קווי תכנית למיגור האבטלה המאיימת להפיל את המדינה

"כתוצאה ממשבר הקורונה חל שינוי מבני במשק וחייבים להבין את השלכותיו. אפילו אם המשק יחזור למלוא התפוקה קודם הקורונה, נוצרה, בשלב זה, אבטלה מבנית שמשמעותה תוספת מובטלים ברמה של 150 עד 200 אלף איש. "כך כתב נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר חה"כ ישראל כץ.

 

על כן, מציע לין לראש הממשלה ולשר האוצר כבר היום לבנות יחד עם ארגוני המעסיקים וארגוני העובדים תכנית לאומית מקיפה, להתמודדות ישירה עם היקפי האבטלה חסרת התקדים כתוצאה ממשבר הקורונה. התכנית תתמקד באופן ישיר בשלושה תחומים:

 

(1.) מיצוי היכולות הקיימות כיום במגזר העסקי ביצירת מקומות עבודה. מדובר בניסיון להשיב את המשק לקדמותו באמצעות:

  • פעולות לא תקציביות שיאפשרו שיפור תזרים המזומנים בעסקים, דרך שינוי כללי הדיווח לרשות המסים;
  • הקפאת כל רגולציה חדשה והפחתת רגולציה קיימת;
  • ניתוב הצריכה המקומית בישראל אל השוק המקומי ולא דרך העדפת רכישות מספקי חוץ בייבוא אישי.

(2.) מיפוי כולל של דרישות המעסיקים לעובדים חסרים ומתן מענה בהכשרה מקצועית מקיפה והסבה למקצועות חדשים ונדרשים, כמו 10,000 נהגי משאיות החסרים במשק ובעלי מקצועות בתחום המלאכה והתעשייה.

(3.) יצירת מקומות עבודה חדשים, באמצעות שני נדבכים:

  • הראשון חיזוק שירותים חברתיים כגון הוספת עובדים סוציאליים, שיפור תנאי העבודה של מתמחים ברפואה, חיזוק מערכות החינוך וההעשרה לדור הצעיר, ותוספת אחיות לבתי החולים הממשלתיים;
  • השני, עידוד השקעות פרטיות המייצרות מקומות עבודה באמצעות הון פרטי בתחומי התשתיות ובשיטות ה- PPP או BOT, תוך יישום תכניות מגירה רבות;

 

לדברי לין, בפנינו משבר חמור יחד עם סיכוי נדיר לעליית מדרגה של המשק. "בניית התכנית אשר תתמקד בשלושת התחומים הללו תהווה הזדמנות משמעותית לעליית מדרגה של כלכלת ישראל ותזניק את המשק קדימה, ומהסיבה הפשוטה - נוכל לייצר יותר באותו מספר עובדים."

 

הנושא בעיתונות

YNET | 1.7.2020

2.7.2020 | ערוץ 20

מצ"ב ההודעה המלאה

למידע נוסף בתחום זה