פורסם ברשומות תיקון לתוספת הרביעית לחוק התקנים המכניס למסלול התקינה הזרה (קסיס) את התקנים לטמפונים, נוזל כלים, אבקות למדיח ואבקת כביסה

ביום 17.11.22 פורסם ברשומות תיקון לתוספת הרביעית לחוק התקנים המכניסה למסלול התקינה הזרה (קסיס) את התקנים לטמפונים, נוזל כלים, אבקות למדיח ואבקת כביסה. בפרסום הזה ניתן לראות את התנאים בהם ניתן לייבא כל תקן + המסמכים שיש לצרף לשם הוכחת העמידה באסדרה הזרה.

  • לעיון בפרסום המלא (קובץ תקנות מס' 10402, שמתקן את הפרסום הקודם)- לחצו כאן
  • לעיון בפרסום שמוציא את התקנים הללו מהתוספת השלישית לחוק התקנים (מדובר בתמונת הראי לרשימה החיובית של מסלול קסיס וידועה בכינוי "הרשימה השלילית", קובץ תקנות מס' 10421 בילקוט הפרסומים מיום 6.12.22) - לחצו כאן
  • לעיון בהודעת הדוברות של משרד הכלכלה בנושא זה- לחצו כאן

כידוע, הרפורמה החדשה בתקינה נכנסה לתוקף ב-1.6.22.

מינהל תקינה שבמשרד הכלכלה הקדיש עמוד מיוחד המכיל את כל התכנים הקשורים לרפורמה- לחצו כאן

הרפורמה מחולקת לשני מסלולים: התאמה לתקינה ישראלית (שם עברו תקנים רבים מקבוצת יבוא 1 לקבוצות 2 / 3) ומסלול בינ"ל חדש לחלוטין (שזכה לכינוי "מסלול קסיס").

במסגרת המסלול הבינ"ל ניתן לייבא מוצרים שעומדים בתקינה בינ"ל שאומצה בישראל בתקן רשמי, ולמעט סימון כנדרש לפי הדין בישראל והתאמה לרשת החשמל בישראל. המסלול הוא לפי המהדורה העדכנית של תקינה שאומצה בישראל, אף אם לא הספיקו לאמץ את אותה מהדורה עדכנית בתקינה הרשמית בארץ. מדובר במסלול המהווה חלופה למסלול ההתאמה לתקן הישראלי, אין חובה לבחור בו.

קיימים תקנים שהוחרגו ממסלול התקינה הזרה, שאותם ניתן לייבא רק במסגרת מסלול ההתאמה לתקן הישראלי. 

  • התקנים המפורטים בתוספת השלישית לחוק (שהיא תוספת שמפורטים בה כרגע עשרות רבות של תקנים או חלק מהם) הוחרגו ממסלול זה = כלומר זו "רשימה שלילית".
  • התקנים המפורטים ב"הרשימה החיובית"- הינם תקנים המאושרים ליבוא תחת מסלול תקינה זרה (מסלול "קסיס").

ביחס למוצרים שחל עליהם תקן רשמי שאינו מאמץ תקינה זרה, ניתנה סמכות לשרת הכלכלה לאמץ בצורה ישירה תקן בינ"ל שיאפשר יבוא במסלול זה.

במהלך החודשיים האחרונים, שרת הכלכלה הפעילה סמכות זו והנחתה את גורמי המקצוע במשרד הכלכלה לבחון רגולציות בינלאומיות במדינות מפותחות להם שווקים משמעותיים.

 

בתום הבחינה שכללה בדיקה מקיפה כי מדובר בשינויים שימשיכו לשמור על בריאות ובטיחות הציבור ועל איכות הסביבה, וכן את יכולתו של הממונה על התקינה לבדוק את עמידת המוצר בדרישות אלו, חתמה שרת הכלכלה על תיקון לתוספת הרביעית לחוק התקנים המכניס למסלול התקינה הבינ"ל 4 תקנים ישראליים מקוריים, לצד פירוט המסמכים שיש לצרף לבקשה במסלול קסיס כדי להוכיח את העמידה באסדרה הזרה:

1. ת"י 438- אבקות כביסה- התאמה לרגולציה האירופית, תוך הטלת חובה להתאים את המוצרים לשינויים לאומיים הכרחיים כדי לשמור על מקורות המים ומניעת זיהום קרקעות ובהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות.

2. ת"י 1417- אבקות למדיח- התאמה לרגולציה האירופית, תוך הטלת חובה להתאים את המוצרים לשינויים לאומיים הכרחיים כדי לשמור על מקורות המים ומניעת זיהום קרקעות ובהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות.

3. ת"י 139- נוזל כלים- התאמה לרגולציה האירופית, תוך הטלת חובה להתאים את המוצרים לשינויים לאומיים הכרחיים כדי לשמור על מקורות המים ומניעת זיהום קרקעות ובהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות.

4. ת"י 1313- אביזרים להיגיינה של האישה: טמפונים לווסת- תאמה לתקן אוסטרלי, אשר אומץ גם באירופה ובארה"ב.

ביום 17.11.22 פורסם תיקון לפרסום הקודם, המפרט את התנאים בהם ניתן לייבא כל תקן + המסמכים שיש לצרף לשם הוכחת העמידה באסדרה הזרה (קובץ תקנות מס' 10402)- לחצו כאן

 

שימו לב: ידיעה זו עוסקת בהכנסת התקנים לטמפונים, נוזל כלים, אבקות למדיח ואבקת כביסה למסלול קסיס, כאשר קיימת ידיעה נוספת העוסקת בתיקון התוספת השלישית לחוק התקנים, אשר הכניסה למסלול התקינה הזרה (קסיס) את ת"י 994 חלק 1 העוסק במזגנים- לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה