לין לראש הממשלה: טפל באופן יסודי ומעמיק בתופעת הפשיעה המתרחבת

על רקע התגברות האלימות הקשה ברחובות ישראל פנה היום עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ובעברו יו"ר וועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה כי הממשלה תטפל באופן יסודי ומעמיק בתופעת הפשיעה המתרחבת.
חלק גדול מעבודתי הציבורית והפרלמנטארית הוקדש בעבר לביטחון הפנים, המאבק בפשיעה ולהיבטים שונים הכלולים בנושא זה. ברצוני להציע לך ולממשלת ישראל כולה, שלא לעבור לסדר היום ללא טיפול יסודי ומעמיק בתופעת הרציחות של בני נוער צעירים ותושבים אחרים. החיים בישראל הפכו להפקרות. הגענו למצב שאנשים מפחדים להעיר לשכנים או אחרים בעניינים צודקים מחשש שהם ישלמו בחייהם. כתב לין.
 
"לכל ההישגים שיושגו בתחום החברה והכלכלה לא יהיה ערך, אם החיים במדינה לא יהיו בטוחים ואם בקלות כה גדולה וכמעט כתופעה נורמטיבית, יירצחו ילדים ואנשים על לא דבר. אין בכוונתי לשינוי שמשמעותו הצהרות גדולות וחשובות אלא שינוי יסודי בכל עבודות משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים."
 
לין תיאר את היעדר תחושת ביטחונם של אזרחי ישראל באמצעות שתי דוגמאות.
"מי שמטייל בכבישי הארץ אינו רואה שוטרים. כוח האדם במשטרה מצטופף בתוך תחנות המשטרה, הוא לא בשטח, חוץ ממכוניות שיטור של אגף התנועה ומעט אופנועים וטיפול בהפגנות לא חוקיות. למכוניות השיטור אפקטיביות מוגבלת. הן נעות רק בכבישים והשוטרים עוסקים בעיקר בעבירות תנועה. הם לא פורסים הגנה על התושבים ועל רכושם." 
 
"בהרבה ארצות בעולם שוטרים נעים על אופניים, והם חודרים לכל פינה פיזית אפשרית כך שנוצרת הפתעה וגם הרתעה. משטרת ישראל חייבת לעבור מאסיבית למצב שבו יש נוכחות של שוטרים בשטח."
 
"בנוסף, מהירות התגובה לתלונות אזרחים בתחנות המשטרה איטית בצורה בלתי נסבלת. הצוות הנותן את המענה הראשון לפניות האזרחים, אינו מיומן כיאות, אינו אדיב ופונה לפעמים, במצבי חירום, בשאלות בלתי רלוונטיות. נדרש שינוי ערכים בסיסי ותרגול שונה לחלוטין בכל מה שקשור במהירות התגובה לדיווח של תושבים על מצבי חירום. ברור לי לחלוטין שיש גם תלונות תושבים מיותרות ומטרידות, אבל המערכת חייבת להיות מיומנת מספיק ועם יכולת תגובה מהירה כאשר קיימים מצבי חירום אמיתיים. נדרשת עבודת משטרה מעמיקה בשיפור המערכת כולה המחייבת תגובה מהירה. "
 
לין הוסיף כי "כמובן שיש עוד הרבה מאוד היבטים נוספים לעבודת המשטרה ופריסת ההגנה על האזרחים. אולם, ככלל הייתי אומר, אנו משקיעים הרבה מאוד עבודה בחקירת פשעים לאחר שבוצעו ולאחר שיש כבר קורבנות, ומעט מדי ביצירת מערכת הגנתית שתמנע את ביצוע הפשעים. לפחות בשני המרכיבים המרכזיים של נוכחות משטרה הפורסת הגנה בשטח, בנוסף למכוניות התנועה ומענה מהיר ואפקטיבי של פניות תושבים בתחנות המשטרה, חייב לחול שינוי דרמטי ומהר. "
 
את מכתבו חתם בתקווה כי ראש הממשלה אכן יתייחס לעניין בכובד ראש. "אני מקווה שמכתבי זה יזכה לתשומת הלב הראויה שכן השמירה על החיים אינה פחות חשובה מחינוך, בריאות וכלכלה.  סדרי עדיפויות תקציביים יש גם לגזור בהתאם לכך. אולם, ברצוני להדגיש שגם תוספת תקציבית לעבודת המשטרה לא תועיל אם לא יווצר שינוי אמת בתפיסת העבודה ובחלוקה מחדש של כוח האדם הנתון למשטרה." 
למידע נוסף בתחום זה