סמנכ"ל משרד התחבורה: החזון שלנו הוא שמשרד התחבורה יתעסק כמה שפחות ברגולציה של החלפים ויתמקד בחזון ומדיניות

"שאיפתנו היא, שיגיעו לכאן יותר ויותר חלפים, שיהיה מגוון יותר גדול. ניתן לפקח עליהם באמצעות סימון או חומר נלווה אך גם כוחות השוק פועלים כאן. אם מגיעים חלקים בעייתיים או לא מתאימים יש סמכות למנהל המוסך לא להתקין אותם ולשמאי יש את הזכות לא להסכים. השמאי מבחינתי הוא שופט, הוא המאזן בין הלקוח, המוסך וחברת הביטוח".

"חוק רישוי הרכב הוא חוק חדשני שהושקעה בו מעל שנה וחצי של עבודה וכל סעיף בו מתוכנן במחשבה על העתיד בהיבט המקצועי, התחרותי והצרכני". כך אמר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לתחבורה במשרד התחבורה, בפתח פאנל 'התנגשות חזיתית'- שעסק בנושא חלפים מקוריים מול חלפים תחליפיים, שהתקיים במסגרת ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר.

לדברי פלור, בכל הנוגע לחלפים ומוצרי תעבורה אימץ משרד התחבורה את המדיניות והתקינה הנהוגה בקהילייה האירופאית. "רכב בנוי מכ-25 אלף מוצרי תעבורה, ומתוכם מטפל משרד התחבורה רק בכ-100 סוגים של חלפים בעלי חשיבות, שלגביהם נקבעו תקנים ייחודיים ודרישות בכל הנוגע לטרום-הייבוא. כל השאר יצטרכו רק לעמוד בדרישת התקנות הבין לאומית. החזון שלנו הוא שמשרד התחבורה יתעסק כמה שפחות ברגולציה של החלפים ויתמקד בחזון ומדיניות".

לדברי פלור, כבר עכשיו, עוד בטרם אישור החוק, פועל המשרד לבטל תקנים או דרישות ישראליות ייחודיות, הן של משרד התחבורה והן של מכון התקנים. זאת מבלי לפסוח על היבטי הבטיחות והגנת הצרכן. "המוטו שלנו בתהליך הוא להעביר האחריות ליבואנים ולתת להם חופש פעולה, יחד עם זאת להחמיר את הענישה במסגרת החקיקה שקיימת במקרה של הפרת החוק. אנחנו ממחשבים כיום את ממשקי העבודה בינינו לבין הלקוח, המכס, והיבואנים".

ביחס למאבק בין חלפים תחליפיים לחלפים מקוריים אמר פלור כי כיום גם לחלקים תחליפיים יש תקינה אירופאית ואמריקנית. "שאיפתנו היא, שיגיעו לכאן יותר ויותר חלפים, שיהיה מגוון יותר גדול. ניתן לפקח עליהם באמצעות סימון או חומר נלווה אך גם כוחות השוק פועלים כאן. אם מגיעים חלקים בעייתיים או לא מתאימים יש סמכות למנהל המוסך לא להתקין אותם ולשמאי יש את הזכות לא להסכים. השמאי מבחינתי הוא שופט, הוא המאזן בין הלקוח, המוסך וחברת הביטוח".

פלור הוסיף, כי אחד הנושאים החשובים במסגרת החוק הוא נושא השקיפות בתחום החלפים, שתאפשר ללקוחות לבחור בחלק הראוי לפי המחיר. "אנחנו אוכפים את הדרישה לפרסם באינטרנט את מחירי החלפים. אמנם הנושא עדיין לא ידידותי מספיק במתכונת של אתרי השוואה כמו "זאפ" אבל חשוב, שכל יבואן יפרסם מאגר ממוחשב עם המחירים. מי שלא יעשה זאת, יוטלו עליו סנקציות החל מ-2015.
הוצאנו גם נוהל שהמוסך יציג לצרכן בעת הצעת המחיר מספר חלופות לתיקון הרכב שיכללו את מוצרי התעבורה ומחירם. נגביר גם את הייבוא המקביל של מוצרי תעבורה עם תקינה אמריקנית. אנחנו מתכוונים לפרסם הקלות בנושא".

פלור מעריך כי הלקוחות הפרטיים עדיין לא מגלים בקיאות טכנית בנושא וסומכים בצורה מלאה על בעל המוסך בעת בחירת החלפים לתיקון. אולם הוא ממליץ ללקוחות להתעדכן במאגרים קיימים ולהשוות מחירים לפני הכניסה למוסך ולשאול במוסך אם יש מוצרים חליפיים במקום מקוריים.

יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד שמאי הביטוח, אמר בפאנל כי אם לא תהיה אכיפה הדוקה של משרד התחבורה בנושא החלפים יפרצו המסגרות. "נמצאים בארץ אלפי חלקים לא תקינים. זה נושא בטיחותי. אני מקווה שהיבואנים ידעו לדאוג לבטיחות ולא רק למקסם את הרווחים. בסופו של יום מקור הפרנסה שלנו הוא מחברת הביטוח. ברגע שמופיע מחיר של תחליפי יותר זול חברת הביטוח בודקת מה מהות התחליפי והיא לא מוכנה תמיד להקשיב לשמאי" עוד הוסיף כי "אין ספק שהמבטחת מפנה הלקוח למוסך מורשה שלהם, אין ספק שחלק ממליצים על השמאי שיהיה להם נוח ולא הכל בצורה אובייקטיבית, אך אנו רוצים לשנות, נמצאים אצלנו אלפי חלקים לא תקינים, כוונתנו להוזיל את כל העלות לצרכן בצורה משותפת ואם אתם מעוניינים בכך, אנא מכם שתפו איתנו פועלה, תביאו חלקים איכותיים, תורידו מחירים."

