ברזיל: בתהליכי יציאה מהמשבר וצמיחה מחודשת של הזדמנויות עסקיות

בשנים האחרונות, עברה ברזיל את אחד ממשבריה הקשים, אם לא הקשה ביותר. אך, לרב המשבר הוא ההזדמנות לצמיחה והיום ניתן לראות הזדמנויות עסקיות רבות במדינה.

אותן "שנים אבודות" הביאו עימן אינפלציה משמעותית, אחוזי אבטלה גואים, שער מטבע משתולל וקיטון משמעותי בתוצר המדינה ובסחר הבינלאומי.

למרות זאת, לברזיל, בניתוח "יבש", יש הכל. היא מונה כ- 209 מיליון תושבים, משתרעת על שטח עצום של מעל ל- 8.5 מיליון קמ"ר, התברכה באוצרות טבע, מים שמש, כדורגל ועוד. זו גם כנראה אחת הסיבות שבגללן ברזיל מתנהלת כשוק סגור, במובנים רבים, עד היום. מכאן גם הפוטנציאל האדיר שטמון במדינה.

זוהי גם תחילתה של תקופה חדשה עבור ברזיל אשר לפני כחודש, בחרה את ז'איר בולסונארו, מהימין הקיצוני, לנשיאה החדש במערכת בחירות מהמוזרות והסוערות שידעה ברזיל. 

לאורך תקופת הבחירות יצא בולסונארו במספר הצהרות אוהדות כלפי ישראל, ואל נא נשכח – ברזיל נמצאת בעשירייה הפותחת של המדינות עמן ישראל סוחרת (כ- 1.1 מיליארד דולר ב- 2017).  ישראל גם נחשבת למותג נחשק בברזיל.

ברזיל שהיוותה גורם מפתח בייסודה של ישראל, בוהה כמעט בהערצה במה שהצלחנו לעשות ב-70 שנה במדינה קטנה ודלת משאבים ומכאן שגם צמאה ללמוד מאיתנו ולאמץ תהליכים, ידע וטכנולוגיה.

פתיחת הקו הישיר בין תל אביב וסאו-פאולו כמו גם הגעתו של ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, לטקס השבעתו של בולסונארו שהתקיים בברזיליה ב-1.1.2019 מעידה, בין היתר, על התקרבות היחסים הפוליטיים והכלכליים בין המדינות.

המשבר הקשה שברזיל חוותה הוביל גם לדברים חיוביים. נושא השחיתות נמצא עמוק בשיח הציבורי והנשיא הנבחר צפוי להמשיך ולחזק רפורמות שיובילו לשקיפות, להגברת תחושת הביטחון (האישית והעסקית) כמו גם למשיכת השקעות בברזיל. המשבר גם הבהיר עבור השחקנים השונים, שיש יתרונות בפתיחות לסחר בינלאומי ושאין מנוס מלאמץ טכנולוגיות ולהפוך את ברזיל לתחרותית יותר במגרש הבינלאומי. גם כאן נכנסת ישראל חזק מאוד לתמונה.

ברזיל היא אחת מהמדינות "החקלאיות" הגדולות והחשובות בעולם.

בסגמנטים מסוימים ברזיל הינה היצרנית הגדולה בעולם (תפוזים, קני סוכר, קפה, בקר ועופות) ובאחרים בחמישייה הפותחת (פולי סויה, חלב, בירה, מלון, אננס ועוד). זהו הסקטור שהחזיק את כלכלת ברזיל על כתפיו במהלך המשבר וכאמור יש לו מרחב עצום להתפתח מבלי להגדיל את שטחי הגידול, תוך אימוץ טכנולוגיות, ייעול תהליכים ושיפור התוצרת החקלאית.

בשנתיים-שלוש האחרונות התחיל להיווצר אקו-סיסטם של חדשנות בברזיל.

