יש לבדוק בדיקות תקן לא רק תקעים ובתי תקע מיובאים אלא גם את יבוא החלקים שלהם

לשכת המסחר פנתה למשרד התמ"ת וביקשה לתקן את צו יבוא חופשי, בפרט מכס 85.38.9000, במטרה לתת פטור גורף מחובת אישורי תקן לחלקי תקעים או שקעים, שאין להם כל קשר ישיר לחשמל. בפניה הוסבר כי אותם חלקים הם גופים או מעטפות או בית או מכסה וכו', שאינם נושאים זרם חשמלי ומכון התקנים הישראלי אינו מוכן לבדוק אותם וגם אינו מוכן לתת עבורם אישורי תל"ח (תקן לא חל).

בתגובה של משרד התמ"ת נאמר כי התקן הישראלי הרשמי ת"י 32 חלק 1.1 לתקעים ובתי תקע מגדיר דרישות הן למוצר המוגמר והן לחלקיו, כגון: פינים, שפופרות וחלקי פלסטיק. לגבי חלקי פלסטיק התקן מגדיר דרישות המתייחסות לבטיחות ברמה גבוהה, כגון: עמידות בחום ואף בחום חריג, עמידות באש, בידוד ועמידה במתח גבוה ועוד.

בתשובת תמ"ת מוסבר עוד כי מעבדת החשמל במכון התקנים הישראלי מסרה כי הם אינם בודקים חלקים רק במקרים הבאים: יבוא חלקים לשם הרכבתם בתקעים ובתי תקע על ידי יצרן מקומי הנמצא בפיקוח של המכון, או יבוא חלקים דקורטיביים (לנוי).

חברים בלשכת המסחר הנתקלים במכון התקנים הישראלי בסירוב מצידם לבדוק את המוצרים המיובאים על ידם או למסור להם אישורי תל"ח, מתבקשים להודיע על כך, בצירוף פרטים מלאים, לאגף יבוא מכס ותקינה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, אשר תפעל למתן פתרונות לאותן בעיות.

למידע נוסף בתחום זה