נשיא איגוד לשכות המסחר בוועדה המיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה בכנסת

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר היום בוועדה המיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה בכנסת, כי במגזר העסקי מועסקים 2.5 מיליון איש ואישה. 1.8 מיליון במגזר המסחר והשירותים. האבטלה כבר נושקת קרוב ל- 1.0 מיליון, על כן דרושה היום חשיבה בטווח של חצי שנה. טוב שנותנים תשומת לב לעצמאים ולעסקים הקטנים במגזר העסקי, אבל צריך לחשוב לרוחב כל המגזר העסקי. כאשר המטרה המרכזית היום לשמור על המגזר העסקי על מנת שכאשר יחלוף המשבר נוכל לחזור מהר לצמיחה מחודשת.

 

בעיית הנזילות, זוהי כרגע ההתמודדות הדחופה והמידית, שקריטית להישרדות העסק. לין מציע לנקוט במספר פעולות כדי ליצור תזרים מזומנים המקל על העסקים:

  • לאפשר לקזז את ההפסדים בשנת 2020 רבעון ראשון ורבעון שני כנגד הרווחים בשנת 2019 על בסיס דו"חות מס בלתי מבוקרים.
  • דחיית תשלומי ארנונה בשלב זה לתקופה של 3 חודשים.
  • מעבר לרוחב כל המגזר העסקי של תשלומי מע"מ על בסיס מזומן בלבד.
  • דחיית תשלומי המוסד לביטוח לאומי ל- 3 חודשים.

 

בנוסף ציין לין כי יש לפצות את העסקים על אובדן רווחים, על בסיס דו"חות מע"מ, תוך השוואת פעילות של מחזור עסקים חודשי החל מה- 1 למרץ 2020, לעומת מחזור העסקים החודשי בשנה הקודמת. הפיצוי יחושב על-פי הירידה במחזור העסקים, המשקפת גם ירידה ברמת ההכנסות. "חייבים למנוע מצב שבו עסקים יצברו הפסדים בתקופת המשבר. יש להבין שאי אפשר להוריד את רמת ההוצאות של העסק באותו קצב בו יורדות ההכנסות. ויש גם להבין שיש הוצאות קבועות אשר אותן לא ניתן לבטל אפילו אם העסק נסגר."

 

לגבי שאלת המקורות התקציביים, אמר לין כי נחוצים מקורות בהיקף חסר תקדים, והציע לנקוט בצעדים הבאים:

  • מתוך הקרן הדולרית של בנק ישראל בהיקף 130 מיליון דולר, להקצות 30 מיליון דולר להתמודדות עם המשבר.
  • זו הזדמנות לעשות סדר ושידוד מערכות לרוחב כל המגזר הציבורי. לקצץ בתשלומים מעוותים ולהוריד דרסטית את רמת ההוצאות. לדוגמה, פנסיות גבוהות מאוד המשולמות כיום לכמה סקטורים במגזר הציבורי, כמו יוצאי צבא ושופטים שפרשו. מניעת פנסיות כפולות מתקציב המדינה. הפסקה מוחלטת של חריגות השכר במגזר הציבורי. עד היום מי שנושא בנטל המשבר זה המגזר העסקי הפרטי והעובדים ששוחררו מעבודה. מספרם מתקרב כבר למיליון. חייבת להיות שותפות מלאה של המגזר הציבורי.
  • ביטול הטבות מס מפלות. צעד ראשון ביטול הפטור ממע"מ על רכישות בייבוא אישי מספקי חוץ ויצירת שוויון בנטל המס בין רכישות מקומיות לבין רכישות מחו"ל.
למידע נוסף בתחום זה