צו מניעה נוסף נגד השביתה בנמלי הים!

עתרנו לבית הדין הארצי לעבודה להוצאת צו מניעה זמני נגד הכרזת ההסתדרות על סכסוך העבודה, שבאה בתגובה להודעת שרת התחבורה, כי בכוונתה לאפשר שימוש ברציפים השוממים 7-8 בחיפה ו-28 באשדוד להורדת הפקקים העצומים.

עדכון 13.4.22: 

יום לאחר הדיון הלילי בבית הדין הארצי לעבודה, קיבל אתמול (13/4/22) בית הדין את בקשתנו הדחופה לאסור על שביתה בנמלי הים.

אחרי שלפני כחודש ימים ביקשה ההסתדרות להשבית את נמלי הים עקב ההחלטה לאפשר פריקה של מטען כללי בנמל המפרץ ועתירתנו לצו מניעה התקבלה, ביקשה ההסתדרות שוב להשבית את נמלי הים עקב החלטת שרי התחבורה והאוצר לאפשר פריקת אוניות גם ברציפי הנמל השוממים, 7 ו-8 בחיפה ו-28 באשדוד. גם הפעם החליט בית הדין לקבל את העתירה.

לדברי סמנכ"ל משפט וממשל והיועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, עו"ד שלומי לויה, שהגיש את העתירה:
"טוב עשה בית הדין, שהבין שמדינה חפצת חיים חייבת לעשות שימוש בכל התשתית הנמלית הקיימת שלה על מנת לתת פתרון למצב הלא נורמאלי בו אנו נמצאים כבר יותר משנה. האירוע החשוב כאן הוא הנזק שנגרם למשק ולציבור כולו כתוצאה מהעיכובים הבלתי סבירים בנמלי הים והפקקים הנוראיים, לא האינטרס של העובדים בהנצחת המצב הקיים, או ניסיון לחלץ מהמדינה קושן נוסף מעבר לתמורה המאוד נדיבה שניתנה בהסכמי הרפורמה כתנאי למניעת שביתה, שלדעתנו היא חסרת בסיס. יש קשר ישיר בין העיכובים האיומים בנמלים ליוקר המחיה. אכן, יש מקומות נוספים בעולם קיימים עיכובים, אבל אין עוד מקום אחד בעולם שיש מקום לפרוק אוניות ומבקשים להשאירו סגור ולא לעשות בו שימוש, כשמעמידים את האינטרסים של העובדים מעל האינטרס הלאומי הכלל משקי. קודם כל צריך לשחרר את הפקק. החלטת ביה"ד היום לאסור על הפעלת כל צעד ארגוני היא החלטה שמעמידה את המשק הישראלי במקום הראשון ועל כך יש לברך."

________________________

עדכון 12.4.22:

בדיון שהתקיים בבית הדין הארצי לעבודה ביום 12.4.22, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר עוה"ד שלומי לויה חזר על האמור בכתב הטענות. השופטים התמקדו במדינה ובהסתדרות. שופטי ביה"ד לא נתנו החלטה הערב לגבי צו מניעה זמני, היא תינתן בימים הקרובים.

________________________

עדכון 8.4.22:

לשכת המסחר תל אביב והמרכז עתרה ביום שישי האחרון (8.4.22) לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוצאת צווי מניעה זמניים ומידיים נגד השביתה בנמלי הים עליה הכריזה ההסתדרות ב-6.4.22 בתוקף מיידי.

כמו כן, נקבע דיון מאוחד בשתי העתירות - הקודמת בקשה שהגשנו לפני כמה חודשים (בה ניתן צו מניעה זמני בעניין פריקת מטען כללי) ובבקשה החדשה ל-2.6.

הודעת סכסוך העבודה והכוונה על שביתה של ההסתדרות באו בתגובה להודעת שרת התחבורה, מירב מיכאלי, כי בכוונתה לעשות שימוש בסמכותה ולאפשר שימוש ברציפים 7-8 בחיפה ו-28 באשדוד שעד כה עומדים שוממים ללא כל פעילות ולא מסייעים בהורדת הפקקים העצומים מחוץ לנמלים.

בעתירתה טוענת לשכת המסחר כי ההסתדרות מפרה את חוק יישוב סכסוכי הודעה, המחייב התראה של 14 ימים לפחות מראש לפני שביתה; כי מדובר בשביתה פוליטית אסורה כנגד החלטת הריבון, היא מדינת ישראל, לעשות שימוש בתשתית נמלית שעומדת נכון להיום ריקה ושוממה על מנת לתת פתרון אמת לבעיה הקשה של העומס בנמלי הים הוותיקים ושההסתדרות נגועה בניגוד עניינים אינהרנטי על היא מייצגת הן את עובדי נמל אשדוד הוותיק ואת את עובדי נמל הדרום החדש.

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, מסר כי "חייבים להגיע למצב שבו נכסי המדינה – נמלי הים – שהם במרכז פעילות המשק, יעבדו למען המגזר העסקי, למען כלל הציבור ולמען הורדת יוקר המחייה".

סגן נשיאת בית הדין הארצי, השופט אילן איטח, החליט היום לאחד את עתירת הלשכה יחד עם עתירת התאחדות התעשיינים וכי יקוים דיון בבקשות לצווי מניעה ביום שלישי הקרוב (12.4.22) בשעה 18:00. עד למועד הדיון אמורות המדינה וההסתדרות, כמו גם נמלי הים הוותיקים והחדשים וחברות התעבורה הימית באשדוד ובחיפה להעביר את התייחסותן לבקשות.

 

מצ"ב
העתירה של לשכת המסחר
החלטת השופט אילן איטח, סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה

למידע נוסף בתחום זה