איגוד רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר עתר הבוקר לבג"צ נגד השרה להגנת הסביבה וועדת הכלכלה של הכנסת

איגוד רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר עתר הבוקר (9.11.2020) לבג"צ (מס' עתירה 7744/20) נגד השרה להגנת הסביבה וועדת הכלכלה של הכנסת, כנגד החלטת השרה להגנת הסביבה מיום 19.10.2020 לפרסם הודעה ברשומות בדבר אי עמידה כביכול ביעדי איסוף של מכלי משקה גדולים בשנת 2016, לפי סעיף 7ה(ד) לחוק הפיקדון. הודעה זו של השרה משמעותה כי חוק הפיקדון יחול על מכלי משקה גדולים (בנפח 1.5 ליטרים ומעלה) בתוך 60 ימים ממועד פרסום הודעתה.

 

העותרים מבקשים מבג"צ להוציא צו ביניים להשהות מידית את החלטת השרה על אי עמידה ביעדי איסוף מכלי משקה ולמנוע את החלת חוק הפיקדון גם על מכלי משקה גדולים.

 

לעתירה הצטרפו 11 רשתות שיווק מזון: ויקטורי רשת סופרמרקטים, טיב טעם רשתות, יוחננוף ובניו, מעיין אלפיים, שופרסל, קשת טעמים, מרב-מזון כל, מחסני השוק, רמי לוי שיווק השיקמה, סופר - פארם (ישראל), יינות ביתן.

העתירה הוכנה והוגשה ע"י עוה"ד דוד זיילר, עוה"ד לב זיגמן ועוה"ד הגר גרשון, ממשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן ושות'.

 

לטענת העותרים, "היתפסות לנתוני 2016 כדי לשנות בשנת 2020 שיטה עובדת, והכל כששינוי זה יסב נזק אדיר ובלתי מידתי לציבור הצרכנים, הקמעונאים והיצרנים, מובילה לתוצאה בלתי סבירה ובלתי מידתית בעליל, באופן המחייב את ביטולה. נראה כי השרה מודעת למידת המורכבות של הנושא והמשמעויות הכבדות של קבלת החלטתה. ברם, במקום להתמודד עם מורכבות זו בהחלטה גופה ולאזן את מכלול השיקולים כנדרש, השרה הנכבדה עשתה לעצמה "חיים קלים", ויצרה "יצור כלאיים" – כאשר מחד הודיעה על אי עמידה ביעד האיסוף לשנת 2016, ומאידך הודיעה כי כוונתה לדחות את תחולת חובת הפיקדון על מכלי משקה גדולים בשנה".

 

מצ"ב ההודעה המלאה

מצ"ב עתירה - חוק הפקדון

למידע נוסף בתחום זה