ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן : "הבירוקרטיה הישראלית הצילה את המשק, בלעדיה היו לנו 5 'גולדמן זאקס' והכלכלה הייתה קורסת"

הבירוקרטיה הישראלית הצילה את המשק, בלעדיה היו לנו 5 'גולדמן זאקס' והכלכלה הייתה קורסת. כך אמר ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן בוועידת  ECONOMIX.IL לחיזוק המגזר העסקי בישראל, שעורכת לשכת המסחר ת"א והמרכז. ברוורמן הוסיף ואמר כי "ישראל היא המדינה האי שוויונית ביותר בעולם המערבי, למעט ארה"ב. התרומה של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, נמוכה יחסית לעולם המערבי בגלל מגבלות רבות המוטלות עליו".

בדבריו תקף ברוורמן את שר האוצר ואמר כי "אם מנהל אחראי בחברה עסקית היה מתנהל בצורה כושלת כמו ששר האוצר מנהל את המדיניות הכלכלית של ישראל הדירקטוריון היה מפטר אותו מתפקידו. לדבריו, רק בגלל שהבירוקרטיה הישראלית מנעה הקמה של מספר בתי השקעות גדולים היא הסיבה כיום ליציבות הפיננסית בישראל.

בהתייחסו לתקציב הביטחון אמר ברוורמן כי "אמרו שמימון המחאה החברתית יגיע מתקציב הביטחון אך אף אחד לא באמת יודע ממה התקציבים מורכבים. האביב הערבי והאיום האיראני הם לטווח הארוך ובצורה הזאת תהיה בשנים הקרובות עלייה בתקציב הביטחון על חשבון תקציבים חברתיים ולשר האוצר הנוכחי אין כוח לשנות זאת. הכי קל להעלות את המיסים העקיפים ומי שיישא בנטל יהיו המעמד הבינוני והשכבות החלשות".

אלוף (במיל'), גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, אמר בנוגע לתקציב הביטחון לא ניתן לקיים לקצץ אותו. לדבריו, בשל המצב הביטחוני והשינויים בעולם הערבי, גם אם יוחלט לקצץ אותו, תמצא הדרך להחזיר אותו, כי אין ברירה.  לדבריו, יש לחלק את המגזר הציבורי לשני חלקים: אלו שנותנים ישירות שירות לאזרח כמו מורים, רופאים ועובדים סוציאלים, מספרם צריך לגדול. אולם לעומת זאת ישנה הבירוקרטיה הממשלתית שמשרתת את עצמה ומגדילה את עצמה. פה נמצא הפוטנציאל לחסכון אולם זה חייב להתחיל בדוגמא אישית: הקטנת מספר השרים ל-18 ובהתאם לכך לבדוק את כל המערכת הציבורית.

"אם גוש האירו אכן יתפרק, מה שהיה ב-2008 ייראה כדבר קטן מאוד לעומת מה שיקרה לכלכלת העולם בעתיד הקרוב", כך אמר רז לרמן, מנהל הבנקאות הפרטית ב-HSBCישראל.

לדבריו, "משבר החוב האירופי חייב להיתפס בפרספקטיבה הרבה יותר גדולה מזו שאנחנו תופסים אותו. אנחנו ב-HSBC לא מאמינים שאירופה מתפרקת, אבל אנחנו כן במצב מאוד מאתגר שבו גוש האירו יהפוך למשהו שלא הכרנו. רמת הסיכונים היום גבוהה הרבה יותר מב-2008 - וזה גם משפיע על כלכלת ישראל".

למידע נוסף בתחום זה