מכון התקנים בדרך לתחרות: ועדת הרפורמות אישרה לקריאה שניה ושלישית את הרפורמה במכון התקנים

לין: "עד היום כל השרים שהייתה זו אחריותם לא התמודדו עם אתגר זה כיאות ולא הצליחו לעמוד בפני לחצים . אין ספק שההסדר עם העובדים והרפורמה המוצעת יוזילו את מחירי מוצרי המזון ומוצרי צריכה נוספים לציבור"

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של הרפורמה במכון התקנים שנכללת במסגרת בחוק ההסדרים ותובא להצבעה עם תקציב המדינה עד סוף השנה.
יחד עם הרפורמה במכון התקנים אישרו חברי הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים במסגרת הצעת חוק פקודת הייבוא והיצוא שיגבירו את התחרות בתחום בדיקות התאמה למוצרי יבוא, זאת לשם התאמתם לדרישות תקן רשמי.
כיום, נהנה מכון התקנים ממונופול בכל הנוגע לקביעת התקינה על מוצרים מיובאים, ועל פי השינוי המוצע בהצעת החוק יוסמכו עשרות מעבדות ברחבי הארץ אשר יתחרו במכון התקנים בקביעת תקינה. 


נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, שיגר מכתב לשר האוצר, חה"כ משה כחלון, בו הוא משבח אותו על ההסדר המוצלח שנחתם עם יו"ר ההסתדרות הכללית בעניין הדאגה וההגנה על העובדים במסגרת הפתיחה ההדרגתית של מכון התקנים לתחרות.

במכתבו הביע לין את הערכתו על ההסדר שנחתם עם העובדים, וכן על הרפורמה במכון התקנים, שהוצעה על ידי האוצר, ושיש לראותה ב"מימדים היסטוריים". לין הדגיש כי "עד היום כל השרים שזו הייתה אחריותם לא התמודדו עם אתגר זה כיאות ולא הצליחו לעמוד בפני לחצים."

לדבריו, "אין ספק שהסדר זה והרפורמה יוזילו את מחירי מוצרי המזון ומוצרי צריכה נוספים לציבור הרחב, והם מניחים את היסודות לרפורמות נוספות, שמביאות בחשבון את האינטרס הציבורי יחד עם דאגה הולמת לעובדים המצויים במוקד הרפורמה".


איגוד לשכות המסחר, כארגון העסקים הגדול במדינה, המייצג את מגזר המסחר והשירותים בכלל זה ציבור היבואנים, פעל רבות לקידום הרפורמה במכון התקנים. בדיונים שהתקיימו בנושא בחודשים האחרונים לקחו חלק, מטעם איגוד לשכות המסחר עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל באיגוד לשכות המסחר ורז הילמן, סגן מנהל האגף לחטיבות ענפיות, אשר פעלו במטרה להקל על ההליכים הביורוקרטים והקשיים בתהליכי בדיקות התקן של מוצרים מיובאים, ולפתוח את שוק בדיקות התקינה לתחרות. כל זאת כדי להגביר את תחרות, להרחיב את מגוון המוצרים המיובאים לציבור הרחב, להוזיל את עלויות היבוא ובדרך זו להוזיל את מחירי המוצרים לציבור.

יש להדגיש כי רפורמה זו בוצעה בשנים האחרונות יחד עם התעשיינים ובשותפות הבנה מלאה.

למידע נוסף בתחום זה