משרד הכלכלה מפרסם להערות הציבור את הטיוטה העדכנית להוראת מנכ"ל 2.9 – חלוקת מכסות לייבוא של חומרים הפוגעים בשכבת האוזון

הוראת מנכ"ל 2.9 עוסקת בגזי HCFC הפוגעים באוזון (R22, R141a)- לא בקררים חדשים מסוג HFC. ההוראה מתחדשת כל כמה שנים, וכעת מופצת להערות הציבור עד יום 10.5.22. בהוראה הנוכחית מספר שינויים בולטים: ייעוד חלק מהמכסה למערכת הביטחון והבריאות וקביעת אמת מידה חדשה – ניקוד בהתאם לכמות המבוקשת ביחס לכמות שנדרשה בשנה הקודמת.

אמנת וינה בדבר הגנה על שכבת האוזון הינה אמנה בין-לאומית אשר נכנסה לתוקפה בשנת 1988, במסגרתה מתחייבות המדינות החברות לנקוט בצעדים הנדרשים על מנת להגן על בריאות התושבים ועל הסביבה מפני פגיעה בשכבת האוזון. בשנת 1989, הוסף לאמנה פרוטוקול מונטריאול בעניין החומרים הפוגעים בשכבת האוזון הכולל, בין היתר, דרישות להפחתת ייצור וצריכה של חומרים המכלים את שכבת האוזון ולוחות זמנים להפחתת השימוש של חומרים אלה. מדינת ישראל אשררה את האמנה בשנת 1992, ומיישמת את הדרישות הקבועות בה ובפרוטוקול מונטריאול בדבר חומרים המדללים את שכבת האוזון. בהתאם להוראות האמנה ופרוטוקול מונטריאול, סך הכמות של חומרים מסוג HCFCs המותרת ביבוא לישראל במהלך התקופה שבין שנת 2020 ועד שנת 2029 (כולל), לא תעלה על 1.645 טון ODP לשנה. מדובר בהיקף כולל של כ-29.9 טון במונחי R22. משנת 2030 ואילך יאסר כליל יבוא של חומרים מסוג HCFCs לישראל.

 

מינהל תעשיות במשרד הכלכלה והתעשייה מחלק מכסות יבוא של חומרים מסוג HCFCs לצרכי המשק השונים, באמצעות רישיונות יבוא בהתאם לסמכותה של שרת הכלכלה והתעשייה בצו יבוא חופשי ובהתאם לאמות המידה שיקבעו בהוראה זו. מאחר והיקף הרישיונות מצומצם, ההקצאה מיועדת לטיפול ושירות במערכות קיימות בישראל ובהתאם לסדרי העדיפות של צרכי המשק הישראלי.

כעת המשרד מפרסם את התיקון להוראת מנכ"ל 2.9 (הוראה המתחדשת כבר מספר שנים) לסבב התייחסות של הציבור על השינויים שנוספו להוראה, הבולטים בהם:

א. ייעוד חלק מהמכסה למערכת הביטחון והבריאות;
ב. קביעת אמת מידה חדשה – ניקוד בהתאם לכמות המבוקשת ביחס לכמות שנדרשה בשנה הקודמת.

שימו לב- מדובר בעדכון של ההוראה הישנה לגזים HCFC הפוגעים באוזון (R22, R141a)- לא בהוראה החדשה לגבי הקררים מסוג HFC.

 

ניתן להגיש התייחסות להערות עד לתאריך 10.5.22 ישירות לכתובת מייל sima.hefetz@economy.gov.il

חברי לשכת המסחר הפעילים בנושא זה יכולים לשלוח התייחסות אל מנהל תחום החשמל והאלקטרוניקה בלשכת המסחר, עו"ד צביקה גושן במייל הבא: zvikag@chamber.org.il

 

  • לעיון בהודעה בנושא זה באתר משרד הכלכלה- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה