פאנל בנושא מחוברים: המכונית משנה פניה בעידן הממוחשב

"בטווח הביניים יכנסו רכבים שידעו לנסוע על כביש 6 בעצמם. בשלב הבא יכנסו הלאה ואח"כ לערים. דור קדימה – 2 מודלים, אחד אם אני נוסע לעבודה בבוקר וב- 16:00 אישתי אומרת ללכת לקחת את הילד מהגן, האוטו יוצא להביא את הילד, ב- 19:00 לוקח אותי ולאחר מכן את אישתי. זה צד אחד. הצד השני מדבר על, איסור כניסת רכבים פרטיים לת"א, שם נוסעים רכבים אוטונומיים ושם יש חברות איסוף והסעה ממקום למקום. אם אני נוסע עם מישהו ובדרך יתווספו עוד 4 נוסעים, זה יהיה זול יותר ממונית". כך אמר צחי ישראל מנהל מכירות ישראל Mobileye בפאנל בנושא 'מחוברים - המכונית משנה פניה בעידן הממוחשב, ההזדמנויות והאיומים הנמצאים באופק הסייבר', שהתקיים (8.1.16) במסגרת ועידת Cars2016, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר, שהתקיימה בהרודס אילת.

בפאנל השתתפו: ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה; רועי אלבז, מנכ"ל PANGO+ ; און הרן, סמנכ"ל פיתוח טכנולוגיות Auto-Talks ; צחי ישראל, מנהל מכירות ישראל Mobileye. את הפאנל הנחה ישראל רון, מייסד ומנכ"ל חברת Spotam מומחה למכוניות מקושרות.


קרדיט צילום: יוד צילומים


ישראל רון פתח את הפאנל וציין כי תעשיית הרכב עוברת שינוי שהוא בבחינת רעידת אדמה – מתעשייה מכנית באופייה היא הופכת לתעשיית תקשורת, אלקטרוניקה ומחשוב. "תעשיית הרכב עוברת מהפכה והופכת לתעשיית תקשורת שהולכת לשנות את מבנה התחבורה הציבורית ומודל הבעלות של רכבים. התעשייה במערכות של כלי הרכב עד לפני שנתיים הייתה רגועה. במהלך 2014 גם גוגל וגם אפל הכריזו על מוצרים שמטרתם לגרום לטלפון הסלולארי להשתלט על האינפוטיימינג של הרכב וזה פתח את עולם הרכב לאפליקציות."

ד"ר שי סופר התייחס לעולם הרכבים האוטונומיים שאנו עומדים בפתחו. "לפחות מהתחזיות שאני קורא, העסק האוטונומי יתחיל ב- 2020 ועד 2045 תמהיל הרכבים על הכביש יורכב מ-50% רכבים אוטונומיים; וצריך להיערך לכך. מה שאנחנו עושים כרגע זה סדנא שתתקיים במרץ יחד עם האיחוד האירופי ללמד אותנו בעיקר תקשורת רכב לרכב. רואים שבעתיד שוק הרכב יהיה מקושר, תהיה תשתית שתודיע על עבודות בדרך, תהיה תקשורת בין כלי רכב במטרה להמעיט ככל האפשר את קונפליקטים שחווים היום בצמתים וכל מיני אפשרויות של שונות בין מהירויות וכיוונים של כלי רכב. אנחנו גם נערכים מבחינה מחקרית באקדמיה."

"שוק הרכב הקלאסי כפי שאנו מכירים אותו היום ישתנה ללא היכר בעשור הבא. אנו מזהים שתי מגמות שונות בתכלית בעולם הרכב האוטונומי, המבוססות ראייה וחישה והשנייה של גוגל ואפל שהרכב הוא חלק מחוויית חיים וחווית שירות. כרגולטור לא יהיה מנוס מלעשות שדה ניסויים בארץ בשתי המערכות. נכון להיום, הניסיון האמריקאי מעולה, ואנו מקוים שיקרום עור וגידים. אין רגולציה בעולם ממנה אפשר להעתיק."

"אין ספק שבשנים הקרובות נראה ירידה משמעותית בשימוש ברכב פרטי עם כניסת הרכב האוטונומי ומצב הגודש בערים. אנו רגולטור מאד אחראי ונערוך ניסויים ובדיקות קפדניות ויסודיות גם בהיבט החשמלי והטכנולוגי."

רועי אלבז, עד לפני עשור או יותר כשרצינו לצרוך תקשורת הלכנו למחשב השולחני שלנו. היום, בעולם המובייל ועולם האינטרנט, אנחנו מחוברים ומקושרים מכל מקום, כולל הרכב, והחיבור הזה הוא הזדמנות לאינטראקציה עם הלקוח. השאלה החשובה היא מה יוצא ללקוח מההזדמנות הזו, מה יוצא לתעשייה מההזדמנות הזו. אנו מעניקים שירות ל-1.3 מיליון לקוחות בישראל. אם לפני שלוש שנים חשבנו שהפעלת פנגו בכחול לבן נשמעת כמו חלום רחוק, לשמחתנו הוא כאן ועכשיו. ואת הפלטפורמה עם הקישוריות אנו מחברים וב- 2016 יעלו אלפים, אני מקווה, של רכבים רבים, שהיו רוכשים חניות או לחפש מסלול הנסיעה דרך המובייל, הם יוכלו לעשות בצורה שיתופית בין מחשב הרכב והמובייל ולקבל מידע בזמן אמת ועדכונים וזאת הזדמנות נהדרת, בעיקר תשפר רמת החיים ותיצור הזדמנות עסקית לכל היושבים פה.

