ביקורת חסרת תקדים של המגזר העסקי על רשויות המדינה

רשויות המדינה מערימות קשיים במכוון במטרה למנוע מעסקים קטנים ובינוניים לגשת למכרזים ציבוריים שהיקפם נאמד ב- 60 מיליארד ₪ בשנה

בכנס מיוחד שקיים איגוד לשכות המסחר (23.1.2020), בהשתתפות ראשי ארגונים עסקיים, הועברה ביקורת חריפה על עורכי מכרזים במגזר הציבורי, המנסים, בדרכים מפותלות, למנוע מעסקים קטנים ובינוניים להשתתף במכרזים. זאת, בין היתר, באמצעות דרישה לערבויות גבוהות; קביעת לוחות זמנים קצרים להגשת המכרז; ניסוחים מעורפלים; תנאי סף בלתי סבירים ולא ענייניים, ועוד.

 

בכנס הוצגה הצעת חוק, שיזמה לשכת המסחר לתיקון בחוק חובת המכרזים, במטרה להגדיל את הנתח של עסקים קטנים ובינוניים בעוגת המכרזים הציבוריים. ההצעה כוללת, בין היתר: מכרזים בהיקף של לא יותר מ-10 מיליון ש"ח יהיו פתוחים רק לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים; הוראות חוק חובת המכרזים יחולו גם על מכרזי הרשויות המקומיות; לא תוצב דרישה במכרז לפריסה ארצית; ועוד.

 

 לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "היחס במדינה לעסקים קטנים ובינוניים מהווה הונאה של הציבור והונאה עצמית. עסקים קטנים ובינוניים משלמים את מלוא המסים ואין להם שום הטבות מס. להיפך, המדינה מפלה אותם לרעה ובאופן מכוון ומודע לעומת ספקים זרים, ושוללת מהם אפשרות אמיתית להשתתף במכרזי המגזר הציבורי."

 חה"כ והשר לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, שחתום על העברת תיקון 19 לחוק חובת המכרזים ציין כי "מדינת ישראל לא מנצלת את הפוטנציאל הכלכלי העצום הגלום במגזר החיוני הזה, עד כמה אנו מפגרים אחרי מדינות מפותחות אחרות בבניית מעטפת תומכת ומעודדת לצמיחתם ופיתוחם של עסקים מחד, וחיזוק גורם אנושי העוסק במלאכה מאידך."

 עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר אמר, "מדברים ללא הרף על חשיבות עסקים קטנים ובינוניים למשק, וכאן העת למעשים. מדובר באינטרס לאומי, שיגביר תחרות, יעודד יצירת מקומות עבודה וגם יוזיל מחירים ברכש הציבורי, הממומן מהכיס של כולנו. הצעת החוק שיזמנו יש בה כדי להשיג יעדים אלו והיא קלה לביצוע".

 לדברי רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, "בימים אלה אנו נאבקים במהלך של משרד ממשלתי גדול - משרד הפנים, לשינוי תנאי סף במכרז ציבורי רחב למשרדי רואי חשבון קטנים ובינוניים. אם השינוי בתנאי הסף לגבי מספר רואי חשבון יתבצע, הרי שמהלך מסוג זה עלול לגרום להפסקת פעילותם של כ 200 משרדי רואי חשבון קטנים ובינוניים, המתמחים בעבודת ביקורת חשבונאית עבור הרשויות המקומיות, ומדובר בכל רחבי הארץ כולל בפריפריה, ומכל המגזרים". 

 יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, אמר: "אנחנו נתקלים בפועל במקרים רבים בהם עורכי מכרזים מונעים השתלבות של התעשייה הזעירה בכלל ועסקים קטנים בפרט בכל הקשור ברכש הציבורי. זאת על ידי קביעת תנאי סף המונעים מעסקים קטנים להשתתף במכרז ולזכות."

 עו"ד גיל רוזנברג, שותף, וראש מחלקת תחרות במשרד עו"ד שיבולת, אמר: "שיתופי פעולה בין מתחרים נחשבים למהלך אשר עלול לפגוע בתחרות ביניהם ולכן עשויים לעלות כדי הסדר כובל. מכאן שכל שיתוף פעולה בין מתחרים במכרז – גם אם אינו עולה כדי תיאום אסור בהגשת ההצעות למכרז – טעון בחינה מדוקדקת מראש."

 תמר מירסקי, מנהלת תחום בכיר רגולציה וחקיקה בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה חשפה את פעולות הממשלה והסוכנות, לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים במכרזי המגזר הציבורי וציינה כי "נתוני שנת 2018 מצביעים על עליה של 4% ביחס לשנת 2017 ברכש הממשלתי מעסקים קטנים ובינוניים ואנו נמשיך לעקוב אחר התוצאות ולפעול לשיפורן."

 

בתום הכנס, הוחלט על שיתוף פעולה מלא בין שלושת הארגונים – איגוד לשכות המסחר, לשכת רואי החשבון והתאחדות המלאכה והתעשייה - בקידום חקיקה שתפתור חלק חשוב בבעיות שהועלו בכנס, ותביא למצב שיאפשר לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים להגדיל את הנתח מעוגת המכרזים הציבוריים.

 

צילום ליאת מנדל

מצ"ב הודעה מלאה לעיתונות

 

 

 

למידע נוסף בתחום זה