ענף המזון באיגוד לשכות המסחר: מכירות הפירות היבשים בט"ו בשבט: כ 600-650 מיליון ₪. עלייה של כ 60%-50% לעומת חודש רגיל

הפירות היבשים הפופולריים ביותר הם גם הבריאים ועתירי הערכים התזונתיים - אגוזי המלך, שקדים, אגוזים בכלל (קשיו, פקאן, פיסטוק, ברזיל וכדומה), תמרים, צימוקים, משמש, שזיפים והשאר. השהייה בבית כתוצאה מסבבי הסגרים הביאה לעליה של 100% בביקוש לקטניות, חומוס, מש, לוביה, עדשים מכל הסוגים, קינואה מכל הסוגים, שומשום וחומרי גלם נוספים


ענף המזון באיגוד לשכות המסחר צופה כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט, שייערך בעוד מספר ימים, יסתכמו בכ 600-650 מיליון ש"ח. בתקופת חג האילנות צריכת הפירות היבשים עולה בכ-50-60% לעומת חודש רגיל. גם השנה חלה עליה בצריכה, אך הסגנון השתנה.

לדברי ורד מצפי, מחברת 'משה מוצפי יבוא ושיווק מזון' מענף המזון באיגוד לשכות המסחר: "התקופה שלפני טו בשבט בדרך כלל מתאפיינת בסוג של פסטיבל חגיגי של מיני אגוזים ופירות העונה. הורים רוכשים פירות יבשים עבור חגיגות בתי ספר והגנים, ארגונים מחלקים עשרות טונות של מארזי שי לעובדיהן והשווקים הומים.
השנה, בגלל הסגר, בתי ספר והשווקים סגורים וההורים בבית. המסעדות, עסקי הקייטרינג, האירועים ובתי המלון סגורים גם הם. זאת לצד ירידה בפעילות העסקית, צמצום בהוצאות, עובדים הנמצאים בחל"ת, עבודה מהבית וכמובן החשש מקורונה, כל אלה הביאו ארגונים רבים לוותר על השי השנה."


מצפי מוסיפה כי "כתוצאה ממשבר הקורונה נוצר כאוס בשרשרת האספקה הבינלאומית; מחסור בציוד מכולות של חברות הספנות, זינוק של מאות אחוזים במחירי ההובלה הימית, עיכובים לא סבירים בזמני השינוע והגבלות קורונה במדינות השונות, הביאו לקיטון בהיצע שהגיע לארץ. כל אלה בלמו יבוא של מוצרים חדשים ונישתיים שהביקוש אליהם בדר"כ גובר בעונה זו. "


למרות כל זאת, אומרת מצפי כי חל גידול במכירות הפירות היבשים והאגוזים באופן ששיקף יחס דומה לשנים קודמות. "השהייה בבתים הביאה רבים להרחיב את כישורי הבישול וללמוד להשתמש במשאבים קיימים, להסתמך פחות על אוכל מוכן ואפילו ליהנות מכך.
הפנאי שנכפה הביא את הציבור ללמוד, להעמיק ולתור אחר דרכים בריאות וטובות יותר לניהול החיים. אלה הביאו לעליה של 100% בביקוש לקטניות, חומוס, מש, לוביה, עדשים מכל הסוגים, קינואה מכל הסוגים, שומשום וחומרי גלם נוספים.


לדברי מצפי, המוצרים הפופולריים ביותר הם גם הבריאים ועתירי הערכים התזונתיים – אגוזי המלך, שקדים, אגוזים בכלל (קשיו, פקאן, פיסטוק, ברזיל וכדומהו), תמרים ואח"כ צימוקים, משמש, שזיפים והשאר. "ניתן לראות כי מגמת ההתקדמות למזון בריא ומזין יותר, לחומרי גלם טבעיים ופחות מעובדים, נמשכת ואף מתעצמת. צריכת הפירות המסוכרים והצבועים ממשיכה לרדת, כאשר הציבור משקיע יותר במוצרים איכותיים וטבעיים. "


איגוד לשכות המסחר מבקש להדגיש שילדים פגיעים במיוחד לסכנת חנק מדברי מזון למיניהם. למאכלי ט"ו בשבט יש במיוחד מאפיינים המגבירים את ההסתברות לחנק בקרב תינוקות בשנת החיים הראשונה ופעוטות עד גיל 4 שנים, הן קבוצות הגיל הנמצאות בסיכון להיפגע מחנק ולכן יש לנהוג באחריות רבה.

למידע נוסף בתחום זה