און הרן, הדרך לאפס תאונות דרכים עוברת דרך תקשורת. הסנסור של התקשורת הוא היחיד המאפשר לחוש את הסביבה. סינגפור היא מדינה שדומה לישראל גם מבחינת האוכלוסייה. כל רכב שעולה על הכביש משלם 50,000 קנס ל- 10 שנים. מ- 2018 כל רכב שם יהיה גם חייב להכיל את הקישוריות בין רכבים כי זה יקל על התנועה. 35% מהתאונות הקטלניות בכבישים בינעירוניים נובעות מחזית צד, והדרך היחידה לפתור זאת עוברת דרך הקישוריות בין רכבים. 12% מהתאונות בארץ הן חזית לחזית. הדרך היחידה למנוע זאת היא באמצעות התראות בין כלי הרכב.

צחי ישראל, השינוי לא קורה לא ביום. בטווח הקצר אנו מדברים על מערכות שמותקנות ברכב ונותנות פתרון. אעשה אנלוגיה לגוף האדם – אם אני נוסע ברכב ביום הראשון שלי לעבודה אני עם בטחון ואני נעזר בעיניים ובחושים שלי, אם ניקח המידע שהמצלמה אגרה, ביום השני ובשלישי, או אחרי חודש אקבל יותר בטחון בנסיעה, אותו דבר הרכב, כשמכיר יקבל יותר בטחון וידע לנסוע.

בטווח הארוך, תעשיית הרכב לא השתנתה ב-100 שנים אחרונות. עדיין קיים אותו מנוע בעירה. אנחנו נמצאים בשינוי שקורה ברגעים אלו, הוא מתחלק לטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר – רואים דגמים עם מערכות בטיחות אקטיביות, רואים תעשיית האפטר מרקט בעולם שנכנסת ומגדילה המודעות לצרכן הסופי, רואים מגמה של שוק הרכב הולך לכיוון הזה. בטווח הביניים יכנסו רכבים שידעו לנוסע על כביש 6 בעצמן, בשלב הבא יכנסו הלאה ואח"כ לערים. דור קדימה – 2 מודלים, אחד אם אני נוסע לעבודה בבוקר וב- 16:00 אישתי אומרת ללכת לקחת את הילד מהגן, האוטו יוצא להביא את הגן, ב- 19:00 לוקח אותי לפה ולאחר מכן את אישתי. זה צד אחד. הצד השני מדבר על, נכנס לחלום, אין כניסת רכבים פרטיים לת"א ושם נוסעים רכבים אוטונומיים ושם יש חברות ואוספים אותם ממקום למקום, אם אני נוסע עם מישהו ובדרך יתווספו עוד 4 נוסעים, זה יהיה זול יותר ממונית.
בימים אלו רואים מערכות בטיחות שנכנסות כבר היום, אקטיביות שבולמות לפני הולך רגל, שומרות עצמן בתוך נתיב שכבר בשוק, אני מאמין שבשנתיים הקרובות יכנסו יותר לשוק.

שי סופר, כלי הרכב היום במדינת ישראל בטוחים לחלוטין, 5 כוכבי בטיחות, 6 כריות אוויר, מערכות בטוחות, החל מ- 2012 הגענו לפיק בעולם הבטיחות הפסיבית. היצרנים יודעים לייצר רכב בטוח מאוד מבחינת פסיבי, דוושות שלא פוגעות ברגליים ועוד, תכנון מאוד מצויין בהיבט של בטיחות. עולם הבטיחות האקטיבית הוא בתחילתו, יש לנו טבלה שכל הזמן מתעדכנת, קובעים יעד, מגיעים אליו ועוברים ליעד אחר, הטבלה שואפת להשתפר ולתת ליבואנים תמריץ להכניס כמה שיותר מערכות בטיחות. אנחנו בהחלטה היום הולכים לתקשורת, אני חושב וגם קולגות שלי בארה"ב ובאירופה רואים שהודעה לנהג בזמן אמת, עבודות בכביש, מזג אוויר, יכולה בהחלט למנוע תאונות, יכולה לתת מידע מציל חיים לאותו נהג, שוב, אנו מאוד זהירים בסיפור האוטונומי, לא רוצים להגיע למצב שרכב אוטונומי יגיע לתאונה. אם אנו מיישמים ומטמיעים טכנולוגיה זה לאחר בדיקה מעמיקה.

 

למידע נוסף בתחום זה