חיזוק הקשרים עם השגרירים והנספחים הכלכליים האפריקאים בישראל

לאחרונה השתתפו במפגש ייחודי ברושלים שגרירים ונספחים כלכליים משגרירויות אתיופיה, גאנה, אנגולה, קונגו, קמרון, זמביה ודרום סודן המשרתים בישראל, בראשות איגוד לשכות המסחר. מטרת המפגש הייתה חיזוק היחסים עם נציגי השגרירויות האפריקאיות בישראל, וכן קיום מפגש בלתי פורמלי ביניהם ולבין גורמי מפתח בכנסת ישראל, בממשלה ובלשכות המסחר שפועלים לקידום הסחר הבילטרלי עם מדינות אפריקה. האירוע התקיים בשיתוף פעולה עם לשכת המסחר ישראל-אפריקה ועמותת עיר דוד.  

המפגש החל בסיור היסטורי ומרתק של 11 הנציגים הבכירים בעיר דוד והסתיים בפורום כלכלי בעיר העתיקה בירושלים, בו השתתפו ח"כ אברהם נגוסה המכהן כיו"ר השדולה ליחסי ישראל אפריקה, ח"כ וסגנית יו"ר הכנסת, נאוה בוקר, מר ניסו בצלאל, נשיא לשכת המסחר ישראל-אפריקה, מר יצחק פינדרוס, סגן וממלא מקום ראש העיר ירושלים, מר צפריר אסף, מנהל דסק אפריקה במשרד הכלכלה ומכובדים נוספים. 

ח"כ אברהם נגוסה ציין בדבריו שלאחר ביקורו של ראש הממשלה באפריקה בחודש יולי האחרון, במהלכו נפגש עם שבעה ראשי מדינות אפריקאיות, ניכר רצון רב לפעול לקידום יחסי אפריקה-ישראל. אמירות אלו מגובות בתקציב משמועתי המיועד לפתיחת נציגויות כלכליות חדשות במדינות אפריקה, שמטרתן פתיחת דלתות לחברות ישראליות בשווקים המקומיים וקידום היחסים הכלכליים.

מר צפריר אסף, שמונה לאחרונה לתפקיד מנהל דסק אפריקה במנהל סחר חוץ, משרד הכלכלה, ציין שבשנת 2017 המנהל ירחיב את פעילותו באפריקה ויפעל יחד עם מכון היצוא, איגוד לשכות המסחר ושותפים נוספים ליצירת הזדמנויות עסקיות עבור התעשייה הישראלית.  

שגריר אתיופיה בישראל, מר Helawi Yosef, המכהן גם כדיקן השגרירים האפריקאים בישראל, נכח באירוע וציין שהוא שמח מאוד על הנכונות של גורמים בישראל להשקיע מאמצים כדי לקדם את היחסים עם מדינות אפריקה. בנוסף ציין שישראל עוד עתידה למצוא ידידים טובים ומשמעותיים ביבשת אפריקה בהיבטים כלכלים, וכן היבטים פוליטיים. 

 

בתמונה מימין לשמאל: שגריר זמביה Martin Mwanambale, ח"כ אברהם נגוסה ושגריר אתיופיה Helawi Yosef.


כרקע נציין שהיקף המסחר של מדינת ישראל עם מדינות אפריקה בשנת 2015 עמד על כ 1.3 מיליארד שמהווים 3% מתוך סך הסחר הבינלאומי של מדינת ישראל בשנה זו. ביבשת אפריקה יש 54 מדינות שאוכלוסייתן מוערכת ב 1.24 מיליארד תושבים. הפוטנציאל הוא רב כאשר 5 מתוך הכלכלות הצומחות ביותר בעולם בשנת 2015 הן אפריקאיות ומגמה זו הולכת ומתרחבת. השוק האפריקאי צמא לחדשנות ולטכנולוגיות מתקדמות בתחומי החקלאות, תקשורת, בריאות וביטחון ומהווה הזדמנות אדירה לצמיחתן והשקעתן של חברות ישראליות. 

בנוגע לעיתוי, מותו של עומר קדאפי בשנת 2009 וקריסתה של לוב במאורעות ה"אביב הערבי" הסירה למעשה את המתנגדת הראשית לנורמליזציה עם מדינת ישראל ויצרה הזדמנות לחידוש יחסי ישראל עם מדינות אפריקה שמדרום לסהרה (האזור לא כולל את לוב, תוניסיה, אלג'יר ומרוקו). נוסף על כך ההתמודדות של מדינות אפריקה עם איומי הטרור בשנים האחרונות עודדו גם כן שיתופי פעולה עם ישראל ורצון בטכנולוגיות מתקדמות שיסיעו למדינות אלו בהתמודדותן מול האיומים השונים. 

 

אנו מזמינים חברי לשכה שיש להם עניין בעסקים עם מדינות אלו ומדינות אפריקה נוספות ליצור קשר עם האגף לקשרים בינלאומיים בדוא"ל: Tomerh@chamber.org.il

 

צילום: מישל רוזיליו, עיר דוד ירושלים הקדומה 

למידע נוסף בתחום זה