יעד לאומי חדש: יש לעזוב לשנתיים-שלוש את מתווה הגז ולעבור למתווה על מיסוי הרכב

"לפי נתוני רשות המסים, מדינת ישראל ייבאה בשנת 2003 כ-110,000 רכבים, וב-2014 כ-280,000 רכבים. בישראל אין תחליף ריאלי לשימוש בכלי רכב פרטי. משפחה ממוצעת לא יכולה לתפקד באופן תקין ונורמלי ללא כלי רכב בבעלותה, ועל המדינה להתמודד עם המציאות הזו. כמעט ואין מדינה בעולם שהמיסוי בה על רכישה ואחזקת רכב הם כה גבוהים כמו בישראל". כך פתח עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, את ועידת Cars2016, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר.

לדברי לין, "בשנת 2014 הוצאנו 70 מיליארד ש"ח על רכישת רכבים, שילמנו מס קניה בגובה ממוצע של כ-60% ממחיר הרכב ועל הדלק אנו משלמים כשני שליש מס מערך הדלק. אחזקת מכונית בישראל עולה למשפחה ממוצעת כ-2,000 ש"ח בחודש; ומשפחה ממוצעת צריכה להחזיק רכב. המדינה סופגת מסים גבוהים מהמשפחות מחזיקות הרכבים הפרטיים ובכך מורידה את רמת החיים שלהן. במקום שיותר כסף יהיה זמין למזון, חינוך, תרבות ובידור, הוא מופנה לתשלום מסים על הרכב. זו מציאות עגומה."


עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר

"כאשר כיהנתי בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה ביטלתי 11 מסים, וכך צריך לנהוג. צריך לעזוב את מתווה הגז בשנתיים-שלוש הקרובות ולעבור למתווה מיסוי הרכב. המיסוי על הרכב הוא נושא מרכזי ביותר ברמת האיכות חיים של הישראלי, ובשל כך הפחתת המיסוי על הרכבים צריכה להיות יעד לאומי; כדי להגדיל את איכות החיים של הציבור בישראל." הוסיף לין.

עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל איגוד לשכות מסחר, ומנחה הוועידה, ציין כי ענף הרכב והתחבורה בישראל הוא ענף חשוב למשק ולכלכלת מדינת ישראל, לחיי הסחר, לאפשרות להעסיק ולעבוד וליכולת להיות חלק מקבוצה חברתית והווייה חברתית.

 
עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל באיגוד לשכות המסחר


חגי גולן, העורך הראשי של עיתון "גלובס" התייחס לנתוני מכירות הרכב בשנת 2015, לפיהם, קצת יותר מרבע מיליון מכוניות חדשות נמכרו ועלו על כבישי הארץ. לאלה ניתן להוסיף אלפי מוניות חדשו, מכוניות בייבוא אישי, מסחריות, אוטובוסים ועוד.

 

לדבריו "אין ספק שהייתה שנה מצוינת לארגוני הרכב, סוחרי הרכב, חברות המימון, חברות הביטוח, ועוד כמה גופים שמתפרנסים מענף הרכב. יותר מכל, מי שמאוד נהנה מהענף הזה, הם גובי המס של מדינת ישראל. אם בשנת 2004 הגבייה של מסי הרכב והשימוש בו הסתכמו ב-34.5 מיליארד ש"ח, הסכום ב-2015 מתקרב ל-37 מיליארד ש"ח: מסי קנייה לרכב כ-9.5 מיליארד ש"ח, יותר מ-16 מיליארד בלו על הדלק לתחבורה, 5 מיליארד הכנסות ממס שווי שימוש; וכל זה מתוך ענף שהמחיר הממוצע של רכב בישראל של מכונית משפחתית מגיע, אחרי מסים, לכ-125,000 ש"ח, כאשר לפני מסים המחיר של הרכב הוא קצת יותר מ-50,000 ש"ח."


חגי גולן, עורך גלובס

 

"עולה השאלה: האם מדברים על הכנסות למדינה או שאולי בעצם בסוג של קנסות על ענף הרכב? הדוח שפורסם השבוע על ידי האוצר נראה כמו קונספירציה או יוזמה ממשלתית לחלוב את בעלי הרכב ומשתמשיו. בשנת 2005 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים על הרכב והשימוש בו בכ-20 מיליארד ש"ח. כמעט הכפלנו מספר זה תוך 10 שנים. כל כך הרבה מסים נגבים, לאן הכסף הולך?" שואל גולן. "היינו מצפים שחלק מהכסף יופנה לאפיקים תקציביים שמזוהים עם הפחתת אותן עלויות, השקעה במלחמה בתאונות דרכים, תחבורה ציבורית ועוד. בפועל המצב הוא לא כך. האוצר ותקציב המדינה התמכרו להכנסות ממיסוי רכב. מדינת ישראל לא יכולה היום בלי עשרות המיליארדים האלה."

