משרד הכלכלה מפרסם להערות הציבור טיוטה לתיקון צו יצוא חופשי

משרד הכלכלה מפרסם להערות הציבור טיוטה לתיקון צו יצוא חופשי. הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ליום 18.2.2022

בהתאם לסעיף 2 לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], תשל"ט – 1979, שר התעשיה, המסחר והתיירות (ובשמו היום, שר הכלכלה והתעשייה) רשאי לקבוע בצו הוראות להסדרת יצוא טובין. בהתאם לאמור, קבע השר את חלק מההוראות החלות על יצוא טובין מישראל בצו יצוא חופשי, התשס"ז – 2006 (להלן – "הצו המקורי"). הצו המקורי קבע כברירת מחדל כי על אף האמור בצו מתן רישיונות יצוא, 1940, כל הטובין מותרים ביצוא ללא צורך ברשיון או אישור; עם זאת, הצו המקורי הוסיף וקבע רשימה של פרטי מכס לגביהם קיימת חובת הצגת רשיון או אישור יבוא טרם ייצואם. כן נקבעו בצו המקורי דינים נוספים החלים על יצוא.

 

בזמן שחלף מאז שנת 2006, חלו שינויים בדיני היצוא, אשר רק חלקם עוגנו בתיקונים על גבי הצו המקורי. על כן, מוצע לבטל את הצו המקורי ולקבוע במקומו צו חדש ומעודכן. הצו החדש יכלול את מרבית ההוראות הקיימות בצו המקורי; עם זאת, יבוצעו בו שינויים אשר עיקרם הינם:

1. ביטול התוספות השלישית והרביעית לצו, תוך הפנייה לצווים הרלוונטיים המסדירים את הפיקוח על יצוא בתחום הכימי, הביולוגי והגרעיני; פיקוח על יצוא בטחוני; ופיקוח על יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו שימושיים.

2. הוספת חובת הצגת רישיון יצוא למינים שונים של בעלי חיים וצמחים, בהתאם לחובה קבועה בחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, תשנ"ח – 1998 והאכרזות שהוצאו מכוחה.

3. הסרת החובה להציג רישיון יצוא עבור שורה ארוכה של פרטי מכס מתוצרת צמחית ומענף הלול.

4. הוספת חובת הצגת רישיון יבוא עבור מספר פרטי מכס המפוקחים בהתאם למחויבויות של ישראל לניהול משטר פיקוח על סמים וחומרי עזר לסמים.

5. הוספת חובת הצגת רישיון יצוא עבור מספר פרטי מכס המפוקחים על ידי הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה על מנת למנוע יציאה מישראל של חומרים רדיואקטיביים, בהתאם לאמנה הבינלאומית בתחום זה.

6. פיצול הסמכות למתן רישיון יצוא לבשר ותוצרת מן החי בין היחידה הויטרינרית בשירות המזון במשרד הבריאות לבין השירות הויטרינרי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בהתאם להוראות חוק ההגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו – 2015 והחוק לפיקוח על יצוא בעלי חיים ותוצרת מן החי, התשי"ז – 1957.

7. הוספת חובת הצגת רישיון יצוא עבור עתיקות, בהתאם לחובה הקבועה בחוק העתיקות, תשל"ח – 1978.

 

לעיון בטיוטה המלאה ולהגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי- לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה