משרד הכלכלה מפרסם קול קורא שעניינו הצעת רפורמה יסודית בשיטת הפיקוח על היבוא של מוצרים שחל עליהם תקן רשמי

בהמשך לפעילות לשכת המסחר להסרת חסמי יבוא ולפישוט הסחר, ובהמשך לשורה של רפורמות משמעותיות שנעשו בשנים האחרונות, משרד הכלכלה מפרסם היום להיוועצות ציבורית קול קורא בעניין רפורמה חדשה שעיקרה שינוי תפיסתי משמעותי - מרבית המוצרים שחל עליהם תקן רשמי יוכלו להיות מיובאים לישראל בהתבסס על הצהרה שתוגש ישירות למכס, בלי צורך שמעבדת בדיקה תבדוק ותאשר אותה לפני היבוא. כשמערכות המחשוב של משרד הכלכלה, על בסיס ניהול סיכונים, יעבירו חלק מהבקשות לבחינה בדבר העמידה בדרישות הרגולציה. מדובר על המוצרים שמשויכים לקבוצת יבוא 2, 3 וכאלו שבמסלול התאמה לתקינה בינ"ל.

קישור לפרסום משרד הכלכלה - קול קורא להתייחסות הציבור - הערכת השפעות רגולציה (RIA) לשינוי במשטר הרגולטורי בייבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי

ההצעה של משרד הכלכלה כמובן תואמת את העמדה העקרונית שלנו בהקשר של חשיבות הסרת חסמי יבוא כדרך להגביר את הסחר ואת התחרות, אבל אנחנו עדיין לומדים את פרטי ההצעה לגיבוש עמדה מסודרת.

חברי לשכת המסחר מוזמנים להעביר אלינו התייחסויות ביחס להצעת משרד הכלכלה למייל: razh@chamber.org.il לכל המאוחר עד ה 29.6.23.

מי שמעוניין להעביר התייחסות עצמאית ישירות אל משרד הכלכלה, מוזמן לפנות אליהם למייל: Regulation@economy.gov.il עד ליום 6.7.23 

 

ביום 28.6.23 קיימנו פגישה מקצועית עם הממונה על התקינה על מנת להבין טוב יותר את הרפורמה המוצעת ואת הרפורמה הנוספת, ראו עדכון קצר בהמשך למפגש זה:

קישור למצגת של משרד הכלכלה ביחס לרפורמות המקודמות

דגשים נוספים:

1. הרפורמה הראשונה שמקודמת (זו שבעניינה פורסם מסמך ה"קול קורא") אינה משנה את הדרישות המהותיות ובכלל זה את חובת עמידה בדרישות התקינה וחובת אחזקת תיק מוצר (כולל תעודת בדיקה וכולל הצהרות יבואן שבמקום להיות מוגשות במערכת מסלול רק יישמרו בתיק המוצר לבקרה עתידית). ההקלה היא בפרוצדורה - חסכון במשאבים להגשת בקשות פר שורה בחשבון הספק למעבדות הבדיקה, חיסכון בזמן עד שמקבלים אישור עמידה בדרישות הממונה וחסכון כספי של המחיר שגובה מעבדת הבדיקה על התהליך. תקנים בקבוצת יבוא 1 מוחרגים מההקלות הללו.

2. לצד קידום הרפורמה יש כוונה במשרד הכלכלה לבטל את האפשרות לעשות שימוש באישורים לפי תקנה 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, של מוצרים שמיועדים למכירה (כגון עילות מחשבים, מדפסות ואודיו וידאו מקצועי) לאור התהליך הפשוט שמגדירה הרפורמה.

3. הרפורמה השניה - אימוץ הדרישות והתהליכים האירופאים, עדיין בשלב של בחינה ופרטים מפורטים יותר בעניינה יועברו בהמשך.

למידע נוסף בתחום זה