נשיא האיגוד בתגובה לתכנית להורדת יוקר המחיה: בתכנית שהוצגה יש מהלכים שיגדילו את ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי אבל היא מתעלמת מכמה ממחוללי ההתייקרות ובעיקר אלה פרי מחדליה או פעולותיה של הממשלה עצמה

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב הערב (9.2) לתכנית להפחתת יוקר המחיה, ואמר כי "הגדלת נקודות הזיכוי, סבסוד צהרונים והגדלת מענקי מס הכנסה שלילי הם לחלוטין צעדים בכיוון הנכון. אך מעבר לכך, החסר בתכנית עולה בהרבה על מה שקיים בה, הפחתת תעריף החשמל ב 3% חסר משמעות. את תעריף החשמל יש להפחית ב20%, 3% כתוצאה מביטול הבלו על הפחם ועוד 17% כתוצאה מביטול מס הערך המוסף על צריכת חשמל. מהלך שניתן לביצוע תוך ימים ספורים.

לין הוסיף כי "התכנית מתעלמת לחלוטין מאחד המוקדים החשובים של פעילות המשק, שהכישלון בו תורם תרומה רבה מאוד ליוקר המחיה ואלו הם נמלי הים. הממשלה ממשיכה לעצום עיניים מהמתרחש בנמלי הים. מוטל עליה לדאוג שכל התשתית הפיזית של נמלי הים תופעל במלואה, שכן כ- 70 אוניות ממתינות מחוץ לנמל."

"התכנית מתעלמת מהעובדה שבתחילת שנה זו הועלה שוב מס הארנונה אוטומטית כתוצאה מנוסחה מיושנת, המעודדת אי התייעלות של הרשויות המקומיות. במקום לבטל כליל את ההצלבה האוטומטית של מס הארנונה, שרת הפנים ושר האוצר אישרו העלאות מס ארנונה חריגות, בנוסף להעלאה האוטומטית, ל63 רשויות מקומיות. הממשלה משאירה את רכיב המס על הבנזין והסולר על אף שאלו הם מוצרי צריכה עממים ועל אף שהמדינה כבר יונקת מסי עתק מבעלי הרכב הפרטי. את רכיב המס על בנזין וסולר יש להוריד לרמה של 40%, במקום 55% בבנזין ו52% בסולר."

לין מדגיש כי "מול ביטול הבלו על הפחם מתעלמת התכנית מכך שהוטלו לא פחות משמונה מסים חדשים בתקופת כהונתה של ממשלת השינוי: העלאת הבלו על הגז הטבעי, מכס על מלגזות, מס קניה על טרקטורונים, מסים על שמנים לרכב, ומסים ישירים על צריכה עממית של משקאות ממותקים ומוצרי פלסטיק מתכלים."

"גם הורדת המכסים על שורת מוצרים אינה מספקת. היה צריך כבר מעכשיו לקבוע שמכסי המגן על גידולים חקלאים לא יעלו בשום מקרה על100%. כדי שנבין, מכס המגן על יבוא עגבנייה הוא 272%, על יבוא שום 340% ועל תמרים 560%. גם בנושא הפחתת הרגולציה אין אנו רואים יעד רציני ואפקטיבי. הייתה חובה להטיל על כל רשות רגולטורית להפחית את נטל הרגולציה בלא פחות מ10% בשנה הנוכחית."

"בתכנית שהוצגה יש אכן מהלכים שישפרו ויגדילו את ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי אבל התעלמות מלאה מכמה ממחוללי ההתייקרות בישראל ובעיקר אלה פרי מחדליה או פעולותיה של הממשלה עצמה."

למידע נוסף בתחום זה