האקו-סיסטם כולל קרנות הון-סיכון, אקסלרטורים, אנג'לים, סטארט-אפים, יזמים, אזורי עבודה שיתופיים, שילוב אקדמיה ומחקר עם העולם העסקי ועוד.  מדובר עדיין באקו-סיסטם צעיר ולא מאוד מנוסה, אך הקצב שבו הוא גדל כנראה יכול לקרות רק במקום כמו ברזיל. פועל יוצא מכך הינו זרימת השקעות לא קטנה מצד הברזילאים בישראל, בין אם דרך קרנות ההון סיכון ובין אם באופן ישיר בחברות, לרוב כהשקעה אסטרטגית שאמורה לייצר ייעול/יתרונות בשוק המקומי פה.

במהלך השנה, בשיתוף עם מספר שותפים אסטרטגים כגון: ABVCAP, Anjos do Brazil ו- Endeavor, הנספחות הכלכלית בריו הביאה לארץ משקיעים, יזמים ואנשי עסקים מהשורה הראשונה להתרשם ולהתחבר עם האקו-סיסטם הישראלי.

ברזיל כאמור, התברכה בכמות משקעים גדולה ובגופי מים גדולים.

אך יחד עם זאת, הפיזור של מקורות המים, כמו גם שינויי האקלים הגלובאליים, הביאו לכך שבמהלך 2015 סאו פאולו חוותה משבר מים חריף, שהיווה תמרור אזהרה לכך שאין אף מקום עם "חסינות".  זו גם הסיבה שהבנק העולמי, באמצעות תוכנית 2020WRG , משקיע משאבים בקידום תהליכים לייעול השימוש במים ובדגש על מחזור מים. צפון מזרח ברזיל דומה מאוד לישראל גם בהיבט האקלים וגם בהיבט של מקורות המים הזמינים ושם נושא התפלת מי-ים הינו נושא בוער אשר יקרום עור וגידים בטווח הקצר.

הנספחות פועלת רבות מול שחקני המים השונים ברחבי ברזיל באמצעות יועצת, שיילה גולבק, הממוקמת בצפון מזרח ברזיל ומהווה את הזרוע הארוכה של הנספחות באזור זה. חברי הלשכה הפועלים בעולמות הטיפול במים ושפכים, ניהול רשתות ומניעת אובדן  מים, שעדיין לא פועלים בברזיל, מזמנים ליצור קשר ולבחון את ההזדמנויות העסקיות במדינה.

שוק הבנקאות בברזיל הינו מהמפותחים בעולם.

זהו אחד מ"התוצרים" של השחיתות הרבה שהמדינה מתמודדת עמה. בהתאם תחום הפינטק הינו תחום "רותח" בברזיל והסיבה לכך לא רק נעוצה ב- "Disruption" שה"פינטקים" מייצרים אלא גם בעובדה שהשוק הבנקאי בברזיל מאוד ריכוזי, עם 5 בנקים מאוד גדולים שמכסים את עיקר השוק.

ישנם סקטורים חשובים נוספים בהם ניתן למצוא הזדמנויות עסקיות בברזיל כגון סייבר, אוטומוטיב, ריטייל, תקשורת, ניו-מדיה, ערים חכמות, ייצור מתקדם,,  HLS ועוד.

לברזיל צריך להגיע עם הרבה סבלנות ואורך רוח. הברזילאים אנשים חמים, מקבלים את האחר, משתדלים לעולם לא להגיד "לא" וירצו תמיד לבנות מערכת יחסים אישית לפני שירגישו בטוחים להתקדם בצד העסקי-במילים אחרות, לוקח זמן להצליח בברזיל. עם זאת, כשמצליחים בברזיל, אז מצליחים בגדול.

באדיבות נספחות הכלכלית בישראלית בסאו פאולו, ברזיל.

 

יצואנים חברי הלשכה המעוניינים בשוק הברזילאי מוזמנים למלא את הטופס מטה

*
*
*
*
*
*
*
*
למידע נוסף בתחום זה