עו"ד דן כרמלי | משנה למנכ"ל באיגוד לשכות המסחר | טורי דעה | 05/01/2016

כמה עולה "פקק" לתל-אביב?

מידי יום נכנסים בשערי העיר תל-אביב למעלה מחצי מיליון כלי רכב.

הציבור מצביע בגלגלים ואינו מוכן לוותר על השימוש בכלי הרכב הפרטי, ולא יהיה מוכן לוותר על-כך, עד אשר תהיה תשתית תחבורה ציבורית ופתרונות אמיתיים חלופיים לשימוש ברכב הפרטי (לצורך הגעה למקום העבודה ולצורך ניידות במהלך יום העבודה בתוך תל-אביב), והכול למרות חוסר הנוחות של העמידה המתישה בפקקים מידי בוקר.

הרצון להקים תשתית תחבורה ציבורית מתקדמת בתל-אביב וסביבותיה ("פרויקט הרכבת הקלה") היא עלייה וקוץ בה; עם תחילת העבודות, פקקי הבוקר וההגעה למקום העבודה בתוככי תל-אביב הפכה לקרב יומיומי בעומסי התנועה הבלתי נסבלים. משיחות עם קבוצת ידידים, שכולם מתגוררים מחוץ לתל-אביב ועובדים ומנהלים עסקים בתל-אביב, הם מציינים כי הזמן שלוקח להם להגיע ליעד הנכסף, הוכפל!
אז כמה זה עולה "יותר"?

אשתמש בנתוני יסוד והערכות זהירות:
1. חצי מיליון כלי רכב נכנסים לתל-אביב מידי יום עבודה
2. בכל אחד מהם אדם אחד, ולעיתים יותר
3. ממוצע של 22 ימי עבודה בחודש
4. השכר הממוצע במשק כ- 9,200 ₪ לחודש

אם כולם עומדים חצי שעה נוספת של עמידה בפקק, ביום אחד, בכניסה לתל אביב, שווייה של מחצית שעה זו, ביום בודד אחד של עמידה נוספת בפקק, במושגי שכר עבודה ממוצע, הינה 25 ₪, לאדם, ובסך הכול לגבי כל אלה הנכנסים לתל-אביב באותו הבוקר, 12.5 מיליון ₪.

זהו שווי של כ- 117 משרות מלאות, בשכר ממוצע, שנתיות. אם נכפיל זאת ב- 264 ימי עבודה בשנה, נקבל מספר בלתי נתפס, בשווי של כ- 30,000 משרות מלאות שנתיות.
וכל זאת, בלי שלקחנו את העלויות הנגרמות מהנזקים לזיהום האוויר והתחלואה ומטרדי רעש, צריכת דלק מוגברת, בלאי לכלי הרכב ועלויות התפעול הקשורות בכך, ירידת מחירי נדל"ן, ועוד רעות חולות אחרות.

 

פורסם בלובס ב- 4.1.16

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.