דרישה לבטל האפשרות לקבל מוצר שנרכש באינטרנט אם נעשה בו שימוש

נכון להיום, נושא ביטולי עסקאות מעוגן בשני דינים שונים, בהתאם לאופן ביצוע העסקה: ביטול עסקה שנעשתה במכר מרחוק (למשל באינטרנט) – מעוגן בחוק הגנת הצרכן;
ביטול עסקה שנעשתה באופן פרונטלי (פיסי בחנות) – מעוגן בתקנות ביטול עסקה אשר הותקנו בשנת 2010.

בעוד שהתקנות שהותקנו קבעו כלל הוגן וסביר לפיו ניתן לבטל עסקה ולהחזיר מוצר (גם אם זה בשל חרטת לקוח) רק אם לא נעשה שימוש במוצר והוא לא נפגם על ידי הלקוח, הרי שעל פי חוק הגנת הצרכן (סעיף 14ג (ג) לחוק) כל עוסק מחויב לבטל את העסקה לבקשת הלקוח ולהשיב לו את כספו, גם אם הלקוח עשה שימוש במוצר ו/או פגם במוצר.
התשובה של הרשות להגנת הצרכן לעניין זה היא שהעוסק יכול לתבוע את נזקיו, אבל אינו רשאי לסרב לביטול העסקה. זהו פתרון לא ריאלי. נזכיר גם כי ההליך של תביעות קטנות כלל לא פתוח בפני חברות.

בנוסף, יצוין כי בתקנות ביטול עסקה נקבעה רשימה של 12 מוצרים חריגים אשר התקנות לא חלות עליהם. למשל מוצרי מזון, תרופות, הלבשה תחתונה, תכשיטים יקרי ערך, ריהוט שהורכב בבית הלקוח ועוד.
ההיגיון ברור לחלוטין. הוא מגן לא רק על העוסק, אלא גם על הצרכן. אף צרכן לא מעוניין לרכוש, לדוגמה, תחתונים אשר אדם אחר לבש, או לרכוש קופסת שימורים שהוחזרה לחנות לאחר פרק זמן בו יתכן ואוחסנה בתנאים לא הולמים.

אלא שאין הדבר דומה למכר מרחוק. סעיף 14ג (ד) לחוק קובע רשימה מצומצמת של 5 חריגים בלבד ואינה כוללת מזון, הלבשה תחתונה או תכשיטים יקרי ערך.
לבסוף, יש לציין כי חוק הגנת הצרכן מאפשר לעוסק לגבות דמי ביטול בשווה ערך של מקסימום 5% משווי העסקה או 100 ₪, הנמוך מבניהם. לא רק שהעוסק נפגע מהורדת ערך המוצר אותו מכר, הלכה למעשה הוא גם משלם מכיסו עבור הובלת המוצר לבית הלקוח, לרוב בשווי של 250-300 ₪, גבוה מדמי הביטול.
לאחרונה יצאה הרשות להגנת הצרכן בקול קורא לשינוי סעיף החוק, אולם זאת רק בנוגע למוצרי מזון/תרופות, מוצרים אשר הביטול לגביהם אינו אפשרי מטעמי בריאות או היגיינה. זה לא פותר בעיית יסוד של חוק לא חוקתי ומצב שבאמצעות הוראה רגולטורית מפקיעים רכוש.

 

מצ"ב מכתב ששיגר נשיא האיגוד אל הממונה על רשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ולמנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה

 

הנושא בתקשורת

מוזמנים להאזין לנשיא האיגוד, בראיון ליורם מוקדי בתכנית "חותמים שבוע" ברדיוס 100FM

כתבה בידיעות אחרונות כפי שפורסמה ביום ראשון ה 25.4.21

למידע נוסף בתחום זה