האיסור לייבא כלי איירסופט וחלקיהם הוארך

הצו הוארך לשישה חודשים מיום פרסומו ברשומות כלומר לכל הפחות עד ליום 6.2.24 או לכל היותר עד ליום 6.5.27 (יקבע בהתאם לקידום החקיקה).

----

האיסור לייבא כלי איירסופט וחלקיהם לארץ שהתקיים עד 28.1.2022 הוארך לחודשיים נוספים, לעד ל-6.4.2022.

לאחר מכן, משרד הכלכלה האריך את איסור היבוא עד סוף שנת 2022.

בהמשך משרד הכלכלה האריך את האיסור לייבא כלי איירסופט וחלקיהם עד ליום 15.8.23.

עדכון שהתקבל מרשות המסים ביום  13.8.23 - הצו הוארך במסגרת התיקון לחוק כלי ירייה אשר פורסם ברשומות ביום 6.8.23, שם נקבע בסעיף 24(ג) כי "צו היבוא והיצוא (איסור ייבוא כלי איירסופט) (הוראת שעה), התשפ"ג – 2023, יעמוד בתוקפו כנוסחו ערב תחילתו של חוק זה, כל עוד לא נכנס לתוקף צו ראשון או תשעה חודשים מיום תחילתו של חוק זה, לפי המוקדם". כלומר, הצו הוארך לשישה חודשים מיום פרסומו ברשומות כלומר לכל הפחות עד ליום 6.2.24 או לכל היותר עד ליום 6.5.27 (יקבע בהתאם לקידום החקיקה).

ביום 27.10.21, נחתם צו היבוא והיצוא (איסור ייבוא כלי איירסופט) (הוראת שעה), התשפ"ב – 2021, אשר נועד לאסור כליל, למשך חודשיים, יבואם לישראל של כלי איירסופט מסוגים מסוימים הניתנים להסבה לנשק חי וחלקי חילוף מסוימים לאיירסופט, וזאת על מנת למנוע את המשך זליגת הכלים לידיים עברייניות ועד להסדרת הטיפול והאכיפה בתחום זה על ידי המשרד לביטחון פנים והעברת הטיפול בתחום לטיפולו.

ביום 27.12.21, הורתה שרת הכלכלה והתעשייה – לאחר אישור ועדת הכלכלה של הכנסת – על הארכת הצו בחודש נוסף, שהוארך בשנית ביום 8.2.2022 עד ליום 6.4.2022. לאחר מכן איסור זה הוארך עד לסוף שנת 2022.

 

בהתאם לחוות דעתה של משטרת ישראל, תופעת השימוש בכלי איירסופט למטרות פליליות ומטרות פח"ע מוכרת עוד משנת 2014, והיא קבלה תאוצה בשנים האחרונות. כלי איירסופט הזולגים לידי גורמים עברייניים מוסבים לנשק היורה תחמושת חיה ומסוגל להמית; כלים מוסבים אלה תופסים חלק משמעותי משוק הנשק הבלתי חוקי ומשפיעים באופן מהותי על היקף וחומרת אירועי הירי בישראל. דמויי M16 ובכללם איירסופט מוסב הם כלי ירייה בעלי איכות גבוהה. כלי ירייה אלו שימשו, בין היתר, במספר אירועי רצח על רקע פלילי במהלך השנים האחרונות, באירועי הפח"ע בהם נרצחו בני הזוג הנקין באוקטובר 2015, רצח לבנה מליחי ורס"מ יוסי קירמה (2016), הפיגוע בחומש (2021) והפיגוע בבני ברק בו נרצחו חמישה בני אדם (2022), ועודכמו כן כלים אלה שימשו למספר פיגועי ירי ללא נפגעים.

בנוסף, על פי נתונים שהועברו למשרד הכלכלה והתעשייה, הוכח פורנזית ע"י מעבדות מז"פ כי למעלה ממאה דמויי M-16 מורכבים ועשרות רובי איירסופט מוסבים היו מעורבים באירועים פליליים ופח"עים בשנת 2022. נתונים אלה עודם חלקיים, אך הם מצביעים כי נמשכת מגמת העליה, גם אם מתונה יותר, בשימוש בכלים אלה לפעילות פלילית ולפעילות חבלנית עויינת.

כמו כן, נתפסו על ידי המשטרה כלי איירסופט רבים שאינם מוסבים, אשר במקרים שונים שמשו ככלי נלווה לביצוע עבירות, שכן קורבנות העבירה בדרך כלל אינם מודעים לכך שאין מדובר בנשק חי

לעמדת המשטרה, קיים חשש ממשי כי אם יסתיים תוקף הצו יתחדש היבוא בהיקף משמעותי ותמשיך הזליגה של הכלים וחלקיהם לצרכים פליליים ולפעילות חבלנית עויינת, באופן אשר יפגע באופן ממשי ביכולת המשטרה לפעול נגד עבריינים ולמנוע המשך נסיקה בפשיעה אלימה.

לאור האמור, המליץ מ"מ מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי, מר אליעזר רוזנבאום, במכתבו מיום 16.1.23, על הארכת תוקף הצו לתקופה של שישה חודשים נוספים, עד ליום 15.8.23.

 

נוכח האמור, נעתר שר הכלכלה לבקשתו של מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי והורה על הפסקת יבוא של כלי האיירסופט הניתנים להסבה וחלקי החילוף של כלים אלה כהוראת שעה, וזאת למשך ששה חודשים. האיסור יחול רק על כלים דמויי רובה מסוג M-16, M-4, AR-15 ודגמיהם השונים, כלים דמויי רובה תבור TAR-23, X-95 ודגמיהם השונים, וחלפים וחלקים של כלים אלה המפורטים בצו איסור היבוא. כמו כן, האיסור לא יחול על מערכת הביטחון כהגדרתה בצו.

יובהר, כי על אף התארכות איסור היבוא, אזי הפגיעה של איסור כאמור במועדוני האיירסופט הפועלים כיום הינה מצומצמת, מאחר ומשך הצו מוגבל לשישה חודשים; אינו חל על הכדורים הנדרשים לפעילות השוטפת; ואינו מונע פעילותם של המועדונים באמצעות כלי האיירסופט עליהם לא חל איסור היבוא. יתר על כן, מנתוני מינהל ייבוא במשרד הכלכלה והתעשייה עולה כי מספר הכלים המאושרים לייבוא בישראל לא הצטמצם מאז החלת הצו ביחס למצב שהיה קיים בטרם נאסר היבוא של כלים מסוימים, ואף עלה במקצת, תוך שימוש בכלים המותרים ביבוא בהתאם לצו. כמו כן, איש מהיבואנים המוכר למשרד לא הודיע על סגירת עסקו, כאשר אף נפתחו סניפים חדשים של המועדונים הקיימים. לאור כלל האמור, המשך איסור היבוא הינו צעד סביר, מידתי ומתחייב לאור החשש הממשי מפגיעה בשלום הציבור ובטחונו באם לא יוארך איסור היבוא.

למען הסר ספק יובהר, כי מכלול, קנה, גוף עליון, גוף תחתון, צינה ובריח לא יהיו אסורים ביבוא באם הינם מיועדים לשימוש בכלי נשק חי, ולא בכלי איירסופט, וניתן בגינם רישיון יבוא על ידי משרד הכלכלה והתעשייה או המשרד לביטחון לאומי בהתאם להוראות צו יבוא חופשי, תשע"ד – 2014. 

להלן הצו החתום המלא אשר האריך את האיסור לייבא כלי איירסופט וחלקיהם עד ליום 15.8.23

למידע נוסף בתחום זה