נשיא האיגוד: ביטול הפטור ממע"מ יחזק את הצמיחה, יתרום ליצירת מקומות עבודה ויעשה את מערכת המס לשוויונית יותר

על פי החלטת האיחוד האירופי, החל מה-1.7.2021 יבוטל הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות באיחוד האירופי. הפטור ממע"מ עמד עד כה על משלוחים בגובה 22 אירו, וכעת יבוטל כליל. כך, חבילה בכל ערך ומשקל הנשלחת למדינות האיחוד האירופי תהיה מחויבת בתשלום מע"מ. יצוין כי בישראל הפטור הוא על משלוחים בעלות של כמעט פי שלוש – 75 דולר.

באיחוד האירופי העלו שני נימוקים לביטול הפטור: הראשון, ההפסדים הכספיים שנגרמו לכלכלות האיחוד, כתוצאה מאי גביית המע"מ; השני, חוסר השוויון ואפליית העסקים המקומיים לעומת עסקים שאינם מהאיחוד הפטורים מתשלום מע"מ.
יצוין כי אוסטרליה הייתה החלוצה בביטול הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות, ב 1.7.2018, וגיבשה מודל גביה מבוסס.

באיחוד האירופי קבעו מודל גבייה על פיו הספק הוא האחראי לתשלום המע"מ. כל ספק חייב להירשם באמצעות ישות משפטית באירופה במערכת המע"מ האירופאית. אין אפשרות שחבילה תיכנס לאירופה אם היא אינה מנוטרת דרך המערכת באופן שמבטיח שהמע"מ בגינה שולם. לצורך כך, האיחוד פיתח מערכת בשם Import One stop shop (IOSS) שתתחיל לפעול ב-1.7.2021, המספקת מענה לדיווח על מכירות מרחוק של סחורות המיובאות ממדינות מעבר לגבולות האיחוד האירופי ללקוחות באיחוד האירופי עד לשווי של 150 אירו.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הפטור ממע"מ ביבוא אישי מספקים זרים שניתן היום בישראל הוא עידוד ברור ומודע של הממשלה שלא לרכוש מוצרים בישראל: "הפטור הזה הוא אחד הדברים המופרכים והשגויים ביותר שנעשו בתולדות הכלכלה בישראל. מדיניות זו מעמידה חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל בנחיתות מול ספקי חוץ. היא פוגעת בעשרות אלפי עסקים הנאבקים קשה כדי לשרוד. יש כאן פגיעה בהכנסות המדינה ופגיעה בצמיחה של עסקים".

"הפטור ממע"מ ביבוא אישי לא פוגע רק במסחר; הוא פוגע בכל המגזר העסקי בישראל בכל מי שמייצר או מוכר מוצרי צריכה לשוק המקומי. היום המטרה המרכזית חייבת להיות יצירת מקומות עבודה. ומי שמבין מעט בכלכלה יודע שהזרמת כספים לעסקים לא מייצרת מקומות עבודה. מה שכן מייצר מקומות עבודה זה הזרמת ביקושים וחיזוק הצמיחה".

על פי הערכת איגוד לשכות המסחר, אובדן המע"מ אשר לא נגבה עבור חבילות שערכן עד 75$ עמד על טווח של כ- 1.7 מיליארד ₪ בשנת 2018 וצפוי להגיע לפחות לכ- 3 מיליארד ₪ בשנת 2022; וזאת ללא שמביאים בחשבון הפסד הכנסות שמקורו בחיסול עסקים וצמצום הכנסתם בישראל, והעלות של הפסד מקומות עבודה.

מצ"ב ההודעה המלאה + נספח: רקע ונימוקים של האיחוד האירופי לביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי באיחוד האירופי החל מ-1.7.2021


הנושא בתקשורת 

מעריב

כלכליסט

גלובס

גלובס באנגלית

N12

YNET

ישראל היום 

למידע נוסף בתחום זה