תומר היווי | מנהל קשרי חוץ אסיה פסיפיק ואפריקה | סחר בינלאומי | מאמרים | 25/04/2017

תעשיית המזון בפיליפינים: ענף בצמיחה המהווה מרכיב חשוב בסחר עם ישראל

בשנת 2016 הסתכם היבוא הישראלי מהפיליפינים בכ-75 מיליון דולר מתוך היקף סחר כולל של 110 מיליון דולר כאשר אחד מענפי היבוא הבולטים היה כצפוי ענף המזון, שמהווה כ-25% מתוך סך היבוא מהפיליפינים.  

אילו מוצרי מזון אנו מייבאים בעיקר ומה שוק המזון הפיליפיני מציע לקהל הצרכנים בישראל? 

תעשיית ייצור ועיבוד מוצרי המזון בפיליפינים צומחת בשנים האחרונות בקצב מרשים. בשנת 2015 היקף ייצור מוצרי המזון והמשקאות עמד על 27.8 מיליארד דולר כאשר נתון זה מהווה גידול של 40% משנת 2011. מרבית הייצור (כ90%) היה לצריכה מקומית ורק כ10% לייצוא כאשר יעדי היצוא העיקריים היו ארה"ב, האיחוד האירופי, יפן ומדינות ASEAN

תעשיית המזון בפיליפינים נשענת על ענף החקלאות (גידולים חקלאיים, דגה, מקנה) המעסיק כ-29% מכח העבודה ומהווה כ10% מהתמ"ג. הגידולים העיקריים הם סוכר, אורז, בוטנים, בצל, כרוב, קוקוס, תירס, מנגו, בננה, אננס, טבק וקפה. תחום הדגה מהווה גם כן מרכיב חשוב בענף החקלאות כאשר הפיליפינים היא אחת היצרניות הגדולות בעולם של מוצרי דגה.

 

הפיליפינים היא יצרנית האורז ה8 בגודלה בעולם לאחר מיאנמר בשנת 2016 עם תוצרת של 11.5 מיליון טון. 

 

בשנים האחרונות ניתן לראות עניין הולך וגובר בישראל ביבוא מוצרי מזון מהפיליפינים (חומרי גלם ומוצרי מזון מעובדים), זאת כחלק ממגמת פתיחות כלפי מוצרי מזון וטעמים אסייתיים. 

 

להלן ארבעת קטגוריות היבוא המובילות ביבוא מוצרי המזון מהפיליפינים:  

  1. מוצרי דגה קפואים (7.8 מיליון דולר)  - מדינת 7,107 האיים היא מבין יצרניות מוצרי דגה הגדולות בעולם. כרבע מהדגה מקורה בחקלאות ימית. למעלה ממיליון וחצי תושבים עוסקים בענף הדגה ובתעשיות הנלוות וסך היצוא העולמי גבוה ממיליארד דולר.

  2. אננס מעובד או משומר (2.6 מיליון דולר) - הפיליפינים היא היצרנית השנייה בגודלה של מוצרי אננס מעובדים, לאחר תאילנד, כאשר מרבית היצור נעשה על ידי חברות בינלאומיות. מוצרים אלו כוללים אננס משומר, תרכיז, מיצים, אננס מיובש ועוד. 

  3. דגי טונה שלמים (2.36 מיליון דולר) - כפי שצוין קודם, תעשיית הדגה בפיליפינים מפותחת מאוד ואחראית על נתח משמעותי ביצוא. האזור המכונה משולש האלמוגים (Coral Triangle), הטריטוריה הימית המשותפת לפיליפינים, אינדונזיה, מלזיה ועוד, הוא מוקד מרכזי לדייג דגי טונה ומקור משמעותי לתעשיית הטונה העולמית. דייג דגי הטונה בפיליפינים נעשה לרוב בשיטות מסורתיות. 

  4. קוקוס טרי או מיובש (1.8 מליון דולר) -  הפיליפינים היא יצרנית הקוקוס השנייה בגודלה לאחר אינדונזיה האחראית לייצור של למעלה מ15 מיליון טונות בשנת 2016. גידול הקוקוס מפוזר על פני המחוזות השונים בפיליפינים ונעשה בעיקרו במשקים קטנים-בינוניים.  

*נתוני הסחר עם האחרונים הם באדיבות מחלקת המסחר והתעשייה ומועצת ההשקעות של הפיליפינים. 

 

בפיליפינים מתקיימת תערוכת מזון בינלאומית מובילה בשם IFEX Phillipines באופן שנתי, בה מציגים מיטב יצרני המזון במדינה. איגוד לשכות המסחר פועל בשיתוף פעולה עם המארגנים ומציע ליבואני מזון להגיש מועמדות לקבלת מימון חלקי \ מלא עבור השתתפות בתערוכה. 

למידע על התערוכה - לחץ כאן 

למידע על יצרני מזון בעלי תעודת הכשר - לחץ כאן 

 

נשמח לעמוד לרשות חברי הלשכה לצורך איתור יצרנים וספקים של מוצרי מזון ומשקאות וכן של חומרי גלם לתעשיית המזון. לצורך כך הנכם מוזמנים לפנות לכתובת המייל Tomerh@chamber.org.il 

 

 

מקורות להכנת הידיעה - 

    • Food and Agriculture Organization of the United Nations
    • Department of Trade and Industry and Board of Investments
    • World Bank 
    • הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) 

 

 

 

למידע נוסף בתחום זה