גדעון רייס, חברת הנהלת איגוד יבואני החלפים באיגוד לשכות המסחר ויבואן, אמר כי בשטח מורגשת פעילות רציפה ובלתי פוסקת להורדת הרגולציה בתחום יבוא החלפים. "הרגולציה הייתה בעבר היסטרית ולא מקצועית. הדברים הללו לאט לאט נעלמים ואני רוצה להודות על כך למשרד התחבורה. אני כבר עשרות שנים בענף ואני לא מכיר תופעה של שימוש בחלפים לא מתאימים. למנהל המוסך יש סמכות לסרב לחלקים כאלה.

רייס הוסיף כי מן הראוי למנף את כל נושא האחריות גם על חלקים תחליפיים. "יבואן שמכבד את עצמו ייתן אחריות נרחבת לחלק ולקוח ידע אם יש אחריות כזו או לא. אם תינתן אחריות של 50 אלף קילומטר, כל אחד ייקח את זה. כל חלק מקורי, שנכנס לארץ חלק חלופי עבורו, רושם ירידה דרמטית במחיר".

אורי מימון, בעלים ומנכ"ל "חברת מידע רכב ממוחשב" אמר בפאנל כי "במהלך השנים נוצר מיתוס שהחלקים המקוריים הם הסמן הימני של איכות והחלקים התחליפיים באים אחריהם. אני יכול להגיד מניסיוני כי יש חלקים מקוריים טובים יותר ופחות וכך גם לגבי החלקים התחליפיים. כשמישהו רוצה רק חלפים מקוריים יש לבחון מה עומד מאחורי זה". לדבריו "נוצרת כאן תחרות שהיא חשובה מאד מעצם הכנסתו של כל חלק תחליפי למדינה, על אחת כמה וכמה חלק מקורי, שיכול להיכנס במקביל".

לדברי פלור, השמאי מבחינתי הוא שופט, הוא המאזן בין הלקוח, בין המוסך לבין חב' הביטוח, יש לו תפקיד חשוב, אנחנו במסגרת חוק רישוי שירותים לרכב, רוצים לתת לשמאי את הכח המקצועי המתאים להתמודד, אך מפה ולומר בעקבות מקרים כאלה וכאלה תעשו חסם ביבוא, תוסיפו עוד רגולציה. השאיפה והמטרה שלנו זה ליצור מנגון גם בהיבט של הפיקוח וגם בהיבט של הרגולציה, שיכנסו לפה חלקים שעומדים בדרישות ואני חוזר ואומר גם המנהל המקצועי וגם השמאי, חלקים שלא מתאימים שלא יתקינו.

מימון התייחס למחירי החלקים ואמר כי "צריך לזכור, יש פערים גדולים במחירים, על תאונות לדוגמא, חלק ממוצר מקורי בתיקון תאונה עולה היום 1,000 ש"ח בישראל כממוצע, חלק תחליפי עולה 400 ש"ח, הפערים גדולים מאוד והתחרות הזו חשובה שתהיה בכל מקום ויום יום. אנשים לא מכירים את הרכב על בוריו והמקור היחידי והבלעדי שעליו יכול לסמוך זה המוסך וכאן חשוב שהמוסך יהיה בעל הכישורים, מספיק מאוזן מבחינת התשובה שנותן ללקוח.

יגן הוסיף כי בישראל 370,000 תאונות בשנה, תכפיל במחירי החלקים ותבין כמה כסף יכול להחסך לצרכן. אתה לא תוכל לדעת איזה חלק יתאים יותר המקורי או החלופי, בגלל זה יש את האדם המקצועי במוסך.

רייס: "בתחום של האזרח הפשוט, הוא צריך להבין המשמעות כשלוקח למוסך את הרכב. צריך להבין שיש חלק תחליפי, לבעל הרכב קשה לקבל המידע האם החלק התחליפי שווה מבחינת הערך לחלק המקורי, מה שצריך למנף חזק בנושא זה את אותו גורם של אחריות, כל יבואן תחליפי שיביא חלק לישראל ויתן מדד אחריות על החלק הזה, ייתן לאזרח להבין כי זה חלק עם איכות. המוסך צריך להיות היועץ ללקוח בעניין החלק או הטיפול בכלל."

את הפאנל הנחה אודי עציון, עורך מדור רכב בידיעות אחרונות.

ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל, שהתקיימה ב-8- 10 בינואר 2015 במלון הרודס אילת, היא יוזמה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז בשיתוף עם עיתון גלובס. הוועידה עסקה באתגרים האקטואליים של התנועה המוטורית בישראל, לרבות חוק רישוי שירותי רכב החדש, מיסוי בענף הרכב, חלפים מקוריים מול חלפים תחליפיים וחידושים טכנולוגיים. בוועידה ניתן היה לצפות באישים מובילים בענף הרכב, בהם מנכ"לי חברות, ראשי ארגונים ואיגודים וגורמים ממשלתיים, לרבות: עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת, עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, מוני בר יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכות המסחר, יקי אנוך נשיא איגוד יבואני הרכב, רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, יוסי סקורניק יו"ר איגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, ועוד.



בתמונה (מימין לשמאל): יהודה יגן, גדעון רייס, אורי מימון, אבנר פלור, אודי עציון
קרדיט צילום: יוד צילומים

למידע נוסף בתחום זה