ישראל-סין: רגולציה חדשה שתקל על כניסת מוצרי קוסמטיקה לסין נכנסה לתוקף בנובמבר 2018

בשנים האחרונות תעשיית הקוסמטיקה בסין, בהתאמה עם שאר השוק הסיני, נמצאת בצמיחה.

כך למשל, עפ"י דו"ח שפרסמה לשכת הסטטיסטיקה הסינית, בשנת 2016 הסתכמו מכירות הקוסמטיקה בסין בסכום של כ-222.2 מיליארד יואן (כ-32.8 מיליארד דולר) ובשנת 2017 הגיעו המכירות לגובה של כ-251.4 מיליארד יואן (כ-37 מיליארד דולר אמריקאי). עפ"י Euromonitor שוק מוצרי טיפוח העור לבדו הגיע לכ-186.7 מיליארד יואן (כ-27.6 מיליארד דולר ארה"ב) ב-2017, ולפי המבנה הנוכחי של שוק הקוסמטיקה הסיני, הוא הסקטור בעל הצמיחה הגדולה ביותר מבין מוצרי השוק.

מוצרי קוסמטיקה מיובאים נמכרים בסין יותר ויותר. מספר רב של פלטפורמות סיניות מאפשרות מכירת מוצרים מיובאים. בין אם מדובר ברשתות הקמעונאות או בפלטפורמות סחר אלקטרוני, מספר המכירות של מוצרים מיובאים עולה משנה לשנה. במהלך חודש דצמבר הביאה הנספחות הכלכלית בבייג'ינג את ראש מחלקת הקוסמטיקה של JD.com, מר טרי וואנג, לכנס מוצרי צריכה שהתקיים בחודש דצמבר האחרון ביוזמת מכון הייצוא הישראלי. מתוך ניתוח נתוני המכירות בפלטפורמה נראית בבירור עלייה בכמות מכירות המוצרים המיובאים ככלל, ובתוך כך גם כלולים מוצרי הקוסמטיקה המיובאים, כך הסביר וואנג.

לאחרונה שינתה סין את רגולציית רישום המוצרים הקוסמטיים המיובאים. החל מה-10 בנובמבר 2018, נכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לאופן הגשת מסמכים לשם רישום מוצרי קוסמטיקה לצורך תחילת יבוא לסין. התקנות החדשות תקפות רק לגבי מוצרי קוסמטיקה לשימוש לא-מיוחד בלבד, עפ"י החלוקה הבאה: מוצרים לטיפוח העור (לדוגמה קרם לחות), מוצרי שיער, מוצרי איפור, מוצרים לטיפוח הציפורניים, מוצרי בישום.

 

אז איך רושמים מוצרי קוסמטיקה לשימוש לא-מיוחד?

על החברה למנות אחראי מקומי (Responsible Person) ובקיצור –RP. על ה-RP להיות אזרח סיני בעל רישיון מתאים לרישום מוצרים קוסמטיים. ה-RP יהיה אחראי למעשה על כל מחזור החיים של המוצר בסין – משלב הרישום ועד שלב המכירות ובקרת האיכות של המוצר לאחר הפצתו. ובאופן יותר מדויק, תפקידיו של ה-RP כוללים רישום, ייבוא, הפצה, מכירה ובקרת איכות ובטיחות של המוצר. הוא יהיה האדם האחראי למוצר בסין, כלומר, במידה ותתגלה בעיה כלשהי במוצר לאחר הפצתו, הוא זה אשר יישא באחריות. ניתן ש-RP שונים ימונו למוצרים שונים, בתנאי שאין חפיפה בין המוצרים עליהם הם אחראיים.

ה-RP יגיש טפסים ומסמכים רלוונטיים למערכת רישום אינטרנטית. לאחר בדיקה של המסמכים שנעשית ע"י הרשויות, תונפק תעודה אלקטרונית אשר אותה, יחד עם כלל המסמכים המודפסים, ה-RP יגיש לרשויות לפי אחת משתי האפשרויות הבאות:

  • במידה וה- RP מבצע רישום בערים בהם קיים אזור סחר חופשי (FTZ – Free Trade Zone): Tianjin, Liaoning, Shanghai, Zhejiang, Fujian, Henan, Hubei, Guangdong, Chongqing, Sichuan ו-Shanxi – עליו להירשם ברמה המחוזית ב- Medical Product Administration) MPA) המקומי.
  • במידה וה- RP מבצע רישום בערים אחרות אשר לא בנקודה הראשונה, עליו להגיש את הבקשה למערכת הלאומית תחת ה-  (NMPA (National Medical Product Administration אשר נמצא בבייג'ינג.

