נשיא האיגוד לממונה על התחרות: חובתך להתערב בהאמרת העלויות המושתות היום על היבואנים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה היום בדחיפות אל הממונה על התחרות ד"ר מיכל הלפרין בדרישה כי תתערב ובדחיפות בזינוק העלויות הנוספות המוטלות על היבואנים בנמלי הים.

לדברי לין, אם יש צורך לקיומה של הרשות לתחרות, זהו בדיוק המקרה. עליה להתערב בזינוק המחירים בנמלי הים כדי להגן על הציבור. אם הממונה על התחרות לא תתערב ומיד, היא תיכשל בתפקידה הייעודי.

לין מזהיר בפנייתו כי אם הממונה לא תתערב ובדחיפות בנסיקת העלויות המושתות כיום על היבואנים, כלל מחירי המוצרים המיובאים לישראל יאמיר. בסופו של דבר לא יהיה מנוס מלגלגל עלויות נוספות אלה על ציבור הצרכנים בישראל. בפנייתו לין מציין כי חובה עליה להתערב וללא שהיות שכן זהו תפקידה.

לין מדגיש כי אין מדובר בהעלאות עונתיות אלא בנסיקה של הוצאות, פי 5 עד 7 ממה שהיה מקובל, בשלושה מקטעים:

  1. מחירי ההובלה הימית שזו אכן תופעה גלובלית אך מחמירה במיוחד בכל הקשור ביבוא לישראל כתוצאה מהתפקוד החסר של נמלי הים וסירובן של הרבה חברות ספנות לפרוק מטענים בישראל.
  2. חיובים אותם מטילים הנמלים על היבואנים עקב ההשהיות הממושכות בכניסת אניות לנמלים ופירוק המטענים, כמו אגרות האחסון של המכולות הריקות, חיובי אגרות מעגן, אגרות מינגש במשמרות וכן אגרות עיתוק.
    חיובים אלה הם חמורים במיוחד, שכן ככל שתפקוד הנמלים יורד וההתמודדות עם קבלת המטענים פוחתת, האגרות המושתות על היבואנים ממריאות. וטרם נמצא אפילו פתרון הולם לאחסון שפע המכולות הריקות בישראל.
  3. חיובים אותם מטילות חברות ההובלה הימית בגין העומס בנמלים שהם צירוף של היטל דלק חירום ועונת שיא.

כידוע, 99% מכל מוצרי היבוא עוברים דרך נמלי הים, והתפתחות ההולכת והמחמירה בכל הקשור בהובלה הימית ובתפקוד נמלי הים, מזניקה עלויות ברמה חסרת תקדים. בחודשים האחרונים הצטמצמה מאוד זמינות אניות המשא של יבוא לישראל ויצוא מישראל. ובמשולב עם כך, חלה ירידה חמורה בכושר התפקוד של נמלי הים ובעיקר באשדוד נוכח הגאות ביבוא המוצרים.


לדברי לין, "נמלי הים הם מונופול מוחלט בבעלות המדינה המחויב במתן שירותים יעילים לא רק בימי שגרה אלא גם בתקופה של גאות בביקושים. ביעילות שירותים אלה מותנה תפקוד המשק כולו".


נספח: הגידול בעלויות הובלה פר מכולה, כפי שהתקבלו מיבואנים

מצ"ב ההודעה המלאה

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה