תזכורת ליבואנים - חובת אחזקת תיק מוצר חלה גם ביבוא במסלול אישורים לפי תקנה 2(ג)(2) בצו יבוא חופשי

נבקש להזכיר שבהתאם לפקודת היבוא והיצוא, קיימת חובת אחזקת תיק מוצר ביבוא מוצר שחל עליו תקן רשמי ושחובה זו חלה גם כשעושים שימוש באישורי יבוא לפי תקנה 2(ג)(2) של צו יבוא חופשי - הוראת מנכ"ל 2.6. לאחרונה קיבלנו פניות מיבואנים שנתקלו באכיפה של משרד הכלכלה בהקשר זה כשלא תמיד אותם יבואנים הבינו קודם לכן את האחריות המוטלת עליהם, ולכן גם לא נערכו בצורה מתאימה, מה שחושף יבואנים כאלו לבעיות.

 

בהמשך לכך נזכיר שלאחרונה תוקנה הפקודה באופן שהחריג דרישת תיק מוצר ביבוא טובין שאינו מיועד לשיווק ולהפצה לציבור, שהוא אחד מאלה: 

    1. דוגמאות; 
    2. מצרך המיועד לשימוש בהליכי הייצור; 
    3. מצרך המיועד לשימוש עצמי; 
    4. חלקי חילוף לתעשייה. - שימו לב שחלקי חילוף שאינם לתעשיה לא נכללים בפטור

במקרים אלו, יבואן רשאי  לציין בהצהרת היבוא כי הטובין מיועדים כאמור ובכך למעשה יהיו זכאי לפטור מהחזקת תיק המוצר בהתאם להוראות הממונה על התקינה ופקודת היבוא והיצוא.

אולם חשוב להבין שכשמקרים אלו אינם חלים, חייבים לעמוד בדרישות תיק המוצר, כאשר בנהלי הממונה על התקינה קיימת אבחנה בין דרישות תיק המוצר במסלולי התקינה הרגילים שמפורטות בנספח ד'1 לבין הדרישות במסלולי האישורים לפי תקנה 2(ג)(2) המפורטים בנספח ד'2 להוראות הממונה על התקינה.

מומלץ להכיר היטב את הנחיות והוראות הממונה על התקינה לעניין יבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי ובכלל זה את הנספחים לנהלים שנמצאים שם.

כאמור לאחרונה יותר ויותר מתקיימת אכיפה של הדרישות הללו על ידי מנהל התקינה במשרד הכלכלה.

למידע נוסף בתחום זה