ארז זיונץ | הנספח הכלכלי בבוגוטה, קולומביה | סחר בינלאומי | מאמרים | 10/08/2016

הקפה הקולומביאני זקוק לחדשנות הישראלית

הקפה הקולומביאני נחשב לאחד מזני הקפה הטובים בעולם, והתעשייה שמאחוריו בקולומביה הנה השלישית בגודלה בעולם. בשנת 2015 הפיקה תעשיית הקפה הקולומביאנית כ-750 אלף טון קפה, כאשר המחיר לשק קפה של 60 ק"ג נע בין 168-204 דולר. בחישוב מהיר, קל להבין שמדובר בשוק של מיליארדים רבים.

את תעשיית הקפה הקולומביאני מנהל ביד רמה ארגון ה- Federación Nacional de Cafeteros de ColombiaFNC), הפדרציה הלאומית של מגדלי הקפה של קולומביה, אשר מייצג יותר מ-500 אלף מגדלי קפה. רוב המגדלים, הנם מגדלים קטנים, לרוב תא משפחתי שחי בחלקה קטנה. ה-FNC  מצידו מספק להם שירותים רבים שידם אינה משגת; שיווק ומכירה של הקפה – ה-FNC קונה את רוב רובה של התוצרת המקומית ומשווקה לעולם תחת המותג JUAN VALDEZ. ה-FNC הקים מערך שיווק בינלאומי מרשים ומקדם את המותג בפעילות ברחבי העולם. מחקר ופיתוח – ה-FNC הקים מכון מחקר ופיתוח לקפה, אשר עוזר למגדלים להשביח את הזנים וכן להתמודד עם מזיקים. ייעוץ אגרונומי – ל-FNC מערך גדול של אגרונומים ומומחים אשר מגיעים לייעץ למגדלים במגוון רחב של שאלות מקצועיות מעשיות וסיוע בהתמודדות עם קשיים בהם המגדלים נתקלים.

יו"ר מועצת ה-FNC של מחוז RISARALDA (המחוז ידוע כ"עמק הקפה" ואיכות הקפה בו נחשבת לטובה במדינה) הזמין אותי לסיור מעשי לאחת החוות במחוזו על מנת לראות מקרוב את האתגרים איתם מתמודדים מגדלי הקפה של קולומביה. במשך יום שלם, קטפתי ביד פולי קפה, סייעתי לעבודת הדישון שתילי הקפה, עבדתי בתחנות השונות של עיבוד פולי הקפה עד להגעתם לפולי הקפה או הקפה הטחון אותו אנו מכירים. יו"ר המועצה שמע כי בישראל יש ניסיון טוב בחדשנות ומציאת פתרונות לאתגרים שונים בתחום החקלאות ובכלל ורצה לראות אם יש לחברות הישראליות מה להציע. להלן הפתרונות שתעשיית הקפה הקולומביאנית זקוקה להם:

  1. קטיף ממוכן – כיום, כל הקטיף של פולי הקפה בקולומביה הנו קטיף ידני. בקולומביה מתבצע פעמיים בשנה קטיף הקפה, במהלכו שוכרים המגדלים כוח עבודה נוסף בגלל המחסור בידיים עובדות. תהליך העיור שעוברת קולומביה, והגברת התנובה של השדות הקיימים, גורמת למגדלי הקפה קשיים רבים בקטיף עצמו. כמו כן, מדובר בעבודה מאתגרת במיוחד – רובן ככולן של החוות לגידול קפה ממוקמות במורדות התלולים של הרים מעל גובה של 1200 מ'. כפי שניתן לראות בתמונה, שתילי הקפה לרוב מוקפים בעצים רבים שמטרתם להצל על שתילי הקפה, דבר המקשה אף יותר את הגישה אליהם. לדברי יו"ר ה-FNC המקומי, מי שיוכל להביא מכונת קטיף לקפה לקולומביה יהפוך להיות מולטי מליונר בזמן קצר.

  2. פתרון למזיק ה-BROCA – המזיק, בשמו המקצועי,Hypothenemus hampei, הנו מזיק שעושה שמות בגידולי הקפה בקולומביה וגורם נזקים עצומים לתעשייה זו. ה-FNC מחפש חומרים, ידידותיים לסביבה אם ניתן, אשר יאפשרו לו להילחם בצורה אפקטיבית בנושא. מדובר באתגר גדול כאן בקולומביה הזקוק לפתרון מהיר.

  3. פתרונות השקיה - שינויי האקלים – אפקט אל ניניו כפי שמכונה כאן, השפיע רבות על כמות המשקעים בקולומביה, עובדה אשר גרמה לפגיעה גם במגדלי הקפה. שתילי הקפה כיום תלויים לחלוטין במי גשמים, ועם הירידה בגשמים השנה הביאה להרס של 30% מהיבול של הקפה. אם השנה הזו תהיה דומה, תהיה נהירה של תעשיית הקפה לפתרונות השקיה בטפטוף.

 

חברות ישראליות שלהן הפתרונות לאתגרים אלו או המעוניינות ללמוד יותר על האתגרים והצרכים של תעשיית הקפה הקולומביאנית על מנת לפתח פתרונות, מוזמנים לפנות לנספחות למידע נוסף וסיוע.

המידע באדיבות ארז זיונץ, הנספח הכלכלי בבוגוטה, קולומביה.

 

למידע נוסף בתחום זה