נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל הגישה תכנית כלכלית לראש הממשלה לסיוע מיידי למגזר העסקי

ראשי הארגונים העסקיים - עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, ד"ר רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים ואבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל - שיגרו כעת לראש הממשלה תכנית כלכלית מקיפה הכוללת מנגנון הנדרש לסייע ליציבותו של המגזר העסקי, בכדי שיוציא הנחייה להפעלת מתווה מיידי לפיצוי ולנזילות למגזר העסקי.

 

בפנייתם לראש הממשלה הם מציינים כי "התארכות צעדי ההגבלות בעקבות משבר הקורונה, מגדילה את היקף המשבר במגזר העסקי בישראל, עד כדי סיכון ממשי ליציבותו. בהמשך לסדרת פגישותינו עם בכירי משרדך ובכירי משרד האוצר, אנו שבים ומדגישים כי התארכות האירוע אינה מאפשרת עוד המתנה ויש לפרוס רשת ביטחון מיידית, אשר תופעל מיד לאחר החג, במטרה לסייע בייצוב המגזר העסקי ומקומות התעסוקה בישראל. נדגיש כי מנגנון ההלוואות במודל הנוכחי לא יכול לספק רשת ביטחון משמעותית בעת הזו."

 

"כפי שהצגנו, רשת הביטחון האפקטיבית ביותר הנה רשת ביטחון המבוססת על פיצוי חלקי בגין ירידה בפעילות העסק (מסלול מחזורים) ואנו מבקשים שתופעל מידית כולל תשלום מקדמות בגין חודש אפריל.
נזכיר כי משרד האוצר התנגד גם להפעלת מסלול הפיצוי בשנת 2006 בעקבות המלחמה בצפון, אך מסלול זה סייע בשיקום מהיר של השליש הצפוני של המדינה והוכיח את עצמו כאפקטיבי, מנע סגירת עסקים ופיטורים משמעותיים, וסייע למגזר העסקי בצפון הארץ - עסקים קטנים כגדולים, לחזור לפעילות מלאה תוך זמן קצר. "

 

התכנית ששלחו הנשיאים לראש הממשלה גובשה על סמך אלפי שיחות שקיימו הארגונים עם חברות קטנות וגדולות, מהן עולה כי הצורך המידי הינו שחרור הנזילות לטווח המידי.

 

בין הצעדים המוצעים:

  • מעבר למע"מ על בסיס מזומן
  • הסרת חסמים קיימים במערכת הבנקאית אשר מונעים את מימוש ההלוואות בקרן להלוואות בערבות מדינה
  •  פיקוח על ריביות האשראי בבנקים
  • הקמת מנגנון ביטוח אשראי בערבות המדינה 
  • פרסום מודל הפחתת הארנונה 
  • דחיית תשלומי ביטוח לאומי מעסיקים ומע"מ 
  • צמצום הנחיית בנק ישראל כי תאגיד בנקאי ישהה הגבלה על חשבון ובעליו בשל שיקים שסורבו מחמת אין כיסוי, אשר יצרה אף היא מצוקת תזרים לעסקים

 

"נשיאות המעסיקים פועלת באחריות המתבקשת ונמנעת מהגשת עתירות משפטיות בכל הקשור לגיבוש תוכנית החירום, תוך שמירה על ערוץ הדברות שוטף עם הממשלה והצפת הצרכים מהמעסיקים הגדולים במשק. אנו מבקשים כי תפעיל את כובד משקלך במטרה לייצר תוכנית חילוץ משמעותית ואפקטיבית." כתבו השלושה לראש הממשלה.


רצ"ב המכתב + התכנית לעיונכם

למידע נוסף בתחום זה