איגוד לשכות המסחר: בשנת 2022 יעלה מס הארנונה ב 1.92%, שהם כ- 529 מיליון ₪ ויגיע לכ-28 מיליארד ₪

בשנת 2022 יעלה מס הארנונה שישלם כלל הציבור ב- 1.92%, שהם כ- 529 מיליון ₪ (לא כולל אישורים חריגים), וסך מס הארנונה יגיע לכ- 28 מיליארד ₪; כך עולה מניתוח אגף כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר.


כמו כן, מהניתוח עולה כי סה"כ הוגשו 90 בקשות לאישורים חריגים בארנונה – הכוללות העלאות, הפחתות ושינויי סיווג לעסקים ולמגורים לשנת 2022. שרי האוצר והפנים צריכים לקבל החלטה בגין הבקשות עד לתאריך- 15.12.2021 .


מהן, 49 רשויות מקומיות הגישו בקשה להעלאה חריגה של מס הארנונה, 17 רשויות מבקשות גם העלאות וגם הפחתות, 12 רשויות ביקשו הפחתות בלבד. שווי בקשות העלאות הכולל, עומד על כ-110 מיליון ₪, שווי בקשות ההפחתות הכולל, עומד על כ-30 מיליון ₪.
7 רשויות הגישו בנוסף בקשה לביטול ההעלאה האוטומטית שהיא בשיעור 1.92% .

בין הבקשות להעלאה חריגה בתעריפי הארנונה ניתן למצוא:

  • רמת ישי – בקשה להעלאה של כ-8.2 מיליון ₪ לבנקים, מתקנים הנדסיים, חניונים, קרקע תפוסה ותחנות דלק.
  • באר יעקב – בקשה להעלאה גורפת לכלל העסקים, בגובה של 9% מעבר לשיעור העדכון, שהם כ- 4.8 מיליון ₪.
  • קרני שומרון - בקשה להעלאה גורפת, לעסקים ולתושבים, של כ- 13.6 מיליון ₪ , העלאה בשיעור המקסימלי של % 7.5 (כולל שיעור העדכון).
  • מטה יהודה - בקשה להעלאה של כ-12.5 מיליון ₪ , שיעורים משתנים לסיווגים שונים, מסחר ושירותים, תעשייה ונכסים אחרים.
  • תל אביב-יפו - בקשה להעלאה של כ-12 מיליון ₪ למגורים, ושינוי סיווג דירות נופש בשיעורים שונים, שינוי אשר יניב תוספת של 24.6 מיליון ₪. סה"כ ההעלאה נאמדת בכ- 36.6 מיליארד ₪.

בין רשויות מקומיות שביקשו אישור חריג להפחתה:

  • באר שבע - בקשה להפחתה של כ-900 אלף ₪ למגורים ועסקים באחוזים שונים באזור העיר העתיקה.
  • הרצליה – בקשה להפחתה של 0.96% הן לעסקים והן למגורים, בנוסף לביטול שיעור העדכון.
  • גבעת שמואל - בקשה להפחתה גורפת של 1% בנוסף להפחתת שיעור העדכון, לעסקים ולתושבים, סכום ההפחתה ללא שיעור העלאה האוטומטית עומד על כ- 800 מיליון ₪.
  • רמת גן – סה"כ הפחתה של 4.7 מיליון ₪ למגורים ועסקים, מהם: בקשה להפחתה גורפת לתושבים בשיעור של 1.2%, בשווי של כ- 5.1 מיליון ₪.
  • בת ים - בקשה להפחתה של כ-8.6 מיליון ₪ למגורים, בשיעור של 3%.


לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר "הגיע הזמן לעקור ולבטל כליל את השיטה הפסולה של העלאת מס הארנונה בדרך של בקשות להעלאות חריגות. מס הארנונה מועלה אוטומטית בשכבה הראשונה בתוקף הוראת חוק המצמידה את מס הארנונה למחצית ממד השכר במגזר הציבורי ומחצית למדד יוקר המחיה. זהו מעגל שוטה המחייב את כל עם ישראל ואת המגזר העסקי להעלות מסים לרשויות מקומיות, אפילו אם הן מורידות את רמת השירותים. כך אנו יוצרים תמריץ בלתי נכבש של הרשויות לבזבז את כספי הציבור ולא להתייעל; ותופעה זו בולטת בעיקר בעיריית תל אביב".


לין דורש משרת הפנים איילת שקד, כי תדחה את כל הבקשות להעלאות חריגות, שמתווספות לשיעור העלייה השנתי: "על שרת הפנים להיות שומרת הסף של הציבור הרחב והמגזר העסקי מפני עושק מס הארנונה של הרשויות המקומיות. מס הארנונה הוא גורם קריטי ומהותי המשפיע ישירות על יוקר הדיור ויוקר המחייה, והוא גורם מרכזי בסגירת העסקים בישראל. כל העלאה בארנונה, המתבצעת הן על פי הנוסחה האוטומטית והן על פי האישורים החריגים, מהווה נדבך שעל בסיסו מחשבים את ההעלאה הבאה. כתוצאה מכך, נוצר מס שעולה בהתמדה ובשיעורים גבוהים מדי שנה".


מצ"ב ההודעה המלאה

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה