין בעקבות החלטת שר האוצר, ח"כ יובל שטייניץ, בנוגע לרווחים הכלואים: הביקורת על ההסדר שמציע שר האוצר מחטיאה את המטרה

לין : "הביקורת על ההסדר שמציע שר האוצר מחטיאה את המטרה - הבעיה אינה בהסדר על רווחי העבר הכלואים - לב הבעיה טמון בשיעורי המס על רווחים שהופקו לאחר התיקון לחוק עידוד השקעות הון מה-1.1.2011 "

בעקבות ההסדר עליו הכריז אתמול שר האוצר, ח"כ יובל שטייניץ, בנוגע לרווחים הכלואים, אמר הבוקר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ששימש בעבר כממונה על הכנסות המדינה, כי "הביקורת על ההסדר שמציע שר האוצר באשר למשיכת רווחים כלואים של חברות בינלאומיות מחטיאה את המטרה. הבעיה אינה בהסדר על רווחי העבר אלא בהטבות המס המופלגות וחסרות התקדים הניתנות לחברות תעשייתיות בינלאומיות, כפי שנקבע בתיקון לחוק עידוד השקעות הון החל מה-1.1.2011".
 
לדברי לין, הוראות החוק השייכות לעבר היו שגויות ובלתי מציאותיות. "ניתנה הפחתה מסיבית בפועל בשיעורי מס החברות עם התניה לפיה רווחי החברה יושקעו בעתיד במשק הישראלי. התניה כזו אינה מציאותית וזה מה שיצר את הבעיה."
 
עוד הוסיף כי ההסדר המוצע היום שיישומו בפועל יעשיר את קופת האוצר אינו פסול. השאלה נוגעת רק לסדרי הגודל: "הבעיה החמורה טמונה ברווחי העתיד. על פי חוק עידוד השקעות הון שנחקק בסוף 2010 החברות הבינ"ל התעשייתיות המייצאות 25% מתוצרתן תיהנינה משיעור מס חברות של 6% אם אותן חברות ממוקמות בפריפריה, (אין לכך תקדים בעולם כולו. אפילו באלבניה וקפריסין, בהן מס החברות הוא הנמוך ביותר ועומד על 10% ), ומס חברות של 12% אם הן במרכז הארץ. ובנוסף, על פי החוק, בעלי אותן חברות ישלמו מס בשיעור של 15% על משיכת רווחים.
 
לעומת זאת,  כלל המגזר העסקי ישלם מס חברות גבוה יותר של 25% ועל משיכת רווחים ישלמו מס של 30%. "החברות הבינלאומיות המייצאות תוכלנה להעביר מפעלים לחו"ל, לסגור קווי ייצור, לפטר עובדים, להימנע מהשקעות בעתיד והן עדיין תיהנינה משיעורי ההפחתה המופלגים. כך מייצרים את אחת מהאפליות החמורות במשק", הדגיש לין.

למידע נוסף בתחום זה