אירוע היסטורי באיסטנבול – נציגי 450 חברות טורקיות נפגשו במהלך היום (ג') עם נציגים של עשרות חברות ישראליות למפגשי B2B עם תנופת חיזוק קשרי הסחר בין המדינות

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "הגידול המשמעותי ביבוא מטורקיה, שכבר הגיע ל-6.2 מיליארד דולר, במגוון רחב של מוצרים, יוזיל את עלויות היבוא לישראל. זאת דרך נוספת שלנו לתרום למאבק ביוקר המחייה בישראל ולשדרג את היחסים בין המדינות. קבלת הפנים החמה שקיבלנו באיסטנבול מעידה על הקשר החם הנרקם בין המדינות".

משלחת יבואנים מיוחדת מטעם איגוד לשכות המסחר הגיעה אתמול (ב') לאיסטנבול כאשר שיא הביקור התקיים היום במפגשים בלתי אמצעיים בין נציגי מאות חברות טורקיות לנציגי שלל חברות ישראליות כמו שופרסל, רמי לוי, יוחננוף, אלקטרה ועוד. מי שמלווה את האירוע המיוחד, בשיתוף ארגון היצואנים הטורקים TIM ואיגוד לשכות המסחר הישראלי, הם נציגים בכירים של משרדי החוץ והכלכלה. אירית ליליאן, שגרירת ישראל בטורקיה, מתן ספרן, הנספח הכלכלי של ישראל בטורקיה, מהמט קיליכאליה, מנכ"ל משרד הכלכלה הטורקי, מוסטפה גוטפקה, נשיא איגוד התעשיינים הטורקי TIM ועוד. בין באי המשלחת מישראל נמצאים גם חברי נשיאות לשכת המסחר, אמיר שני, ישראלה שטיר, מאיר קלוגהפט, רועי רוזנק, יוסי ויליגר וראובן שליסל. כמו כן נמצאים עם המשלחת נשיאי לשכות המבחר האזוריות, דוד קסטל נשיא הלשכה בחיפה ויורם אוחיון נשיא הלשכה בבאר שבע.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פתח את הכנס והדגיש את חשיבות קשרי הסחר בין המדינות: "טורקיה היא שותפת הסחר החמישית של ישראל בעולם ובכוונתנו לתרום לכך שזה יימשך במלא הכוח. ישראל היא יצואנית השירותים השנייה בעולם, באופן יחסי, המאזן החיובי של המסחר הישראלי עומד על כ-21 מיליארד דולר וזה לא יעצור כמובן בעזרת מפגשים מהסוג הזה שאנחנו מקיימים היום".
לין הדגיש, כי לאמיתו של דבר, זו תחילתו של עידן חדש ביחסנו הכלכליים עם טורקיה וכלל יחסנו עם מדינה זו. לין צופה כי תוך שנה עד שנתיים יגיע היקף הסחר ההדדי עם טורקיה לעשרה מיליארד דולר ושנתיים לאחר מכן ל12-13 מיליארד דולר. טורקיה מעצמת תעשיית מגוונת מאוד המייצרת מוצרים הנחוצים לישראל מפלדה וברזל, חומרי בניין ועד טקסטיל ומזון.

נשיא איגוד היצואנים הטורקי, מוסטפה גוטפקה, נשא דברים ואמר: "ההתקרבות בין המדינות מסייעת רבות למנף את קשרי הסחר בין המדינות. המפגש הזה הוא הוכחה נוספת לכך, מדובר באירוע היסטורי שמהווה נקודת מפנה נוספת לקשרי הסחר. איגוד היצואנים הטורקי ואיגוד לשכות המסחר הישראלי תורמים רבות להצלחה הכלכלית בין המדינות. נשפר ונקדם את המסחר בענפי הכלכלה השונים".

שגרירת ישראל בטורקיה, גברת אירית ליליאן, שמלווה שנים ארוכות את יחסי שתי המדינות נאמה גם היא במפגש ואמרה בין היתר: "המפגש ההיסטורי הזה מחזק את האמון בין המדינות. מזה עשור שלא היה מפגש שמתקרב לזה. שני הצדדים מוכנים לקחת סיכונים והשנים האחרונות הוכיחו שלא ניתן לקלקל את הקשרים הכלכליים בין ישראל לטורקיה. מחובתנו למצוא דרכים נוספות לחיזוק לשיתופי פעולה עתידיים שישרתו את היבואנים והיצואנים וכמובן את טורקיה וישראל. הכלכלות של המדינות ירוויחו אחת מהשנייה".

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, הציג במהלך האירוע מצגת על קשרי הכלכלה החזקים בין המדינות ואמר: לא היתה עוד משלחת כזאת בעבר. בארבע השנים האחרונות יש עליה של 80% בסחר בין המדינות וזאת משלושה טעמים עיקריים – איכות המוצרים, המחירים הקורצים וכמובן שינוע הסחורות מיעד קרוב לישראל. לשינוע מטורקיה יש יתרון גדול של מרחק על פני ארה"ב, סין ואירופה. היבוא הטורקי צומח על חשבון יבוא מספרד ואיטליה. אי אפשר להתחרות ביתרונות שטורקיה מספקת, ישראל לא עושה לטורקיה טובה".

גם מנכ"ל משרד הכלכלה הטורקי, מהמט קיליכאליה, בירך את הנוכחים והציג את החזון הכלכלי המשותף של טורקיה וישראל.

טורקיה היא שותפת יבוא הסחורות (יצוא מטורקיה לישראל), החמישית בגודלה לישראל (לפניה ניתן למצוא רק את סין, ארה"ב, שוויץ וגרמניה) סך הייצוא מטורקיה לישראל בשנת 2021 הסתכם ב 8.4 מיליארד דולר. סוגי הסחורות העיקריים שיובאו לישראל (8% מסך הסחורות ומעלה) הם טקסטיל, פלדה וברזל, חומרי בניה, אבנים ומלט, גומי ופלסטיק, מכונות ומיכון חשמלי ומכני. טורקיה מייצאת %2.5 מסך הסחורות שמיובאות לישראל. טורקיה היא מדינת יצוא הסחורות (יצוא מישראל לטורקיה) השביעית בגודלה לישראל, מקבלת 2.3% מכלל הסחורות שישראל מייצאת לעולם.

למידע נוסף בתחום זה