איתמר גרו | נשיא לשכת המסחר של ישראל בפיליפינים (ICCP) | סחר בינלאומי | חדשות ועדכונים | 12/04/2017

הפיליפינים: תעשיית טכנולוגיית המידע המשגשגת מצעידה את כלכלת המדינה קדימה

תעשיית טכנולוגיות המידע (IT) ושירותי ניהול תהליכים עסקיים (Business Managment Process - BMP) הפכו בשנים האחרונות למקור ההכנסה השני בגודלו של מטבע החוץ לכלכלת הפיליפינים. על פי נתוני ארגון IBPAP המאגד את התעשיות הנ"ל, בשנת 2015, נוצרו 1.2 מיליון משרות חדשות והכנסות בהיקף של 22 מיליארד דולר לכלכלת הפיליפינים. 

מנילה, בירת הפיליפינים הפכה בשנים האחרונות ליעד מיקור חוץ עבור שירותי IT שונים כמו תמיכה טכנית בשפה האנגלית, שירותי בק-אופיס, תמלול, אנימציה, עיצוב אתרי אינטרנט, פיתוח תוכנה והנדסה. יותר ויותר תאגידים וחברות בינלאומיות בוחרות בפיליפינים כבסיס עבור שירותים אלו כאשר הסיבה לכך היא זמינות של כוח אדם איכותי, כישורי השפה (כ96% דוברי אנגלית!), תרבות, גישה שירותית ועוד.  

 

רובע העסקים בעיר מנילה, בירת הפיליפינים והמטרופולין השני בגודלו במדינה שבו מתגוררים 1.6 תושבים.

 

על פי נתונים רשמיים, ההשפעה של תהליכים אלו על כלכלת הפיליפינים היא לא פחות מדרמטית. תעשיית הIT רשמה צמיחה מהיקף של 1.5 מיליארד בשנת 2004 ל-25 מיליארד בשנת 2016, צפויה להגיע להיקף של 55 מיליארד דולר בשנת 2020 (צמיחה שנתית ממוצעת של 20%!) ובכך להפוך להיות הראשונה בחשיבותה בכלכלת הפיליפינים, מבחינת התרומה לתוצר הלאומי. ברמה הגלובלית, נתח השוק העולמי צפוי לגדול גם כן משיעור של 12.6% בשנת 2016 ל- 15.5% בשנת 2017. 

 

על פי דו"ח של BMI Research, תחזית הצמיחה הכלכלית החזקה עבור כלכלת הפיליפינים בצירוף עם שיעור החדירה הנמוך-יחסית של מכשירים ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים במדינה, מעידים על תקופה של צמיחה עבור תעשיית הIT הפיליפינית בטווח הזמן הבינוני. ענף התוכנה ושירותי הIT צפויים להתחזק עקב גידול בהשקעות מצד תאגידים וחברות מקומיות המחפשים להתרחב ולהתאים את המוצרים והשירותים השונים לעידן הטכנולוגי. לעומת זאת, התחזית בענף החומרה (Hardware) נמוכה יותר וזאת עקב ירידה בביקוש לציוד מחשוב בקרב האוכלוסייה המקומית. זאת ניתן לייחס זאת לגידול במספר המשתמשים בטלפונים חכמים כתחליף למחשב וערוץ חיבור יחידי לרשת האינטרנט.  

 

להלן תחזית צמיחה לשנת 2020 עבור מכירות חומרה וציוד מחשוב, תוכנה ושירותי IT  

מכירות חומרה וציוד המחשוב - בשנת 2016 עמדו סך המכירות על 1.63 מיליארד דולר כאשר התחזית לשנת 2020 היא גידול שנתי ממוצע של 3.4% והיקף מכירות של 1.8 מיליארד דולר. יש לייחס את המגמה המתונה לעובדה שציינו קודם על השימוש הגובר של האוכלוסייה המקומית בטלפונים חכמים כתחליף למחשבים ביתיים וניידים. 

מכירות תוכנה - בשנת 2016 היקף המכירות עמד על 824 מיליון דולר כאשר התחזית לשנת 2020 היא גידול שנתי ממוצע של 9.3% עד להיקף של 1.2 מיליארד דולר. הגידול נובע בעיקר ממעבר של תאגידים וחברות קטנות-בינוניות מקומיות לשימוש והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות ושיפור השירותים ומעבר לעידן המודרני.

מכירות שירותי IT - בשנת 2016 עמדו על 1.3 מיליארד דולר וצפויים לגידול שנתי ממוצע של 9% עד להיקף של 1.9 מיליארד בשנת 2020. ניתן לייחס זאת בעיקר למעבר לטכנולוגיות מחשוב ענן ומיקור חוץ של שירותי IT על ידי הסקטור הפרטי והממשלתי גם כן.  

 

לסיכום תעשיית טכנולוגיות המידע והשירותים העסקיים מבוססי הIT צפויים להמשיך ולצמוח באופן משמעותי בטווח הקצר-בינוני עד שנת 2022 ובכך להוות הקטר המוביל את התעשייה הפיליפינית. משקיעים זרים רואים בפיליפינים כיעד נוח להתבסס וזאת בשל שלל היתרונות התחרותיים שמציעה המדינה כגון כישורים ומשאבי אנוש, עלויות שכר והקמת העסק ופוטנציאל צמיחת העסק. 

 

*לשכת המסחר של ישראל בפיליפינים הינה ארגון פרטי ללא מטרות רווח שהוקם השנת 2009 למען קידום הסחר הבילטראלי בין הפיליפינים לבין ישראל. 

 

**תרגום ועריכת הכתבה נעשה על ידי תומר היווי, מנהל פיתוח עסקי וקשרי חוץ עם שווקי אסיה פסיפיק ואפריקה באיגוד לשכות המסחר. 

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.