עו"ד אוריאל לין: "מי שמקים את העסק הוא לא ארגון העובדים, אלא בעל העסק שסיכן את חסכונות חייו ואף תרם לתעסוקה במשק"

אסור לכפות על מעסיק לקלוט עובד בניגוד לרצונו. מי שמקים את העסק הוא לא ארגון העובדים, אלא בעל העסק שסיכן את חסכונות חייו ואף תרם לתעסוקה במשק . כך אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, בפאנל בנושא מבנה התעסוקה במשק- קביעת האיזון הנכון בין העסקה ישירה למיקור חוץ, המתקיים במסגרת וועידת 2012 ECONOMIX.IL לחיזוק המגזר העסקי בישראל, שעורכת לשכת המסחר ת"א והמרכז. לין הוסיף ואמר כי "המעסיק חי בעולם תחרותי ואם הוא לא יוכל לעמוד בתנאי המשק המשתנים הוא לא ישרוד. אם זאת, אנו חייבים להמשיך ולהתמקד בשיפור תנאי העבודה של העובדים כולל העובדים המועסקים דרך מיקור חוץ.
דבריו של לין נאמרו בפאנל בנושא מבנה התעסוקה במשק- קביעת האיזון הנכון בין העסקה ישירה למיקור חוץ, שנערך במסגרת וועידת 2012 ECONOMIX.IL לחיזוק המגזר העסקי בישראל, שעורכת לשכת המסחר ת"א והמרכז.

סטיב אדלר, נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, אמר כי " לצערו יש בשוק העבודה  קבוצות מוחלשות רבות, דוגמת עובדי הקבלן אותם המעסיקים רוצים לנצל ולפגוע בזכויותיהם בחסות בית המשפט לעבודה והאיגודים המקצועיים. במובן מסוים יש הצדקה למיקור חוץ במקרים בהם העבודה לא קשורה לעסק, למשל מקרה בו המפעל מחפש עובדים מקצועיים וכשהחברה רוצה להתחמק מהכשרת עובדים. יש לחפש את השילוב הנכון, אפשר למסור עבודה למיקור חוץ כל עוד זה מחוץ למפעל אבל אי אפשר לעשות זאת בשביל לפגוע בזכויות העובדים. המדינה צריכה להגן על זכויות עובדי מיקור החוץ, שימוש במיקור חוץ בתוך המפעל אינו מיקור חוץ. כמו כן, יש להבטיח שאותם עובדים יקבלו את אותם זכויות כמו שאר העובדים במפעל". 
  
ח"כ עמיר פרץ, יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, שהשתתף גם הוא בפאנל אמר כי "למעסיקים יש את האינטרס הגדול ביותר בהגנת הזכויות של העובדים. המעסיקים  צריכים להיות הראשונים לתמוך בהסכמי עבודה ואכיפה. מכיוון שאני לא רוצה שהעסקים יפסידו אני מאמין שצריך שיתוף פעולה בין המעסיקים לארגוני העובדים".

ד"ר אבי שמחון, מרצה בכיר לכלכלה באוניברסיטה העברית, יו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר וחבר ועדת טרכטנברג, " בחברה המערבית יש בעיה מהותית. מצד אחד, ישנם אנשים בעלי תפוקה שולית פנטסטית, שמגיעים להכנסות גבוהות, ומצד שני יש את אלה שהתפוקה שלהם נמוכה יותר, דוגמת ענף  הטקסטיל שנכשל בעקבות ייצור הטקסטיל בסין ובהודו. היעילות הכלכלית מתנגשת עם המוסר. השאלה היא מה אנחנו כחברה עושים? יש לבחור בנקודת איזון. קליטת עובדים בהעסקה ישירה תחמיר את המצב הכלכלי של החברות ולכן עדיף אולי לשפר את תנאיהם של עובדי קבלן ולא לפגוע במעסיק.

סטיב אדלר : יש לצערי בשוק העבודה, קבוצות מוחלשות רבות, דוגמת עובדי הקבלן אותם המעסיקים רוצים לנצל ולפגוע בזכויותיהם בחסות בית המשפט לעבודה והאיגודים המקצועיים. 
 
למידע נוסף בתחום זה