איגוד לשכות המסחר מציג עמדתו בנושא המכסים על הטונה במסגרת דיון של ועדת הכספים של הכנסת

להלן דברי עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, ויוסי ויליגר מבעלי חברת ויליפוד, בדיון של ועדת הכספים של הכנסת שנערך בנושא המכסים על הטונה:

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ההתנגדות להפחתת המכס על יבוא שימורי טונה נובעת מכך שמפעלי האריזה חוששים שהפחתת המחיר לצרכן תוציא אותם מהשוק. זוהי בדיוק המטרה אותה רוצים להשיג - הוזלת המחיר לצרכן. צריך לקבל הכרעה ברורה - האם רוצים להפחית את מחירי המזון העממי או לא. אי אפשר לשחק משחק כפול. אי אפשר לבנות כלכלה בריאה על מפעלים שאינם מוכנים לעמוד בתנאי תחרות ותובעים שיוטל מס על הציבור הרחב בכדי שהם ימנעו מתחרות. ציבור הצרכנים משלם על חוסר התייעלותם. המכס הוא כמו הטלת מס על הציבור הישראל." 
 

יוסי ויליגר, מבעלי ויליפוד:  "אם יופחת המכס לא יפוטר אף עובד. הטונה בארה"ב עולה בסביבות 4 שקלים לעומת ישראל בה היא נמכרת בסביבות 5.49 ל- 9.79 שקלים (מתונה באיכות הטונה). המכס על יבוא שימורי טונה עומד כיום על כ 40 אחוזים. הטלת המכס הגבוה כמעט ומונעת את יבוא הטונה לישראל."

מנייר עמדה שהגיש איגוד לשכות המסחר לועדת הכספים עולה כי כיום המכס על יבוא שימורי טונה עומד על 40% ומהווה חסם עיקרי בפני היבוא. הטלת מכס מגן על יבוא טונה היא בעצם הטלת מס על כלל הצרכנים בישראל לטובת חמישה מפעלי אריזה. הורדת המכסים על יבוא קופסאות הטונה היתה מפחיתה את מחיר קופסת הטונה לצרכן ב 1.5 - 2 שקלים. כמו כן, היא היתה מאלצת את מפעלי האריזה בישראל להתייעל, תוך הרחבת קווי הייצור למוצרים נוספים. כשהם מוגנים מפני תחרות אין להם כל תמריץ להתייעלות והצרכן הישראלי הוא זה שמשלם את המחיר. 
 
למידע נוסף בתחום זה