נשיא איגוד לשכות המסחר: את הביקורת על העלאת מחירים צריך להפנות אל רשויות המדינה ולא אל היבואנים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב לפני שעה קלה לפרסומים בנושא התחזקות השקל ומאידך העלאות מחירים, ואמר כי "את הביקורת על העלאת מחירים צריך להפנות אל רשויות המדינה ולא אל היבואנים".

לין הדגיש: "מי שגורם להעלאת מחירים במדינת ישראל אלה רשויות המדינה עצמן, אם בפעולות שהן עושות או במחדלים. ורשימת הדוגמאות ארוכה ביותר; למשל: העלאת מס הארנונה לכל משקי הבית והמגזר העסקי החל מ-1.1.21 בשיעור של 1.92%, העלאה אוטומטית הצמודה למחצית מעליית השכר במגזר הציבורי; העלאות מסים במסגרת התקציב החדש, המייקרות מוצרי צריכה ותשומות למגזר העסקי: מס על מוצרי פלסטיק מתכלים, העלאת המס על הגפ"מ המשמש לבישול ולצרכים תעשייתיים ומוסדיים, מכס על יבוא מלגזות, מס קניה על שמנים וממיסים לרכב ולתעשיה והעלאת מס הקניה על טרקטור משא, וכן אגרת גודש לכלי רכב המסתכמת בעלות של כ-750 ₪ בחודש".

"מעבר לזאת," אמר לין, "כשאנו בוחנים את התפתחות רמות המחירים בחמש השנים האחרונות מסתבר כי מינואר 2017 עד ספטמבר 2021, על פי נתוני הלמ"ס, ירדו מחירי ההלבשה וההנעלה בשיעור של 18.8%; הלבשה עליונה לנשים ירדה בשיעור של 28.6%; מחירי הלבשה עליונה לילדים ירדו בשיעור של 22.6%; הנעלה רשמו ירידה של 20.2%; מחירי הצעצועים לילדים ירדו ב 9.3%; מחירי צורכי רחצה וקוסמטיקה רשמו ירידה ב 5.6% וציוד חשמלי לבית ירד ב 6.1%. המידע מצביע על ירידות מחירים של המגזר העסקי במקום בו קיימת תחרות אמת. השימוש במונח 'יבואן בלעדי' הוא מטעה. אין יבואן בלעדי. יש יבואן ישיר. בכל מוצר המיובא לישראל יש תחרות. הבלעדיות היא על מותג בלבד, שכן תחרות בונים סביב מותג".

"יחד עם זאת, אם אנו מתבוננים במחירי מזון מפוקחים, כמו לחם, עופות, דגים, נראה שחלו העלאות מחירים, והעלאות מחירים דרמטיות במחירי ירקות טריים ופרות טריים. בקבוצת הגידולים החקלאיים עליית המחירים היא תוצאה ישירה של המכסים הדרקוניים אותם מטילה המדינה . למשל : על יבוא עגבניות שיעור המכס הוא 272%, על מלפפונים 170%, על שום טרי 340% , על תמרים 560% , על יבוא בצל המכס - 298%.

"מעבר לכל זאת, המגזר העסקי היום מתמודד עם העלאת מחירי חומרי הגלם בעולם: 45% בפלסטיק; 107% מוצרי דלק; 23% מוצרי מזון, 43% סוכר; 33% חיטה".

"באופן מיוחד," הדגיש לין, "בולטת אוזלת ידה של הממשלה בכל הנוגע לנמלי הים. זהו מונופול בבעלות מדינת ישראל. נמלי הים עובדים בתפוקה נמוכה. כתוצאה מכך, יבואנים נאלצים לשלם היטלי צפיפות וכן אגרות נמל גבוהות יותר, ועל עודף ההוצאות שנגרם כתוצאה מפעילות מונופול בבעלות המדינה מוטלים מסי יבוא".

"נקודת האור היא בכמה רפורמות שנעשו במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה, כמו ביזור אישורי הכשרות, הפחתות בדיקות מכון התקנים, התאמת התקינה הישראלית לתקינה האירופית ויצירת מערכת שייעודה הפחתת נטל הרגולציה. רפורמות חיוביות אלה טרם מומשו בשטח וטרם השפיעו על הורדת מחירים, ויש לקוות שאנו נחזה את השפעתן".

למידע נוסף בתחום זה