סין: מי מסתתר מאחורי המסכה? על תעשיית היופי והניתוחים הפלסטיים בדרום מערב המדינה

המודעות לטיפוח ואסתטיקה חיצונית בקרב נשות וגברי סין נמצאת בעלייה מתמדת בשנים האחרונות. ניתן לקשור זאת לעובדות הבאות: עלייה ברמת ההכנסה הפרטית וברמת החיים הכללית, שיפור באמצעים ובטכנולוגיות המתפתחות הזמינים במכוני היופי ובבתי החולים המקומיים, וכן הימצאותו של נושא "חם" זה בכותרות מתחלפות מעת לעת באמצעי המדיה השונים וברשתות החברתיות. כוכבות מקומיות כדוגמת Angela Baby ו-Fan Bingbing, אשר עברו ניתוחים פלסטיים וטיפולים קוסמטיים שונים ומככבת בסרטים, סדרות ומדורי הרכילות – מהוות מקור השראה לנשות סין הצעירות, אשר רואות בהן מודל אידאלי ליופי הסיני העדכני.

לפי מחקר שוק האסתטיקה הרפואית בסין בשנת 2017 של Deloitte, ניתן לראות כי שוק זה נמצא במגמת צמיחה, כאשר בשנת 2015 עמד גודל השוק על 87 מיליארד יואן (כ-13 מיליארד דולר), ובשנת 2017 זינק גודל השוק לסך של 192.5 מיליארד יואן (כ-28.5 מיליארד דולר) – למעלה מכפליים. שוק זה צפוי לגדול לסך של 481 מיליארד יואן עד לשנת 2022 לפי קצב גידול מוערך של 20% משנה לשנה.

 

בשנת 2018 העיר צ'נגדו שמה לה למטרה למצב את עצמה כ"בירת אסתטיקה רפואית עולמית". העיר מדורגת כשלישית בלבד לאחר בייג'ינג ושנגחאי במספר המכונים לאסתטיקה רפואית הפעילים בעיר, ולמרות שאין בה יצרניות של מוצרי אסתטיקה רפואית, היא שמה לעצמה יעד שעד שנת 2025 השוק יצמח ל-100 מיליארד יואן (כ-20 מיליארד דולר). מתוך כך, הכריזה הממשלה המקומית בעיר על מספר צעדי עידוד ותמיכה ובהם מתן סובסידיות לחברות ומכונים רפואיים, אשר יבצעו מו"פ משותף עם אוניברסיטאות מקומיות ויגיעו לפריצות דרך טכנולוגיות, שיהיה ניתן להפכן למסחריות בשלב מתקדם. כמו כן, תסבסד הממשלה המקומית חברות ומכונים רפואיים אשר יפתחו מכשירים רפואיים בתחום ויבצעו בתחומה את המחקר הקליני הנדרש. צעדים נוספים ננקטים על מנת לעודד את תעשיית התיירות הרפואית ולמצב את העיר על מפת התעשייה.

 

לצד זאת קיימים אתגרים לתעשייה, כגון ביצוע לוקליזציה מלאה לשרשרת האספקה בענף, תיקנון הענף ברמה המסחרית אל מול כללי התקנון המקומיים והבינלאומיים, ואף ברמה הרשמית – הפיכתו מענף רפואה משלים, לענף רפואה המיוצג באופן מלא בבתי החולים הממשלתיים, תוך התאמת הטרנדים הנוכחיים למציאות העולמית העדכנית בענף.

 

בעיר צ'ונגצ'ינג, הנהנית מצמיחה שנתית של 10% בסקטור הרפואה האסתטית, ישנם 7 בתי חולים ממשלתיים ופרטיים המתמחים בניתוחים פלסטיים וטיפולים אסתטיים. לפי עבודת מחקר שבוצעה בידי New Oxygen APP, בעיר צ'ונגצ'ינג בוצעו 16% מכלל הניתוחים של הגדלות חזה וניתוחים אסתטיים מותאמים אישית בסין. עובדה זו מלמדת על הביקוש הגבוה לניתוחים מסוג אלו בעיר המחוז, למרות העובדה שסקטור זה אינו מפותח כמו בערים בייג'ינג, שנגחאי, גוואנגז'ו וצ'נגדו. גם כאן נכנסה הממשלה המקומית לתמונה, ובשנת 2015 הוקם פארק תעשיות היופי והקוסמטיקה ברובע Dadukou בעיר בהשקעה של מיליארד יואן. הפארק מרכז תעשיות תכשירים קוסמטיים, מוצרים ביו-רפואיים, מכשירים רפואיים ומוצרי בריאות שונים. יחד עם פעילות חברות המכשירים הרפואיים והפארמה הוותיקות בעיר, ולצד תמיכה ממשלתית ופתיחות רבה יותר לתעשיות חדשות מאשר בערים אחרות בסין (בשל עובדת היותה של צ'ונגצ'ינג כפופה ישירות לממשלה המרכזית בבייג'ינג), וקהל יעד פוטנציאלי של 30 מיליון איש – ניכר כי צ'ונגצ'ינג אינה מפספסת את הרכבת ומרכזת בתחום זה עניין רב.

 

לאור הרפורמה בשיטת האישורים במנהל במזון והתרופות הסיני עליה נכתב בעבר, גוברת הציפייה בסין כי יותר חברות זרות בסקטור המכשור הרפואי והחומרים המתקדמים יביעו עניין בכניסה לשוק הסיני, אם בצורה עצמאית ואם בשיתוף פעולה עם חברות מקומיות בצורה של מכירת ציוד, טכנולוגיה ו/או שיתופי פעולה שונים. ראוי להזכיר כאן כי חברות מהתעשייה הישראלית כבר הושקעו ואף נקנו על ידי חברות סיניות, כדוגמת: Alma Lasers ו-Syneron Candela.

 

נראה כי הממשלות המקומיות בצ'נגדו ובצ'ונגצ'ינג, השואפות למצב עצמן במקום גבוה בקרב תעשיות הרפואה האסתטית בעולם וכבר קבעו לעצמן יעדים כלכליים שאפתניים במיוחד, תידרשנה להעניק תמריצים כלכליים ולעודד יותר שיתופי פעולה מסחריים ואקדמיים. דוגמה לכך ניתן לראות בהקמת מרכזי מו"פ וחדשנות של חברות זרות בדרום-מערב סין כפי שעשתה חברת Allergan האמריקנית בצ'נגדו, וכן בארגון כנסים מקצועיים כדוגמת "הכנס השנתי לרפואה אסתטית", שייערך בצ'נגדו בין ה-15-18 ביוני 2019. בנוסף, ד"ר רוברט כהן, נשיא האגודה הישראלית לרפואה אסתטית, מונה לשמש כחבר בצוות של מומחים זרים למנהלת "בירת הרפואה האסתטית" בעיר צ'נגדו. זהו צעד נוסף בהבעת האמון הסינית בתעשיית האסתטיקה הרפואית והמכשור הרפואי המתקדם בישראל.

 

אז בפעם הבאה שנכד סיני ישאל את סבתו: "סבתא, מדוע יש לך אף קצר יותר?", או "סבתא, את מופתעת לראות אותי? כי הגבות שלך מרמזות שכן", ייתכן כי הסבתא פשוט פנתה לטיפול אסתטי מעמיק בפנים, ואין זאב בסביבה.

 

נכתב על ידי אביב דורון, קצין סחר בנספחות הכלכלית-מסחרית בצ'נגדו.

למידע נוסף בתחום זה