המדריך ה(לא בדיוק) ממשלתי לגורמים העסקיים הזרים הפועלים בהודו

פורסם ע"י ברק גרנות , נספח כלכלי ניו דלהי, הודו, בתאריך 11 באוגוסט 2018

השנים האחרונות היו טובות ליחסים בין ישראל להודו. עלייתו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, לשלטון, התחזקות מפלגת ה BJP (החוגגת למעלה מ 4 שנים) בזירה הפדרלית וכן בקרב מדינות רבות בתוך הודו והשיפור במיצובה התדמיתי של ישראל כמובילה טכנולוגית ומעצמת חדשנות, הניעו תהליכים שונים – מדיניים ואחרים – במסגרתם הגיעו אלפי גורמי ממשל ונציגי חברות פרטיות מהודו לישראל וכן מאות רבות של גורמי ממשל ונציגי חברות ישראליות להודו.

לצד התחזקות היחסים המדיניים בין ראשי המדינות – החל מביקור נשיא הודו בישראל ב 2015, דרך ביקור נשיא מדינת ישראל בהודו ב 2016, עבור בביקורו ההיסטורי של ראש ממשלת הודו בישראל ב 2017 וכלה בביקורו של ראש ממשלת ישראל בהודו ב 2018 – חלה התחזקות משמעותית גם ברמת שיתופי הפעולה בין גורמי ממשל בשתי המדינות האמונים על חיזוק קשרי המסחר והיחסים הכלכליים בין שתי המדינות.

אחת מהיחידות המשלתיות המשמעותיות ביותר בממשלת הודו לעניין זה, היא יחידה שבעצם אינה באמת ממשלתית: שמה של יחידה זו, הוא Invest India והיא יחידה סמי-ממשלתית ש"בעלי המניות" שלה הן לשכות המסחר המייצגות את התעשייה (CII \ ASSOCHAM \ FICCI) והיחידה הממשלתית לתכנון מדיניות תעשייתית (DIPP) במשרד התעשייה והמסחר של הודו.

כפי ששמה מרמז, אכן אחראית היחידה, בין השאר, על גיוס השקעות זרות מרחבי תבל לרפובליקה של הודו. זה לא סוד וזהו תפקידה הרשמי והמרכזי. עם זאת, אחראית אותה יחידה ממש גם על שיפור מעמדה של הודו במדד התחרותיות הבינל' ומדד קלות עשיית העסקים הבינלאומי.

ולמה זה צריך לעניין גם אותך(?!) כי מדובר בחבר'ה ממש רציניים. בתום שיתוף פעולה של שנתיים פלוס, אנו יודעים להעיד כי ידידינו ב- Invest India לא אחת יוצאים מגדרם במטרה לסייע לחברות ישראליות (וכמובן גם חברות זרות אחרות) לפתור חסמים ביורוקרטיים ובעיות אל מול רשויות מוניציפליות, רשויות הממשלה הפדרלית, ממשלות של מדינות שונות בתוך הודו, רשויות מכס וכיו"ב.

הם פועלים לשינוי ותיקון רגולציה, ביטול אפליה וגישור על פערי מידע והכל בשיתוף פעולה, אדיבות, שירותיות ומהירות טיפול שאינה טרוויאלית בהשוואה לגורמי ממשל אחרים (ולא רק בהודו). אותה יחידה (לא בדיוק) ממשלתית הודית, אף הוציאה מדריך שבתרגום חופשי נקרא לו:

"השתלבותם של זרים בשוק ההודי"

המדריך ה(לא בדיוק) ממשלתי לגורמים העסקיים הזרים הפועלים בהודו מרכז מפשט ומנגיש מידע רגולטורי הנוגע להקמת עסקים בהודו והאופציות השונות העומדות בפני חברות ישראליות (וזרות אחרות) המעוניינות להרחיב ולהעמיק את פעילותן אל ובתוך השוק ההודי.

בין השאר, תוכלו למצוא במדריך זה מידע על הקמת עסק בהודו, דרכי פעולה ומתווים לפעילות עסקית בהודו, כלי סיוע ממשלתיים ואחרים, תשובות לשאלות נפוצות וכיו"ב.

מידע זה רלוונטי לא רק לחברות ישראליות המעוניינות להשקיע בהודו בדרך כזו או אחרת, אלא גם עבור חברות ישראליות המעוניינות למכור, להקים מערך שיווקי, לשכור יועצים מקומיים, להיכנס לשותפות עם חברה הודית קיימת ועוד ועוד.

 

למידע נוסף ניתן לפנות ללירן אביטן, מנהל דסק אסיה-פסיפיק באגף לקשרים בינלאומיים באיגוד לשכות המסחר באמצעות כתובת המייל: lirana@chamber.org.il

למידע נוסף בתחום זה