טל רשף | מרצה לתרבות ועסקים בסין | סחר בינלאומי | | 30/05/2010

סין, שגשוג וממשל מרכזי

לסין יש את הדרך שלה לעשות דברים. כך גם בכלכלה, על כן הכלכלה של סין שונה מזאת של שאר הכלכלות בעולם.

קיימות בעולם כלכלות סגורות, מערכות טוטאליטריות דוגמת זאת של קובה או צפון קוריאה, מדינות שבהן אין חופש כלכלי ליזמים והתוצאה היא נחשלות כלכלית. כך גם הייתה סין עד לפני 30 שנה. מצד שני קיימות הכלכלות הפתוחות של המערב, כמו בצפון אמריקה, אירופה וישראל. במדינות אלה השוק הוא זה שנותן את הטון, ביקוש והיצע מכתיבים אם יהיה שגשוג או מיתון, לצד התערבות מצומצמת של המדינה.

סין של היום בחרה את דרך האמצע. ליזמים יש בה חופש גדול מאוד אך מאחורי הקלעים מושך הממשל הסיני בחוטים, מתווה כיוון ומגמות, מגביל חברות שחורגות מהקו דוגמת גוגל, ומצד שני מתגמל כאלה הפועלות בכיוון שבו הוא מעוניין, ובתגמול הזה זורמים כספים רבים, מיליארדים.

השבועות האחרונים, שמתאפיינים בתנודות לא סימפטיות של גוש האירו, מעלים את סין כאי של צמיחה בתוך ים של אי ודאות כלכלית. בזמן שבאירופה כלכלות חוששות ממצב של פשיטת רגל, וארה"ב רק כעת יצאה ממשבר שסחף את מיטב הגופים הפיננסיים שלה, בזמן זה בסין לעומתן נשאלת בסך הכול השאלה אם הצמיחה תהיה דו ספרתית או חד ספרתית.

מה נותן לסין את תנופת הצמיחה המתמדת הזאת?

הדרך שתוארה בפתיחה, של שוק פתוח וריכוזי בו זמנית, מאפשרת לסין לצלוח בצורה טובה יותר תקופות של חוסר ודאות כלכלית כמו אלה של היום. במצב בו ממשל אובמה צריך גיוס חברי קונגרס על מנת לאשר תמיכה בחברת AIG, במצב בו מדינות גוש האירו צריכות לתאם 17 עמדות מדיניות שונות על מנת להגיע להסכמה מה לעשות למען כלכלת יוון, במצב זה סין יכולה להגיב במהירות, כי מפלגה אחת מחזיקה את הברז של כל הכספים, בכל המחוזות ובכל הסקטורים, ניתן בכל רגע לתמוך בסקטור הנמצצא בקשיים, לעודד תחום הנושא הבטחה ליצירת תנופה כלכלית, ניתן לשנות את המגמה כאשר היא נתקלת בקשיים.

לדברים שתוארו כאן יש משמעות רבה בהבנת כלכלת העולם, אך הם חשובים גם ליבואן או ליצואן הרוצה לעשות עסקים בעולם. הממשל המרכזי בסין הוא שחקן פעיל בכל דבר שקורה בתחום הכלכלה. הממשל מגדיר יעדים לאומיים, מחליט אילו מוצרים סיניים לדחוף אל השוק העולמי, אילו טכנולוגיות להביא, אילו אזורים לפתח ואילו מוצרים לייבא בעדיפות גבוהה. זה חלק ממה שמעניק לה את החוסן הכלכלי שתואר כאן.

כשאדם מגיע לעשות עסקים בגואנזו או בשנחאי כדאי שיקח בחשבון, בין שאר הגורמים, גם את האינטרס של הממשל המרכזי. אם אתה מעוניין ליבא מוצרים שסין הגדירה כמועדפים, להחדיר טכנולוגיה שמשרתת את מטרות תוכנית החומש הסינית או לייצא מוצרים שסין מעוניינת בהם, תהיה לך האפשרות לקבל תמריצים מהמדינה, להעניק לאיש הקשר שלך בסין נימוק מדיני שיסייע לו לקדם את הקשר ביניכם, ודברים רבים שהיו יכולים להיתקע יתחילו להתקדם בעצמם.

כדי לעשות זאת נכון חשוב להכיר את סין, חשוב להכיר את המגמות המרכזיות בה, בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה". ישנם אפיקים רבים לרכוש ידע על סין, מומלץ להקשיב להרצאות העשרה בתחום זה, מומלץ לקבל יעוץ תרבותי אודות סין, כן, יעוץ תרבותי, חשוב להכיר את התרבות שלה לא פחות מאשר את תחומי המיסוי, המכס, השינוע והמשפט בסין. ידע הוא כוח, במיוחד בסין.
עסקים טובים לכם.

טל רשף
מרצה לתרבות ועסקים בסין
Reshef_Tal@Hotmail.com

המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.

למידע נוסף בתחום זה