נשיא האיגוד: הסרת הפיקוח מגובה מס הארנונה אותו גובות הרשויות המקומיות תהיה שגיאה היסטורית ובכייה לדורות

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב לתכנית לביזור סמכויות הממשלה לשלטון המקומי ואמר כי בתוכנית הממשלה להעברת סמכויות לרשויות יתרונות ואף שגיאות בתפיסת העבודה.

לעניין הסרת הפיקוח מגובה מס הארנונה אותו גובות הרשויות המקומיות. לין הדגיש כי תהיה זו שגיאה היסטורית ובכייה לדורות. "ברור לחלוטין, וניסיון העבר הוכיח, שרשויות מקומיות בהרבה מקרים בוחרות ללכת בדרך הקלה שהיא העלאת מס הארנונה כדי לאזן את תקציבן. התוצאה שהן מאבדות עניין וצורך להתייעל, לחסוך במשאבים וגם לנהל נכונה את משאבי העירייה. הן גם תטרחנה פחות למצות את הגבייה . כך ייווצר מצב ששומרי חוק ישלמו את עיקר מס ארנונת המגורים."

עוד ציין כי "ניסיון העבר הוכיח שהכרח לשמור על הוראות החוק הקיימות. פיקוח צמוד על השאיפה הבלתי פוסקת של הרשויות המקומיות להעלות בשיעורים חדים את מס הארנונה. זו הסיבה שההסדר הנוכחי התקבע בעבר בחוק ההסדרים במשק המדינה."

לין תומך בהרחבת סמכויות הפיקוח העירוני: "זהו כיוון נכון וחיובי המוצע על ידי המשרד לביטחון פנים. עד היום פרי איוולת מתמדת וחשיבה כי אסור לנצל כוח אדם ערכי ורב ברשויות המקומיות. המשטרה התנגדה מאז ומתמיד להעניק סמכויות של שוטר לפקחים ברשויות המקומיות, אך היא לא השכילה ליצור נוכחות אמת בתוך הערים. הפקחים מוגבלים בסמכויותיהם, אינם רשאים לתת דוחות תנועה ואינם יכולים לתרום להפחתת תאונות הדרכים בתוך הערים."

 

לין מזכיר כי "עוד בשנת 1987 קיבלה ועדת החקירה הפרלמנטרית לבטיחות בדרכים החלטה ברורה שיש להרחיב את סמכויות פקחי העיריות. תשומות העבודה שלהם יגדלו והם יתרמו מאד גם בתחום המאבק בתאונות הדרכים וגם בהגברת הביטחון האישי בתוך הערים. הצעד הבא הוא לאמן אותם בירי ולחמש אותם".

לעניין העברת סמכויות ליחידות הגנת הסביבה לרשויות המקומיות, לין ציין כי "התפיסה של המשרד להגנת הסביבה נכונה. משרד ממשלתי לא מסוגל לפקח על הציות לחוקי הגנת הסביבה בתחום כל רשות מקומית. אין ספק שהפיקוח יעשה טוב יותר על ידי הרשויות המקומיות הנמצאות בשטח. יחד עם זאת, יש להקנות להן סמכויות של ביסוס ההרתעה בפני מפירי חוק."

עוד ציין לין כי "העברת סמכויות החניה ע"י משרד התחבורה לרשויות המקומיות הינה בכיוון הנכון, אולם חייב להיות פיקוח-על המונע מהרשויות המקומיות לשבש את זרימת התנועה בהתאם לצרכים האמתיים בתוך העיר, כפי שנעשה כיום על ידי עיריית תל אביב, על פי חזון הזוי של הפיכת העיר למדרכות להולכי רגל, שבילי אופניים וקטנועים ובמקביל חניקת תנועת כלי הרכב בפרטיים. "

מצ"ב ההודעה המלאה

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה