פותחים את השער לסחר חופשי דרך איחוד האמירויות: המשלחת העסקית הרשמית הראשונה של ישראל ביקרה בדובאי

משלחת עסקית רשמית ראשונה של ראשי הארגונים העסקיים בישראל ביקרה בדובאי!

המשלחת יצאה בראשות נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, יו"ר מכון היצוא אדיב ברוך המייצג את פיתוח קשרי הסחר מטעם מדינת ישראל, ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל אבשלום אבו וילן.


עם המשלחת יצאו גם: אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר הוועדה הבינלאומית; דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר והתעשייה של חיפה והצפון; זאב לביא, סמנכ"ל קשרים בינלאומיים באיגוד לשכות המסחר; גדי אריאלי, מנכ"ל מכון הייצוא; סבין סגל, סמנכ"ל קשרי חוץ במכון הייצוא; חגי אדרי, סמנכ"ל קשרי ממשל ותעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות התעשיינים; דן קתריבס, מנהל אגף סחר חוץ וקשרים בינלאומיים בהתאחדות התעשיינים; מיכל תוסיה-כהן, דוברת התאחדות התעשיינים.

 

לשכת המסחר והתעשייה של דובאי
ראשי המשלחת נפגשו עם ראשי לשכת המסחר והתעשייה של דובאי. המפגש החגיגי והמרגש התקיים במטרה לקדם את היחסים בין הארגונים העסקיים וליצור מרחב פתוח וישיר ליצירת שיתופי פעולה כלכליים ביצוא ויבוא, לעודד סחר הדדי ולשפר את הנגישות של עסקים ישראלים לאיחוד האמירויות. את המפגש אירח הוד מלכותו חאמד בואמים, נשיא ומנכ"ל איגוד לשכת המסחר והתעשייה של דובאי ומר חסן המחאשני, סגן נשיא יחסי החוץ של הלשכה. במהלך הביקור הדגיש הנשיא המארח את היתרונות הנרחבים שיש לדובאי להציע לחברות ישראליות, בין היתר, גישה נוחה לשווקים מתפתחים, כגון אסיה ואפריקה. בנוסף ציין את ההתחזקות של דובאי כיעד לחברות סטארט אפ מרחבי העולם.    

 

במהלך ביקורם - חברי המשלחת נפגשו עם ראשי המשק המקבילים באיחוד האמירויות, בין היתר:

JAFZA
מפגש עם ראשי קבוצת DP WORLD ואזור הסחר החופשי בנמל הימי ג'אבל עלי JAFZA
דירקטור DP WORLD מוחמד אל מועלם, המבקשים לקנות את נמל חיפה, אמר: ״אנחנו מאמינים כי מחכות לנו אצלכם עוד הרבה הזדמנויות עסקיות. אנחנו רוצים להיות גוף עסקי מוביל בישראל. אנחנו מתרגשים מאוד לארח את המשלחת העסקית מישראל ושמחים שהסכם השלום נחתם, ומאמינים כי הוא יביא לשגשוג, שלום וחיים טובים לכולם.אנחנו האמירתים רואים את עצמנו כמדינה של סוחרים וסחורות. יש לנו פה בחברה מאות עובדים מכל העולם שפועלים יחדיו בהרמוניה ובשלום, ועכשיו ישראל יכולה לקחת חלק גם כן בפעילות הסחר שלנו. כדאי לעשות פה עסקים כי הכל הולך באופן מהיר וקל, בלי מיסים ומכסים ולמעשה אנשי עסקים ישראלים ישלמו רק על השירותים שהם מקבלים. את הכסף שהם יחסכו כך הם יוכלו להשקיע בפיתוח העסק שלהם. דובאי יכולה להיות מעכשיו הבסיס העסקי של הישראלים, ולפתוח בפניכם עולם של סחר חופשי לאסיה, אפריקה והודו״.


DAFZA

ד״ר מוחמד אל זארוני מנכ״ל האזור החופשי Dafza שפגש את משלחת הארגונים העסקיים נחשב למומחה עולמי לאזורי סחר חופשי, וב 2014 אף הקים את הארגון העולמי לאזורי סחר חופשי. ד״ר מוחמד אל זרוני: ״אנחנו קוראים לישראלים להגיע ולסחור באזור הסחר החופשי שלנו. מדובר באזור הסחר החופשי החדשני והדיגיטלי ביותר, חופשי ממיסים, עם יעילות מקסימלית. אנחנו גם רואים בלקוחות שלנו חברים, ומאמינים כי נוכל ביחד לטפח יחסי סחר פוריים וחיוביים״.


EXPO2021
חברי המשלחת ערכו סיור באתר EXPO2021 וראו את תהליכי הבנייה של הביתן הישראלי, יחד עם נציג משרד החוץ, השגריר אלעזר כהן.
בין היתר דנו עם מנהלי האקספו בתחומי שתה״פ הכלכלי במהלך ההשתתפות הישראלית בתערוכה העולמית.
בדובאי רואים בתערוכת EXPO 2021, שהייתה אמורה להתקיים בשנת 2020 ונדחתה לאוקטובר 2021 בשל וירוס הקורונה, אירוע מכונן, אשר משקף את העוצמה של השותפויות הבינלאומיות של איחוד האמירויות, ואת התפקיד החיובי שממלא האיחוד בקהילה הבינלאומית.
האמירתים השקיעו סכום דמיוני של למעלה מ- 20 מיליארד דולר בתערוכה היוקרתית, שמשתרעת על שטח עצום של כ- 4 מיליון דונם.
כיאה למעמד המכובד וההיסטורי, המתחם הישראלי בתערוכה גם צפוי להיות גדול במיוחד, ובו תוצג באופן חוויתי התרבות הישראלית, ההיסטוריה של המדינה והפיתוחים התעשייתיים והטכנולוגיים ופורצי הדרך של "אומת הסטארט-אפ". כמו כן אורחי התערוכה יוכלו ליהנות משורה של אירועים תרבותיים וכלכליים שמארגן משרד החוץ הישראלי, כולל אירועי "רוד-שואו" עסקיים, במסגרתם חברות ישראליות יוכלו להיפגש עם משקיעים אמירתים, ראשי חברות ממשלתיות של איחוד האמירויות ועוד.
שיח אחמד בן סעיד אל־מכתום, מנכ"ל ויו"ר קבוצת אמירט איירליינס, יו"ר חברת שדות התעופה של דובאי ונשיא רשות שדות התעופה של דובאי, שמכהן גם כיו"ר תערוכת EXPO 2021, אף הצהיר כי "האישור של הקהילה הבינלאומית באשר ליכולתה של דובאי לקיים את התערוכה החשובה והגדולה בעולם, מחזקת אצלנו עוד יותר את הרצון ליצור אירוע אשר יתפוס את דמיונו של העולם".


Dubai Future Foundation
Dubai Future Foundation אירחה את המשלחת. בקרן תיארו בפני חברי המשלחת כיצד דובאי הפכה לאחד ממרכזי החדשנות הגדולים ביותר בעולם ולמעצמת סחר ותיירות, כאשר הסיסמה של הקרן היא: ״העתיד שייך למי שמסוגל לדמיין אותו, לעצב אותו ולהוציא אותו לפועל״.
The future belongs to those who can imagine it, design it, and execute it”.


Dubai World Trade Center
Dubai World Trade Center, אחד ממרכזי הכנסים הגדולים בעולם, אירח את המשלחת. חברי המשלחת נחשפו למנגנון העצום שמפעיל את המרכז, שמארח 120 כנסים ותערוכות בינלאומית בשנה. ה - World trade center יכול לארח עד 15 אלף איש ב- 60 אולמות ענק, חדרי ישיבות ומתחמי חוץ במקביל . את המערך העצום הזה מפעילים עשרות אלפי עובדים, שפועלים במשולב . מהר ג׳ולפח, סגן נשיא ה World trade center הצהיר כי הוא מחכה לישראלים ומזמין אותם לערוך כנסים בדובאי. ״אנחנו מתרגשים לארח את המשלחת הישראלית ומקווים כי בעקבותיה יגיעו הרבה חברות ישראליות ויציגו את הטכנולוגיה המתקדמת שלהם בדובאי״


DMCC

המשלחת התארחה ב- DMCC, אזור הסחר החופשי הגדול ביותר באיחוד האמירויות, שפועל מול 170 מדינות, ומנהל לא פחות מ- 160 אלף עובדים
באזור הסחר החופשי DMCC מתנהל הסחר של המותגים המובילים בעולם מתחומים שונים ומגוונים - מתאגיד המשקאות פפסי, ועד חברות תכשיטי יוקרה כמו בולגרי, וחברות אייקוניות כגון הארלי דיווידסון.
החברה נוסדה על ידי ממשלת דובאי בשנת 2002 במקום שהיה מדבר, וכיום מדובר בשטח מסחר עצום בגודלו, שמגלגל מיליארדי דולרים מדי שנה.
מנכ״ל החברה, אחמד בן סוליים, בנו של הסולטן בן סוליים וידיד גדול של ישראל, אמר לחברי המשלחת כי ההצלחה העצומה של אזור הסחר, שכיום מהווה גם הנמל ה- 10 בגודלו בעולם, הנו תוצאה של חזון, אמונה וניהול נכון. ״אנחנו תמיד מבקשים להיות הטובים ביותר ולהעניק ללקוחות שלנו את השירות היעיל והמהיר ביותר. בזכות זאת אני מאמין כי בשנים הקרובות אנחנו נגדיל באופן משמעותי את היקף הסחר ואני מזמין את הישראלים להצטרף אלינו ולסחור דרכנו. שמחנו מאוד על חתימת הסכם השלום וכעת אנו מצפים בקוצר רוח להדק גם את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות״.


הארגונים העסקיים מעריכים כי היקף הסחר בין המדינות יכול להגיע כבר בעתיד הקרוב למיליארדי דולרים מדי שנה ואף מעבר לכך, כשעיקר היצוא הישראלי לאמירויות צפוי להתמקד בטכנולוגיה הישראלית המתקדמת בתחומים כגון סייבר, ציוד רפואי, טכנולוגיה חקלאית, אנרגיה סולארית, התפלת מים, פרמצבטיקה ועוד.



שמות חברי המשלחת מימין לשמאל: מיכל תוסיה-כהן, זאב לביא, חגי אדרי, אמיר שני, דוד קסטל, עו"ד אוריאל לין, סבין סגל, אבשלום וילן, אדיב ברוך, דן קתריבס וגדי אריאלי.


לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין: "הסכמי השלום עם איחוד האמירויות הינם בשורת שלום אמיתית שהשפעתה תעמיק ותתרחב. בצד הממד המדיני, חשוב מאוד גם הצד הכלכלי. הפוטנציאל הוא גדול ומרשים, ובהחלט יתרום לשדרוג אמיתי של כלכלת ישראל בראייה רחבה. לנו יש הרבה מה להציע להם, ולהם יש אינטרסים בפיתוחים המתקדמים של ישראל, כמו התפלת מים; ניהול יעיל של מערכות מים והשבחת מים; פיתוחה של אנרגיה סולרית המחליפה את השימוש בנפט גולמי ומוצריו; חקלאות מדבר מפותחת ועוד. בנוסף, בארצות המפרץ קיים ביקוש גדול למזון, כימיקלים, מוצרי פלסטיק, ציוד רפואי, שירותים רפואיים ובטחון פנים; כמו גם בשירותי תוכנה מחקר ופיתוח שלישראל יכולות מוכחות המוערכות בכלל העולם. כמובן שתהיה גם תנופת פעילות בכיוון הנגדי של יצוא מהאיחוד האמירויות אל ישראל במוצרי נפט, שירותי תיירות ועוד. גם בתחום ההשקעות ההדדיות המרחב פתוח - לאמירויות קרן השקעה של 1.3 מיליארד דולר, ויש להם עניין בהשקעה בטכנולוגיות המפותחות בישראל. נקווה מאוד שאפשרויות כלכליות אלה, מעבר להסכמי השלום, יולידו גם יחסי ידידות של אמת בין האוכלוסיות של שני העמים."


חברי לשכה המעוניינים בסיוע בשווקי האמירויות, מוזמנים למלא את פרטיהם - בקישור הבא


הנושא בעיתונות ישראלית

ווינט | 8.11.2020

ישראל היום | 8.11.2020

The Times of Israel | 10.11.2020

גלובס | 11.11.2020

השיטה - גלי ישראל | 11.11.2020

הקשר הישראלי - כאן ב' | 11.11.2020

 

הנושא בעיתונות זרה

emaratalyoum | 10.11.2020

albayan | 10.11.2020

mediaoffice | 10.11.2020

למידע נוסף בתחום זה