משרד הבריאות מפרסם טיוטות להערות הציבור בנושא תקנות אלרגניים: סימון מזון ארוז מראש ללא גלוטן + הגורם לאלרגיה או אי סבילות

משרד הבריאות מפרסם שתי טיוטות להערות הציבור בנושא תקנות אלרגניים עד ליום 6.12.22.

חברי ענף המזון והמשקאות מוזמנים לשלוח התייחסותם אל עו"ד עמיר עופר, מנהל ענף המזון במייל amiro@chamber.org.il עד ליום 1.12.22

1. טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון מזון ארוז מראש הגורם לאלרגיה או לאי סבילות), התשפ"ג-2022

להלן דברי ההסבר:

בטיוטות התקנות מוצע לאמץ את אופן הסימון הקיים באירופה לעניין אלרגנים במזון, זאת בשים לב לפסקה (3) בסעיף 1 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו – 2015 הקובעת כי מטרת החוק לקבוע אמות מידה לאיכות, תקינות ובטיחות המזון בישראל, בהתאם למקובל באסדרה במדינות המפותחות, ולאור עמדת המשרד כפי שבאה לידי ביטוי בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו–2022), התשפ"ב - 2021 לאמץ את הגישה הנהוגה בחקיקה האירופאית.

לאור האמור לעיל, מוצע להבחין בין סימון של נוכחות אלרגן במוצר הסופי אשר מקורו בהוספה מכוונת של רכיב אלרגני בייצור המזון, לבין נוכחות אלרגן במוצר הסופי שאינה מכוונת ושמקורו בזיהום צולב בכל שלב משלבי שרשרת ייצורו, לרבות קבלת חומר הגלם, הובלתו, אחסנתו, ייצורו, אריזתו וכיו"ב.

האבחנה בין שני מצבים אלו מתבטאת במיקום הסימון על גבי התווית, כך שהוספה מכוונת תבוטא בסימון חובה מודגש של הרכיב האלרגני בתוך וכחלק מרשימת הרכיבים בעוד שנוכחות בלתי מכוונת של אלרגן תסומן בנפרד מרשימת הרכיבים ובצמוד לאחריה ותצוין במילים "עלול להכיל".

נוסף על כך מוצע להחיל את טיוטת התקנות על מזון הגורם לאלרגיה וגם על מזון הגורם לאי סבילות, כפי שנהוג במרבית מדינות העולם, לרבות האיחוד האירופאי.

מוצע כי בשלב ראשון התקנות יחולו על מזון ארוז מראש בלבד, לרבות חומרי גלם המגיעים ארוזים לעסקי ההסעדה.
בשלב מאוחר יותר, תיבחן האפשרות להסדרת מתן מידע לעניין מזון הגורם לאלרגיה או לאי סבילות גם על מזון שאינו ארוז מראש.

מוצע לשנות את ההסדרה הקיימת כיום בתקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון גלוטן), התשנ"ו – 1996 כך שנוכחות של דגן מכיל גלוטן תסומן כל עוד הוא נוכח במוצר הסופי, וזאת ללא חיוב סימון המילים "מכיל גלוטן" בסוגרים מיד לאחריו וללא תלות בכמותו במוצר. סימון " – גלוטן" יהיה סימון רשות ויבוא בנוסף לסימון שם הדגן מכיל הגלוטן. מכאן שאופן הסימון החדש ייתן מענה הן לחולי הצליאק והן לאלרגיים לדגנים מכילי הגלוטן, וזאת ללא תלות בכמות הגלוטן במוצר.

  • לעיון בטיוטה המלאה- לחצו כאן
  • לעיון בדו"ח ה-RIA ולהגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עד 6.12.22- לחצו כאן

 

2. טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון מזון ארוז מראש ללא גלוטן), התשפ"ג-2022

להלן דברי ההסבר:

כפועל יוצא מהסדרת חובת ואופן סימון דגנים מכילי גלוטן, זני הכלאה שלהם ומוצריהם במסגרת טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון מזון ארוז מראש הגורם לאלרגיה או לאי סבילות), התשפ"ג-2022 אשר פורסמה ביום 15.11.22 להערות הציבור, מוצע לבטל את תקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון גלוטן), התשנ"ו-1996, ולהתקין תקנות אשר יסדירו את סימון המזון שאין בו גלוטן במילים 'ללא גלוטן' או 'ללא גלוטן מטבעו', במידה ויבואן או יצרן בחר לסמנו ככזה, ובכפוף לעמידתו בתנאי טיוטת התקנות, וזאת בדומה לחקיקה האירופאית החלה בנושא.

  • לעיון בטיוטה המלאה- לחצו כאן
  • להגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עד 6.12.22- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה