משלחת עסקית מקוסובו הגיעה לראשונה לישראל

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, מר רועי רוזנק, חבר נשיאות באיגוד לשכות המסחר, ומר זאב לביא, מנהל האגף הבינלאומי באיגוד לשכות המסחר, אירחו הבוקר (16.11.21) משלחת עסקית ראשונה מסוגה המגיעה מקוסובו לישראל, בראשות נשיא לשכת המסחר של קוסובו, מר בראט רוקיקי (Berat Rukiqi).

לשכת המסחר של קוסובו נוסדה בשנת 1962 ע"י בית המחוקקים של קוסובו. הלשכה הינה גוף עצמאי, א-פוליטי ללא מטרת רווח העוסקת בקידום פיתוח כלכלי והנחלת נורמות מאקרו-כלכליות תוך שיתוף פעולה עם מוסדות המדינה. במסגרת פעילותה, הלשכה מקדמת יוזמות לעידוד פעילות המגזר העסקי המקומי והגברת פעילות יזמית ברמה הבינלאומית.

עם כינון היחסים הדיפלומטים בין קוסובו לישראל בפברואר השנה, נפתח צהר לשיתופי פעולה עסקיים וכלכליים בין המדינות.

המשלחת כוללת 17 משתתפים, ביניהם בכירי המשק בקוסובו וראשי חברות מובילות במדינה, וכן ראש לשכת מסחר אמריקה-קוסובו. במהלך האירוע נחתם הסכם הבנות בין שתי לשכות המסחר (MOU), לקידום שיתוף פעולה עסקי ופיתוח סחר בין שתי המדינות.

לדברי לין: "אנו מושיטים יד למגזר העסקי של מדינה שעברה תקופה היסטורית קשה ומזעזעת שאסור שתחזור. לשכות המסחר בישראל פתוחות לשיתופי פעולה רחבים עם מדינת קוסובו. היום אנו עושים את הצעד הראשון המבטא נכונה את רצוננו לשיתוף פעולה עסקי ומסחרי רחב. כך, ובדרך זו ועל בסיס עסקים משותפים נוכל לבנות יחסי ידידות עם קוסובו המבוססים לא רק על יחסים דיפלומטיים אלא על ממשות ריאלית של שיתוף פעולה כלכלי".

לדברי רוקיקי:"ראשית ברצוני להודות לתושבי ישראל וממשלת ישראל עבור עזרתם העצומה בימינו הקשים ביותר במלחמה ב-1999. הגענו לישראל על מנת להתחיל פרק חדש של שיתוף פעולה בין שתי מדינותינו, דרך הכלכלה. קוסובו יכולה ללמוד הרבה מפעילותה של ישראל בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. אנו מבקשים לקדם את הסחר הבילטרלי, ובנוסף גם לבחון הזדמנויות להשקעות בקוסובו, ולשם כך תוקם ועדת עסקים משותפת אשר תקדם את שיתופי פעולה אלו."

לדברי רוזנק: "קוסובו היא מדינה יחסית חדשה עם פוטנציאל עסקי נרחב בייבוא וייצוא. קיים רצון רב לפתח את הסחר והכלכלה בין שתי המדינות אשר יוביל להצלחה ולהשקעות הדדיות. כיום השוק הקוסוברי מושקע על ידי האמריקאים והאירופיים, בתקווה גדולה שגם ישראל תיכנס לשם כשחקנית משמעותית".

לדברי השגריר דן אוריין, מנהל מחלקת הבלקן באגף אירו-אסיה במשרד החוץ: "משרד החוץ מברך על הגעת משלחת ראשונה של אנשי עסקים מובילים מקוסובו יחד עם נציגי לשכת המסחר ומשרד החוץ הקוסוברי. אנו מייחסים חשיבות למשלחת האמורה ורואים הזדמנות לקדם שותפויות בתחום הכלכלי. המשלחת תבקר במהלך השבוע גם בשגרירות קוסובו בירושלים".

מניתוח האגף לקשרים בינלאומיים באיגוד לשכות המסחר עולה כי קיים פוטנציאל גדול לסחר ישראלי בקוסובו. קוסובו מהווה שוק חדש הצמא לטכנולוגיות והשקעות ישראליות ונהנית מתקציבי סיוע משמעותיים מארה"ב, אירופה והקהילה הבינלאומית. הזדמנויות קיימות בתחומי החקלאות, תיירות, חדשנות, אנרגיה, מים ותשתיות.

מימין: מר בראט רוקיקי, נשיא לשכת המסחר של קוסובו; מר רועי רוזנק, חבר נשיאות באיגוד לשכות המסחר; עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר

קרדיט צילום: יאיר שגיא

למידע נוסף בתחום זה