שר הכלכלה הטיל היטל היצף על כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה למשך 5 שנים

ביום 4.4.23 פורסם ברשומות המדינה צו המטיל היטל היצף למשל 5 שנים, עד 4.4.28 על כבלי נחושת למתח נמוך המפורטים בצו, הכלולים בפרט המכס 85.44.4990 למעט סוגי המוצרים המתוארים בתוספת. לעיון בצו החתום (קובץ תקנות מס' 2064)- לחצו כאן

דני טל, הממונה על היטלי סחר ומנהל מינהל היבוא הודיע כי ביום 19.5.22 הוא החליט, בתוקף סמכותו לפי סעיף 32כח לחוק היטלי סחר ואמצעי הגנה, התשנ"א-1991, לפתוח בהליך בחינת הארכת תוקפו של צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף של כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה) הוראת שעה- 2019.

ביום 13.12.2022 מודיע דני טל כי בהתאם לסעיף 32(כו)(ה) לחוק, יעמוד הצו שנידון בתוקפו עד לקבלת החלטה ע"י שר הכלכלה והתעשייה, בעניין הארכת תוקפו. 

 

ביום 3.1.23 דני טל פרסם את ממצאי הבדיקה בעניין הבקשה להארכת תוקפו של צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא של כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה) (הוראת שעה), התשע"ט - 2019, שבעקבותיהם המליץ להאריך היטל היצף על יבוא כבלי נחושת מטורקיה ל-5 שנים נוספות.

מנהל מינהל יבוא והממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, דני טל, פרסם את ממצאי חקירתו לפיה, המשך היבוא במחירי היצף של כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה, מאיים על קיומו של מפעל סינרג'י בשדרות ולפיכך ממליץ הממונה להאריך את היטל ההיצף בחמש שנים נוספות.

עם זאת, ממליץ הממונה לפטור את חברת פאמוקלה קבלו הטורקית מההיטל, זאת לאחר שנמצא כי שיעור ההיצף של מוצריה נמוך מאוד. כן ממליץ להקטין את שיעור ההיטל ממוצריה של חברת הסליק קבלו ל- 7.6% בלבד, לאחר שזו היתה חייבת בהיטל בשיעור 14.5% בשנים האחרונות. יתר החברות הטורקיות ימשיכו להיות חייבות בהיטל היצף של 14.5%.

שם היצרן

ארץ מקור

שיעור ההיטל ממחיר CIF, %

פאמוקלה קבלו

טורקיה

0%

הסליק קבלו

טורקיה 

7.6%

שאר טורקיה

טורקיה

14.5%

יבוא בהיצף הנו פרקטיקה האסורה על פי החוק הישראלי והבינלאומי. להבדיל מיבוא זול הנהנה מיתרונות תחרותיים של היצרנים במדינה המייצרת, יבוא בהיצף הנו יבוא המגיע מתחת למחירו במדינת המקור או מתחת לעלויות היצור. הוא זמני במהותו, פוגע בתחרות לטווח ארוך ולכן גם אסור על פי החוק. יבוא בהיצף מוגדר כ"סחר לא הוגן" ולפי אמנת ההיצף של ה-WTO, רשאית המדינה לגונן על התעשייה המקומית שלה כנגד יבוא שכזה בדרך של הטלת היטל היצף, המשווה את מחיר היבוא למחיר המשקף תחרות הוגנת.

ממצאי החקירה הועברו אמש לחברי הוועדה המייעצת לשר הכלכלה אשר יבחנו אותם ויעבירו את המלצתם לאחר ביצוע שימוע פומבי לצדדים לחקירה. מצבה העסקי של חברת סינרג'י בשדרות, השתפר מאוד בשנים האחרונות לאחר הטלת היטל ההיצף וקיים חשש ממשי להישנות הנזק למפעל ופגיעה ארוכת טווח לתחרות בענף כתוצאה ממכירת כבלי נחושת במחירי היצף.

 

כעת, ביום 4.4.23 פורסם ברשומות המדינה צו המטיל היטל היצף למשל 5 שנים, עד 4.4.28 על כבלי נחושת למתח נמוך המפורטים בצו, הכלולים בפרט המכס 85.44.4990 למעט סוגי המוצרים המתוארים בתוספת. לעיון בצו החתום (קובץ תקנות מס' 2064)- לחצו כאן

 

 

 

 

למידע נוסף בתחום זה