סייברומניה – חלון ההזדמנויות לחברות סייבר ישראליות ברומניה

החודש הוסיפה לעצמה רומניה תואר חשוב ומרכזי בזירה האירופית, עת קיבלה את נשיאות מועצת האיחוד האירופי. אולם, לצד ההזדמנויות הכלכליות, החברתיות והמדיניות המגוונות שטומן בחובו המהלך – גוברת ברומניה ההבנה שהסיכונים הנלווים לכך גדולים לא פחות.

כפועל יוצא מתפקידה החדש, עתידה רומניה בתקופה הקרובה להוות צומת אסטרטגי לחילופי מידע רגיש בין מדינות.

כבר בחודש אוקטובר אשתקד, התריעו העיתונים המקומיים מפני החשש שהאקרים בינלאומיים יבקשו להניח יד על מידע זה. בהקשר זה, צוטטו בשמם בכירים בממשל הרומני המביעים במפורש דאגה שמא תשתיות הסייבר הנוכחיות של המערך הציבורי תתקשינה לעמוד בפני מתקפות אלה. אמנם, רומניה נחשבת למעצמת IT בהיבטים מסוימים, אולם הגופים הציבוריים נוטים שלא להיות ברמת הגנה אחידה – כך נטען בכלי התקשורת – ומכאן התחזיות הקודרות. לכך יש עוד להוסיף את המתיחות הגוברת במזרח אירופה וכן כי רומניה עצמה משופעת בתשתיות קריטיות, המאופיינות בסף חשיפה גבוה.

במאי בשנה החולפת פרסם ה-CERT הרומני (The National Cybersecurity Response Center) דו"ח הערכת סיכוני סייבר לשנת 2017 ולפיו נרשמו במדינה לא פחות מ-138.2 מיליון התראות אבטחה.

המשמעות של נתון זה היא כי שליש מכתובות ה-IP ברומניה נפגעו מאיומי סייבר – עלייה של 25% משנת 2016. כחלק מהמגמה העולמית, הצפי הוא כי גם רומניה עתידה להתמודד עם עלייה במספר איומי הסייבר וברמת התחכום של ניסיונות התקיפה.

החדשות הללו מגיעות כאשר הכלכלה הרומנית מסיימת את 2018 בהציגה ביצועים מרשימים: צמיחה כלכלית מואצת, ירידה בשיעור האבטלה ועלייה משמעותית בשיעור קליטתן של קרנות המימון מאת האיחוד האירופי.

בטקס הפתיחה המפואר שנערך באתנאום הרומני מוקדם יותר החודש, הובעה נכונות עמוקה מצד קברניטי הממשל הרומני לחתור לכך שבסיום תקופת הנשיאות תהפוך אירופה חזקה ומלוכדת יותר.

במהלך חודש נובמבר האחרון, הובילה הנספחות הכלכלית בבוקרשט את משלחת הבכירים הגדולה ביותר בתולדותיה לתערוכת HLS&CYBER בתל אביב.

עם חברי המשלחת המכובדת ניתן למנות את צמרת המשטרה, השירותים החשאיים, המודיעין, הסוכנות לאנרגיה גרעינית, רשות התעופה, ה-CERT הלאומי, הממשל והמגזר העסקי של רומניה. במהלך ביקורם, ערכו חברי המשלחת מאות פגישות עם עשרות חברות ישראליות בתחום הסייבר וביטחון המולדת, ביקרו באתרים שונים בכל חלקי הארץ ודנו בשיתופי פעולה מסחריים מגוונים.

במסגרת סייברטק 2019 שנערך בתל אביב בסוף חודש ינואר, הגיעה משלחת בכירים נוספת ובראשה שר התקשורת של רומניה, מר אלכסנדרו פטרסקו.

משרד התקשורת הרומני חולש, בין היתר, על תחום הסייבר וה-IT. באחרונה פורסם כי המשרד צפוי להוציא כ-45 מיליון יורו על פיתוח "ענן ממשלתי", כאשר 85% מכלל המימון יגיע מקרנות של האיחוד האירופי ו-15% מתקציב המדינה.

כהכנה לביקור הרשמי, נפגשו שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, וראש המשלחת הכלכלית, ברקת קנפו, עם השר וצוותו. במסגרת הפגישה נדונו שיתופי פעולה עתידיים וחסרי תקדים בין משרד התקשורת הרומני לבין השגרירות והמשלחת הכלכלית.

פורסם ע"י ברקת קנפו , נספחת כלכלית בשגרירות ישראל בבוקרשט, רומניה, בתאריך 22 בינואר 2019.

למידע נוסף בתחום זה