סיגל עוז | מנכ"לית אתר "גלגלים", זירת מסחר לחלפים וטיפולים לרכב | טורי דעה | 23/12/2015

מוסכים, טכנולוגיה ורגולציה

בשבועות האחרונים חודשו הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת על חוק רישוי רכב, רפורמת הדגל של משרד התחבורה. החוק אמור להסדיר את שוק הרכב, ובכלל זה את ענף המוסכים.

בישראל קיימים מעל 5,000 מוסכים מורשים, המטפלים מדי יום בכ-3,000 כלי רכב. עלות תיקון ממוצעת במוסך עולה על 1,000 ₪, ועל פי הערכות סך ההכנסות הכולל בענף הוא כ-20 מיליארד ₪ בשנה.

כיצד המספרים הללו נוגעים לנהג הממוצע? מדי שנה הוא משאיר במוסך כמה אלפי שקלים עבור טיפולים שוטפים, תיקונים שונים וחלפים. אחת המטרות המרכזיות של החוק החדש היא לפתוח את השוק לתחרות ולהוזיל לנהגים את עלויות אחזקת הרכב. בהתחשב בכך שזוהי הכנסת השנייה הדנה בהצעת החוק, נראה כי הדיונים יימשכו עוד זמן רב.

בזמן שעוסקים בניסוח סעיפי החוק, ענף המוסכים, שעל פניו נראה שלא חל בו שינוי כבר שנים, מתחיל לנוע קדימה. ההתפתחות הטכנולוגית בענף מתקדמת בצעדי ענק, החל מאמצעים דיאגנוסטיים ומחשבי רכב מתקדמים וכלה בחדירת הרשת למוסך והשפעתה על תהליכי העבודה. כניסת רשת האינטרנט למוסכים העניקה להם את היכולת לתקשר בקלות עם ספקי חלפים, נותני שירותים וגם עם לקוחות, ומעצבת קשר חדש בין הצרכן למוסך. תהליך זה אינו מפתיע כלל בהתחשב בכך שתהליך זהה התפתח בשנים האחרונות כמעט בכל תחום צרכני.

הצרכנים של היום מבקשים לקבל שירות מקצועי ושקיפות. הם משווים ובודקים עלויות טרם הגעתם לחנות או לנותן השירות. כך גם בענף המוסכים. הם מעוניינים לדעת, עד כמה שניתן, מה מצפה להם לפני ההגעה למוסך ומה הם מקבלים במסגרת הטיפול/תיקון לרכבם. רשת האינטרנט מאפשרת לצרכנים, מצד אחד, גישה לפלטפורמות אינטרנטיות, השוואת הצעות ממוסכים, בדיקת עלויות, לימוד והבנת ההבדלים בין סוגי החלפים השונים והבעת דעתם בגלוי; ומהצד השני, היא מאפשרת למוסכים קטנים ובינוניים להגיע לקהלים גדולים יותר ולתת שירות טוב יותר. התחרות מתפתחת באופן טבעי. בזמן שבוועדת הכלכלה שקועים בדיונים ארוכים, השוק מכתיב באופן עצמאי חוקים המעצבים כללי משחק חדשים. 

 

המאמר פורסם ב- 20.12.15

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.