לאחר בדיקת כלל המסמכים תונפק תעודה המאשרת את הייבוא, ולאחר קבלתה יהיה ניתן להתחיל בייבוא המוצר המאושר.

אופן הרישום החדש מרחיב את תחומי אחריותו של ה-RP מאחר והוא כולל למעשה את כל מחזור חיי המוצר בסין, ולכן אנו ממליצים שההסכם החתום בידי המפיץ והחברה המייבאת יכלול סעיפים הנוגעים להחלפתו של המפיץ במידה והחברה חפצה בכך. כרגע, במערכת המקוונת לרישום המוצרים הקוסמטיים לכאורה קיימת האפשרות להחלפת מפיץ לאחר שהמוצר נמכר בשוק, אך טרם ניתנו אישורים לכך ואנו פועלים בכדי לברר מתי ואיך יתאפשר להחליף מפיץ לאחר רישום המוצר.

ריכזנו עבורכם את השינויים העיקריים באופן הרישום החדש לעומת הישן:

  • משך הזמן מרגע הגשת המסמכים ועד לקבלת אישור הרישום התקצר ואורך כעת 4-6 חודשים. בעבר היה אורך 8-10 חודשים.
  • רישום המוצרים הקוסמטיים לשימוש לא-מיוחד מתבצע כעת באמצעות מערכת אינטרנטית הכפופה ל-(NMPA (National Medical Product Administration, ה-CFDA לשעבר. בעבר, הרישום היה מתבצע באמצעות הגשת מסמכים מודפסים אל ה-CFDA. יש לציין שגם היום נדרשת הגשת מסמכים מודפסים, אך שלב זה מתבצע רק לאחר בדיקתם ע"י הרשויות במערכת האלקטרונית, ולמעשה כך נחסך זמן – מאחר והריג'קטים ניתנים בשלב מוקדם יותר ולא לאחר הגעה חוזרת ונשנית אל הרשות במידה וישנם אי-דקויות במסמכים המוגשים.
  • המוצרים ניתנים ליבוא דרך נמלים שונים, ולא דרך הנמל היחיד שנמצא במחוז הרישום כפי שהיה נהוג בעבר, כל עוד מצוין בטופס הבקשה נמענים שונים בהתאם. בכדי לייבא מוצרים דרך נמלים שונים, יש להיכנס למערכת המקוונת ולציין מי הוא הנמען. בכדי לשנות את בחירת הנמל לאחר הנפקת האישור, על ה-RP לעדכן זאת במערכת המקוונת ולקבל אישור. לאחר עדכון הנמלים והנמענים וקבלת האישור האלקטרוני, יהיה אפשר לייבא את המוצרים דרך הנמלים הנבחרים.
  • בעבר, רישום המוצרים אל מול הרשויות היה יכול להתבצע ע"י סוכנויות מקומיות וכיום הוא מתבצע ע"י ה-RP הממונה ע"י החברה. ניתן לשכור את שירותיהם של סוכנויות הרישום או יועצים מקומיים, אך תפקידם במסגרת הרישום יהיה יעוץ בלבד ושמם לא יופיע על גבי תעודת הרישום.
  • הרשויות יבצעו פיקוח על המוצר עצמו בתוך 3 חודשים מרגע קבלת האישור. בשיטת הרישום הקודמת, הפיקוח היה נעשה כחלק מהליך האישור עצמו. גם שינוי זה תורם רבות לקיצור משך הליך הרישום.

יש לציין כי מוצרים אשר אושרו בעבר ע"י הרשויות הינם עדיין בעלי אישור כל עוד האישור בתוקף. אם חברה בעלת אישור קיים מעוניינת בהנפקה מחודשת של האישור ובביצוע שינויים תצטרך החברה לעשות זאת, תחת התקנות החדשות. במידה והחברה מבצעת שינויים ברישום  ורושמת מוצרים מחדש, עליה להתחיל את תהליך הרישום מההתחלה ולהגיש את כל המסמכים הרלוונטיים בהתאם.

חברות אשר טרם קיבלו אישור על רישום מוצרים לפני ה-10 בנובמבר 2018 רשאיות להגיש בקשה חדשה באמצעות המערכת החדשה (בתנאי שלא תכלול מוצרים אשר נדחו בשל סיבות בטיחותיות).

 

נכתב על ידי: חיים מרטין, נספח כלכלי, שגרירות ישראל בבייג'ין

 

למידע נוסף בתחום זה