 

לדברי עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, "בשנה האחרונה משרד התחבורה המשיך לקדם ולפתח את התשתיות במדינת ישראל, כמו שלא היה מאז הקמתה. ראינו גם בשנה האחרונה פיתוח ושדרוג של כבישים, הנחת מסילות ברזל, הקמת תחנות רכבת ושיפור תשתיות יבשה רבות שהיו מוזנחות עד כה. זו קדנציה שלישית של שר התחבורה וזה נותן יציבות, וכשיש יציבות יש המשכיות, המדיניות מתבססת ומתקיימת ודברים יוצאים לפועל."

 

יצחקי התייחס בדבריו לרכבת הקלה, מיזם נוסף שיצא לפועל בשנה האחרונה לאחר תכנון רב שנים. "אחרי הרבה מאוד שנים זה קרה - באוגוסט האחרון יצאנו לדרך עם הקמת הרכבת הקלה. העיר תל אביב הפוכה כרגע. מצב כזה היה צריך להתרחש לפני 100 שנה, אבל לא היה האומץ ולא הנחישות לחפור את כל העיר. זו תהיה תקופה קשה, אך אין ברירה. פרויקט כזה של הקמת והפעלת מערכות להסעת המונים זה דבר שאנו צריכים ונדרשים לו. אם לא נעשה משהו ולא נחפור ונסתכל קדימה, זה יפגע גם בדור הבא."

 


עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה

 

 

יצחקי ציין כי הוא מבין את הטענה שמשפחה בישראל לא יכולה בלי רכב פרטי וכי זה מוצר נדרש, אך, לדבריו, "כדי להיות מדינה מתקדמת אנו חייבים לפתח את התחבורה הציבורית. זה אומר פיתוח תשתיות, נתיבים לתחבורה ציבורית, נתיבים מהירים, אוטובוסים חדשים ומתקדמים, שילוט כך שהנוסע בא ורואה מתי האוטובוס עבר. דברים אלה מקבלים קדימות ועדיפות במשרד התחבורה. כך גם לגבי התעריפים, הוזלה של התעריפים ושילוב בין אוטובוס לרכב." בנוסף, התייחס להקמתם של שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד. "מדובר במהפכה, וזה מסר חשוב מאוד גם לציבור שהנה מדינת ישראל כבר לא תהיה בידיים של מונופולים."

 

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, התייחס לבניית שדה התעופה בצומת באר אורה: "אין לי ספק שיחולל שינויים דרמתיים, גם בתעשיית התיירות שלנו, סביבו מתוכננת היום הקמת מרכז לוגיסטי מאוד משמעותי שיהיה באזור השדה וכמובן ייצר לנו אתגר תכנוני מתאים לטפל בשטח המתפנה, שטח שיושב בטבורה של העיר אילת. יש כל כך הרבה יזמים שמתעניינים ואין מאושר ממני להיות שותף לתכנית."

עוד ציין הלוי כי עיריית אילת הגישה עתירה נגד הבקשה ההזויה, כדבריו, לסגור את שדה דוב. "אני חושב שהדרך בה התקבלה ההחלטה גרועה יותר מההחלטה עצמה. התקבלה החלטה שהתייחסה לתושבי העיר אילת כתושבים שקופים. לא שאלו את אותם חולים אנוקולוגיים שצריכים לנסוע פעמיים-שלוש פעמים בשבוע איך יגיעו לטיפולים ולא שאלו את המרצים שמגיעים לאילת כיצד יגיעו. לא מכיר מדינות שסוגרות בתקופה כה קצרה שני שדות תעופה."

 


מאיר יצחק הלוי, ראש העיר אילת

בנוסף עדכן הלוי כי כביש הערבה שודרג ב-45 הק"מ הראשונים, ויש אישור לעוד 10 ק"מ. לדבריו, כוונת השר היא להגיע עד כביש 6 ולהתחבר אליו, להגיע לצומת הערבה ומשם לכיוון דימונה. "אין שום סיבה בעולם שלא נקרב את הציביליזציה האילתית לציביליזציה התל אביבית."

 

קרדיט צילום: יוד צלמים

למידע נוסף בתחום זה