בצל המתיחות: האם יושפעו יחסי הסחר בין ישראל לטורקיה?

טורקיה, שכנתנו מצפון, היושבת בחיבור בין שתי יבשות, עם אוכלוסייה של 80 מיליון אנשים, מהווה את אחת משותפות הסחר החשובות של מדינת ישראל. על אף היחסים המתוחים בין המדינות בשנים האחרונות, יחסי הסחר נותרו יציבים ואף גדלו עם השנים.

היקף הסחר הבילטראלי עמד על 4.3 מיליארד דולרים בשנת 2017 (ללא יהלומים), והסכם הסחר בין המדינות שנחתם בשנת 1996 מסייע לעסקים משני הצדדים לסחור ללא מכסים. זאת בצירוף הקרבה הגאוגרפית, עלויות השילוח הנמוכות, ירידת ערכה של הלירה הטורקית, והשקעות מסיביות בתעשייה הטורקית באוטומציה וחדשנות, מהווים הזדמנות לחברות ישראליות ממגוון סקטורים.

 

על רקע המתיחות בין המדינות,נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, התראיין לתוכנית "הכל כלול" בערוץ 10 בנושא יחסי הכלכלה בין המדינות. לדברי עו"ד לין, היחסים הכלכליים בין טורקיה לישראל מתנהלים תוך הפרדה מוחלטת מבעיות המדיניות שביניהן, ולמעשה אנו נמצאים בעלייה מתמדת בהיקפי הסחר בין המדינות.

 

בנוסף מנהל האגף לקשרים בינלאומיים, זאב לביא, התראיין לתוכנית "איפה הכסף" ברדיו ללא הפסקה, וכן לתוכנית "עובר ושב" בערוץ עשר, והדגיש כי על אף העליות והמורדות ביחסים המדיניים, הסחר הבילטראלי שומר על יציבות ואף קיים פוטנציאל ממשי להרחבתו. בהמשך דבריו, הציג לביא נתונים מספריים המשקפים את הגידול המרשים בהיקפי הסחר בין המדינות בשנים האחרונות ואף סיפר על משלחת עסקית שהגיעה לישראל מטורקיה לפני מספר חודשים.

 

חברי הלשכה המעוניינים ביעוץ בנוגע לסחר עם טורקיה מוזמנים לפנות להדס, מנהלת פיתוח עסקי וקשרי חוץ באגף הבינלאומי:

מייל: hadast@chamber.org.il

טלפון: 03-5631017

למידע נוסף בתחום זה