הסתיימו העיצומים במשרד הכלכלה - חתימה על אישורי פטור לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי

בעקבות פניית נשיא הלשכה לשר הכלכלה, הודיע יו"ר ועד העובדים במשרד הכלכלה על הפסקת העיצומים.

החל מיום חמישי ה- 27.6 (ולמעט הפוגה של יום אחד) במשרד הכלכלה נקטו עיצומים במסגרתם לא חותמים על אישורי פטור לפי סעיף 2(ג)(2(.

 

מדובר בסמכות שקיימת במשרד הכלכלה ושמאפשרת שחרור מגוון מוצרי יבוא בהתאם לעילות מוגדרות, בפטור מאישור של רשות מוסמכת או בפטור מאישור תקינה, כאשר בין העילות בהן נעשה שימוש בצורה שוטפת: ציוד מחשבים ומדפסות, אודיו וידאו מקצועי, ציוד צבאי המיועד לגוף ממשלתי, יבוא לשם יצוא, יבוא לשם שימוש בתהליך הייצור ועוד.

 

בעקבות עיצומים אלו, פנה (3.7.19) עו"ד אוריאל לין, נשיא הלשכה במכתב דחוף אל שר הכלכלה, אלי כהן, על מנת לטפל בסוגיה בדחיפות.

 

בפנייתו התייחס לכך כי העיצומים גורמים לתוצאה חמורה למשק בכלל וליבואנים בפרט במגוון רחב של מוצרים ובכלל זה יבוא מוצרים לתעשייה.

 

הוא הוסיף וציין כי " נוכח כך, מצטברים נזקים קשים בעלויות אחסנה ובהעדר יכולת לעמוד בהתחייבויות לאספקת סחורה והשלכות שליליות אחרות שנובעות מחוסר של מוצרים אלו לצרכי ייצור ופיתוח מוצרים".

 

עו"ד לין הוסיף במכתב התייחסות לשיטת הפיקוח על היבוא בישראל שאם הייתה דומה לזו המקובלת באירופה ובארה"ב לא היה צורך באישורים מסוג זה, מה שממחיש שוב את הצורך לקדם רפורמה מקיפה בהליכי הפיקוח על היבוא בישראל, שתאפשר יבוא מבוסס הצהרה וניהול סיכונים חכם מצד הרגולטורים.

 

הוא סיים את מכתבו בבקשה משר הכלכלה כי בעקבות הנזקים החמורים, יפעיל את סמכותו וידאג למינוי נושאי משרה נאותים שאין הם קשורים בהוראות הועד, לחתום על האישורים ולאפשר את יבוא הטובין לישראל בצורה רציפה.

 

בעקבות פנייה זו, הודיע יו"ר ועד העובדים במשרד הכלכלה על הפסקת העיצומים, וכי החתימה על האישורים חזרה לסדרה כרגיל.

 

 

 

 

 

 

למידע נוסף בתחום זה